آشفته بازار سوخت ادامه دارد؛

پالایشی‌ها پشت گازی‌ها پنهان می‌شوند گازی‌ها پشت نفتی‌ها!

اقتصاد100- در حالیکه همزمان با موج جدید برودت هوا در سطح کشورافت فشار گاز در مناطق مختلف به یک چالش جدی بدل شده است جایگاه های سی ان جی نیز در بخش هایی که کاهش فشار بیشتر احساس می شود از ادامه سوخت رسانی به خودروها باز مانده اند و فرو ریزی مهره های دومینوی بحران انرژی را سرعت بخشیده اند.

پالایشی‌ها پشت گازی‌ها پنهان می‌شوند گازی‌ها پشت نفتی‌ها!

این مشکل در شرایطی رخ داده که محمدحسن باقری مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرده است افت فشار باعث تعطیلی جایگاه‌های سی ان جی در استان‌هایی مانند مازندران، گلستان، خراسان‌های شمالی، رضوی و جنوبی شده و بخاطر محدودیت فشار گاز کمپرسورهای جایگاه‌های سی ان جی امکان خدمت‌رسانی ندارند.

باقری همچنین گفته  در استان‌های دیگر نیز که افت فشار ندارند،به منظور مدیریت مصرف و با هماهنگی با شرکت ملی گاز ، جایگاه‌های سی ان جی به صورت نوبت‌بندی فعالیت می‌کنند تا گاز بخش خانگی تامین شود.

وضعیت فعلی به تائید دیگر فعالان حوزه سی ان جی نیز رسیده است بطوریکه محسن جوهری رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور نیز خبر داده که جایگاه های سی ان جی در استان های اصفهان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد با محدودیت مواجه هستند.البته جایگاه ها تعطیل نیستند اما در برخی ساعات به صورت داوطلبانه جایگاه را تعطیل می کنند، در واقع مدیریت مصرف صورت می گیرد!

تعطیلی جایگاه های سی ان جی این روزها تبعات بسیار خطرناکی برای مردم ایجاد کرده چرا که افزایش مصرف بنزین آلاینده نیز به شکل قابل توجهی بالا رفته است.جلیل سالاری مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی چند روز پیش اعلام کرده بود که" از ابتدای دی‌ماه به‌طور میانگین روزانه نزدیک به 111میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده که برای فصول سرد سال عددی بی‌سابقه است و نسبت به دوره مشابه پارسال حدود 16 درصد افزایش نشان می‌دهد."

حال اگر آرا و نظرات کارشناسان و دست اندرکاران حوزه فرآورده های سوختی کشور را نیز مدنظر بیاوریم خواهیم دید مخاطرات گفته شده ابعاد بسیار وسیع تری نیز خواهد یافت که ضرر وزیانش مستقیما متوجه مردم خواهد شد.

به گفته  داریوش گل‌علیزاده سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌ زیست در کشور 38درصد بنزین تولیدی منطبق بر استانداردهای یورو 4 و 5 است که علاوه بر استان تهران در کلانشهرها توزیع می‌شود و الباقی بنزین توزیعی استاندارد زیست محیطی ندارد.یعنی 62 درصد بنزین توزیعی استاندارد نیست.

این در حالیست که از 25میلیون خودرو شماره‌گذاری شده در کشور حدود 6.5میلیون خودرو فرسوده هستند که مصرف انرژی و انتشار آلایندگی بیشتری دارند .از طرفی  حدود 90 درصد از 12 میلیون موتورسیکلت در حال تردد فرسوده، کاربراتوری و غیراستاندارد هستند و هرکدام به اندازه 5 خودرو آلایندگی دارند.

کافیست این اظهارات را به موازات گفته های اخیرمحمد جواد اشرفی مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان که  به آمار توزیع بنزین استاندارد عرضه شده در  اهواز  اشاره می کند و می گوید "کمتر از یک درصد بنزین استاندارد، در سال 1401 در اهواز توزیع شده است "در نظر بیاوریم تا دریابیم چه مشکلات عدیده ای از ناحیه سومدیریت های نفتی امروز کشور به سوی مردم مترتب شده است.

گرفتاری اخیر در حالیست که گفته می شود فقط در بازه زمانی قطعی گاز سی ان جی جایگاه های توزیع، روزانه  حدود 10 تا 15 میلیون لیتر به مصرف بنزین کشور اضافه می شود که اگر حتی این عدد را اغراق آمیز بدانیم( با در نظر گفتن از سرویس خارج شدن سامانه خوراک سی ان جی خودروهای دوگانه سوز)  دستکم 5 میلیون لیتر افزایش مصرف بنزین را به چشم خواهیم دید.

اکنون پنهان شدن مدیران نفت و گاز و پالایش و پتروشیمی پشت یکدیگر  و همه تقصیرها را به گردن موج سرما و  مردم و میزان بالای مصرفشان انداختن ،گره فروبسته بخش انرژی  را باز نمی شود  و از آنسو حالا دیگر زمان تسویه حسابهای مدیریتی از آن گونه که خبرهایش از بدنه وزارت نفت کشور به بیرون درز می کند نیست. 

مردم  و رسانه ها می پرسند معلوم نیست بالاخره وضعیت نابسامان توزیع حامل های گرمایشی و فرآورده های سوختی با این شیوه مغشوش به کجا خواهد رسید و دولت و وزارت نفت برای برون رفت از این اوضاع و احوال آشفته قرار است چه فکری بکند.تعطیلی ادارات و مدارس و مراکز خدماتی  و کارخانجات و پتروشیمی ها  و سیمانی ها و فولادی هابه دلیل نبود گاز و  پیشنهاد استفاده از سیلندرهای گاز و یا  توزیع نفت سفید  و گازوئیل بین مردم سرما زده در مناطقی که گاز ندارند مشکلی از کشور حل نمی کند.

بهتر است آقای وزیر نفت با این مدیرانی که دارند هر روز کشور را با بحرانی جدیدتر مواجه می سازند فکری به حال خود بکند.خدا قوت گفتن گازی ها به نفتی ها و نفتی ها به پالایشی ها و ادامه این سیر باطل ،دست مریزاد و مرحبا و حَبَذا  ندارد و این رفتار نابخردانه همیشگی در حافظه مردم تنگدست باقی خواهد ماند. 

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما