آیا پالایش و پخش ریگی به کفش دارد؟

آقای معاون وزیر! سوت زنی را از خودت شروع کن

اقتصاد 100- آقای جلیل سالاری معاون وزیر نفت در امور پالایش به تازگی گفته است که باید با فساد مبارزه کرد و ابهام ها را از بین برد.اما هم ایشان بلافاصله از پرسش های رسانه های پیگیر گلایه می کند و آنها را مغرضانه و غیر کارشناسانه می نامد.اگر ایشان عقیده دارد که باید گلوگاه های فساد را شناسایی کرد و آن را با شفافیت به مجریان قانون نشان داد بهتر است اول از مجموعه تحت مدیریتش شروع کند و فکری برای چند مورد بسیار شبهه برانگیز در حوزه عملکردی خودش بکند که ماه هاست در پشت پرده ابهام باقی مانده.

آقای معاون وزیر! سوت زنی را از خودت شروع کن

معاون وزیر نفت که می گوید:" نظام پاسخگویی مهم است و اگر شخصی مراجعه می‌کند، باید با صبر و دقت پاسخگو باشیم و اقناع‌گری انجام دهیم" اگر ریگی به کفش ندارد بهتر است پیش از هرکار به این پرسش ها پاسخ بدهد:

1-مدتهاست کسی از نحوه تولید کیفی و مبتنی بر استانداردهای زیست محیطی انواع فرآورده های نفتی و سوختی اطلاع شفافی در دست ندارد.چرا؟ چرا بر کسی روشن نیست بنزین و گازوئیل تولیدی پالایشگاه های ایرانی چه استانداردی دارند؟ آلودگی های بشدت افزایش یافته اخیر هوای کلان شهرها را به یکباره به گردن ناوگان حمل و نقل انداختن توجیهی بسیار کودکانه است.خودروهای غیر کیفی ایرانی به تازگی به این مشکل مبتلا نشده اند که به فاصله چند ماه نفس کشیدن مردم در شهرها را مخاطره آمیز کنند.چرا شرکت پالایش و پخش تقصیر را به گردن افزایش مصرف مردم می اندازد؟چه اتفاقی در فاصله همین چند ماه افتاده که آسمان شهرها تا این حد آلوده است؟

2- شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و در راس مدیریت آن آقای جلیل سالاری باید علت اینکه به دستگاه های مستقل پایش کیفی اجازه نمونه برداری و آزمایش سوخت تولیدی و توزیعی داده نمی شود را بصورت مستقیم اعلام کند.چرا حتی نهادهای ذیربط مانند سازمان  استاندارد یا محیط زیست  امکان آزمودن استانداردهای زیست محیطی سوخت و فرآورده را ندارند و اگر چنین کرده اند چرا بصورت رسمی آن را اعلام نمی کند؟مگر می شود در هنگامه ای که همه برای خود دستاورد سازی می کنند این نهادها از دستاوردهای  خود در این زمینه چشم پوشی کنند؟

3-مجموعه تحت مدیریت  این معاونت وزارت نفت  باید دقیقا توضیح دهد چرا آزمایش های رایج در نقل و انتقال فرآورده ها از گلوگاه های تولید و ذخیره سازی  به جایگاه های سوخت را مانند قبل ادامه نمی دهد؟ علت این اهمال چیست؟

4-رسانه ها پیش از این خبر داده بودند پالایشگاه های کوچک  مدعی اند بنزین پاک به اروپا صادر می کنند اما از چند و چون این تولید و صادرات خبر و اثری در دست نیست.نظارت بر این تولیدات و صادرات چگونه است؟ کدام نهاد باید این موضوع را پیگیری کند؟ اگر این فرآورده های به اصطلاح صادراتی توسط سواستفاده کنندگان به جایگاه های سوخت منتقل شود و بجای آن سوخت کیفی تر تحویل بگیرد و آن را صادر کند چه کسی خبر دار می شود؟

5- به چه دلیل رسانه ها از  چگونگی اجرای ماده 18  قانون هوای پاک که به استاندارد ملی انواع سوخت و فرآورده اصرار دارد خبری در دست ندارند که منتشر کنند؟آیا روشنگری شرکت ملی پالایش و پخش در این زمینه کارساز نیست؟

آقای سالاری می گوید:” فضای رسانه‌ها اکنون غبارآلود است و افراد ناشناخته هر حرفی را منعکس می‌کنند و با آبروی اشخاص بازی می‌شود. هرکسی در جایگاه خود باید درست رفتار کند، اگر همه مجموعه یکپارچگی و سلامت داشته باشد، چالش‌ها و آسیب‌های امروز را نخواهیم داشت."

ایشان به همین گفته قناعت نمی کند و با همان فرمول همیشگی برچسب زنی به اهل رسانه  ادامه می دهد: "سوت‌زنی در فضای مجازی اغلب درست نیست و مبنای تحقیق درست ندارد و بازی با آبروی اشخاص است."

به فرض صحت و سقم اینکه رسانه ها همه غیر حرفه ای هستند غیر از آنهایی که آقای سالاری آنها را تائید می کند، آیا بهتر نیست چراغ اول را خود ایشان  و رسانه های همسویشان روشن کنند و هرچه در پس پرده مانده را پیش چشم همه عیان سازند تا روسیاهی به ذغال بماند؟

متاسفانه بنظر می رسد از قضا تنها دستگاهی که علاقه ای به این روشنگری ندارد خود شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی است.معاون وزیری که پیش از مدیریتش نان وزارت خانه را می خورد و رسانه ها را متهم می کرد و زیر آب پالایش و پخش  را می زد چگونه الان که به صندلی مدیریت تکیه زده همچنان اهالی رسانه را با این ترفندهای نخ نما به سیاهنمایی و دروغ پراکنی و غیر کارشناسانه عمل کردن متهم می کند؟

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما