اقدامات ضدفساد اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا

یورش نیروهای اوکراین به خانه میلیاردر و حامی مالی سابق زلنسکی

اقتصاد100- نیروهای امنیتی اوکراین روز چهارشنبه خانه یکی از برجسته‌ترین میلیاردرهای این کشور که زمانی به عنوان حامی رئیس‌جمهور ولودیمیر زلنسکی شناخته می‌شد را تفتیش کردند، در آنچه مقامات آن را پاکسازی فساد در زمان جنگ می‌خوانند.

یورش نیروهای اوکراین به خانه میلیاردر و حامی مالی سابق زلنسکی

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از رویترز، به نظر می رسد این اقدام چند روز قبل از نشست سران با اتحادیه اروپا نشان دهنده عزم کیف برای نشان دادن این است که می تواند مسئول میلیاردها دلار کمک غرب باشد و بدنامی خود به عنوان یکی از فاسدترین کشورهای جهان را از بین ببرد.

این در حالی رخ داد که کیف در هفته‌های اخیر وعده‌های بزرگی برای دریافت تسلیحات از غرب دریافت کرده است که قابلیت‌های جدیدی را ارائه می‌دهند؛ انتظار می‌رود آخرین مورد این هفته شامل موشک‌هایی از ایالات متحده باشد که برد آتش نیروهای اوکراینی را تقریبا دو برابر می‌کند.

به نظر می‌رسد عکس‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شوند، ایگور کولومویسکی را نشان می‌دهند که لباس راحتی پوشیده و در حضور افسر سرویس امنیتی SBU در خانه‌اش نظاره‌گر اوضاع است.

SBU اعلام کرد که اختلاس بیش از یک میلیارد دلار در بزرگترین شرکت نفت اوکراین، اوکرنفتا، و بزرگترین پالایشگاه آن، اوکرتانفتا را کشف کرده است. کولومویسکی، که مدت‌ها انجام تخلف را انکار می‌کرد، زمانی در هر دو شرکت سهام داشت که زلنسکی دستور توقیف آن‌ها توسط دولت را در نوامبر بر اساس حکومت نظامی صادر کرد.

یورش‌های جداگانه‌ای در اداره مالیات و خانه آرسن آواکوف که از سال 2014 تا 2021 نیروی پلیس اوکراین را به عنوان وزیر کشور رهبری می‌کرد، انجام شد. SBU اعلام کرد که در حال سرکوب «افرادی است که اقداماتشان به امنیت کشور در حوزه های مختلف آسیب می رساند» و وعده داد جزئیات بیشتری در روزهای آینده ارائه شود.

واسیل مالیوک، رئیس سرویس امنیتی اوکراین در کانال تلگرامی SBU گفت: «هر جنایتکاری که جسارت آسیب رساندن به اوکراین را دارد، به ویژه در شرایط جنگ، باید به وضوح درک کند که ما به او دستبند خواهیم زد.»

دفتر دادستان کل اعلام کرد که به مدیریت ارشد اوکرتاتنفتا و همچنین وزیر سابق انرژی، معاون وزیر دفاع سابق و سایر مقامات مظنون شده است.

کولومویسکی که با یک پرونده کلاهبرداری در ایالات متحده مواجه است، سال ها در کانون اتهامات فساد و اختلافات دادگاهی بوده است و کمک‌کنندگان غربی اوکراین گفته اند باید این موضوع حل شود تا به کیف کمک کنند.

زلنسکی که برای اولین بار به عنوان ستاره یک سریال کمدی در ایستگاه تلویزیونی متعلق به کولومویسکی به شهرت رسید، مدتهاست وعده داده که اوکراین را از شر به اصطلاح الیگارشی خلاص کند، اما با اتهاماتی مبنی بر این که نمی‌تواند قاطعانه علیه حامی مالی سابق خود اقدام کند مواجه بود.

در یک سخنرانی شبانه قبل از یورش به خانه کولومویسکی، او به اقدامات جدید ضد فساد اشاره کرد، که نشان می‌دهد ظاهرا اوکراین به دنبال گام‌های محکمی برای پیوستن به اتحادیه اروپا باشد.

او افزود: «ما در حال آماده سازی اصلاحات جدید در اوکراین هستیم. اصلاحاتی که واقعیات اجتماعی، حقوقی و سیاسی را از بسیاری جهات تغییر می دهد و آن را انسانی تر، شفاف تر و موثرتر می کند.»

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما