کوچک‌شدن غیرمنتظره اقتصاد آلمان در سه‌ماهه چهارم 2022

اقتصاد100- داده‌های روز دوشنبه نشان داد که اقتصاد آلمان در سه‌ماهه چهارم 2022 به طور غیرمنتظره‌ای کوچک شد، نشانه‌ای از این که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا ممکن است وارد یک رکود مورد انتظار شود، هر چند احتمالا رکودی ملایم‌تر از آنچه در ابتدا تصور می‌شد باشد.

کوچک‌شدن غیرمنتظره اقتصاد آلمان در سه‌ماهه چهارم 2022

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از رویترز، اداره آمار فدرال آلمان اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی در سه‌ماهه چهارم 0.2 درصد کاهش یافته است. نظرسنجی رویترز از تحلیلگران پیش بینی کرده بود که اقتصاد آلمان دچار رکود خواهد شد.

در سه ماهه سوم، اقتصاد آلمان 0.5 درصد نسبت به سه‌ماهه دوم بزرگتر شده بود. رکود (که بر اساس تعریف معمولا به دو دوره سه‌ماهه انقباض اقتصاد گفته می‌شود) محتمل تر شده است، زیرا بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کنند که اقتصاد در سه‌ماهه اول سال 2023 نیز کوچک شود.

توماس گیتزل، اقتصاددان ارشد بانک وی‌پی، گفت: «ماه‌های زمستان سخت به نظر می‌رسند، اگرچه نه به آن سختی که در ابتدا انتظار می‌رفت.»

سقوط شدید اقتصاد آلمان همچنان رخ نداده است، اما یک رکود خفیف همچنان در کار است.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان هفته گذشته در گزارش اقتصادی سالانه دولت گفت که بحران اقتصادی ناشی از حمله روسیه به اوکراین اکنون قابل کنترل است، اگرچه قیمت های بالای انرژی و افزایش نرخ بهره به این معنی است که دولت محتاط خواهد بود.

دولت اعلام کرده است که وضعیت اقتصادی باید از بهار به بعد بهبود یابد، و هفته گذشته پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی خود را برای سال 2023 اصلاح کرد؛ با پیش‌بینی رشد 0.2 درصدی، نسبت به پاییز که کاهش 0.4 درصدی را پیش‌بینی می‌کرد.

رالف اوملاف، اقتصاددان بانک هلابا، گفت تا جایی که بانک مرکزی اروپا پیش برود، انتظارات درباره نرخ بهره بعید است تحت تاثیر ارقام تولید ناخالص داخلی روز دوشنبه قرار گیرد، زیرا فشارهای تورمی همچنان بالاست.

بانک مرکزی اروپا متعهد شده است که برای مهار تورم، نرخ اصلی خود را در این هفته افزایش دهد و به 2.5 درصد برساند.

ارقام روز دوشنبه نشان داد که کاهش مصرف شخصی دلیل اصلی کاهش تولید ناخالص داخلی در سه‌ماهه چهارم بوده است.

جورج کریمر، اقتصاددان ارشد کومرزبانک، گفت: «مصرف‌کنندگان از فرسایش قدرت خرید خود به دلیل تورم بالا در امان نیستند.»

تورم که عمدتا ناشی از قیمت های بالای انرژی است، برای دومین ماه متوالی در دسامبر کاهش یافت و قیمت های مصرف کننده هماهنگ اتحادیه اروپا 9.6 درصد در سال افزایش یافت.

با این حال، تحلیلگران نظرسنجی رویترز پیش‌بینی می‌کنند که تورم سالانه هماهنگ اتحادیه اروپا در ژانویه با افزایش جزئی به 10 درصد، دوباره دو رقمی خواهد شد.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما