گرانفروشی رسمی گاز توسط دولت در بودجه 1402/ نرخ خوراک گاز در لایحه بودجه 1402 میخ دیگری بر تابوت اقتصاد صنعتی کشور

اقتصاد 100- همیشه تاوان ندانم کاری های مسئولان را مردم می دهند. دولت هرجا که با مشکل مالی مواجه می شود جبران آن را بر گرده مردم سرشکن می کند. نمونه اخیر این کم لطفی (و تو بخوان بی رحمی) تعیین قیمت خوراک گاز در لایحه بودجه 1402 است. می گوئید باز چه خوابی برای مردم دیده اند؟

گرانفروشی رسمی گاز توسط دولت در بودجه 1402/ نرخ خوراک گاز در لایحه بودجه 1402 میخ دیگری بر تابوت اقتصاد صنعتی کشور

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد 100، باید توجه داشته باشیم که در برخی جلسات تدوین بودجه سال 1402 قیمت گاز طبیعی خوراک برابر 7000 تومان برای هر مترمکعب مطرح شده که 40 درصد افزایش نسبت به 5000 تومان امسال دارد. این رقم نرخ گذاری بی شک میخ دیگری بر تابوت صنایع متضرر و نیمه تعطیل کشور می زند.

با اینحال داستان به همین جا ختم نمی شود و اشتهای نهادهای حاکمیتی سیری ناپذیر است. در حقیقت نکات مهم دیگری هم هست که اطلاع از آن ترس های ما را بیشتر هم می کند:

اول اینکه شاخص هنری هاب گاز طبیعی آمریکا نسبت به پیک خود 60 درصد کاهش داشته و به 14.3 سنت برای هر متر مکعب رسیده که معادل 4000 تومان با دلار نیمای مد نظر دولت است (42 درصد کمتر از پیشنهاد اولیه بودجه 1402).

دیگر آنکه صادرات گاز طبیعی فوب آمریکا (با احتساب جابجایی و تبدیل به LNG) در هفته گذشته در محدوده 7 دلار بر میلیون BTU یا 7400 تومان برای هر مترمکعب (26 سنت) بوده است.

همچنین از یاد نمی بریم که باید به کاهش 77 درصد قیمت گازطبیعی در اروپا نیز به شکلی اساسی دقت داشته باشیم. قیمت‌های بنادر اروپا در حال حاضر در محدوده 82 سنت برای هر مترمکعب از طریق LNG بوده، ولی نکته این است که 68.2 درصد این میزان مرتبط با هزینه حمل دریایی LNG است که در خصوص قیمت های داخلی ایران معتبر نیست.

در این بین کارشناسان بر این باورند که محدوده مناسب قیمت گاز طبیعی بر اساس دلار 28.500 تومانی هدف دولت، رقمی در محدوده 4000 تومان برای سر چاه عسلویه و حداکثر 5500 تومان برای نواحی شمالی کشور با احتساب هزینه حمل است.

با اینحال معلوم نیست طراحان بودجه در چه حال و احوالی سیر می کنند که در این شرایط بد اقتصادی صنایع، باز هم گریبان  دردمند و ملتهب صنایع رو به اضمحلال ایران را بیش از پیش می فشارند.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : شورای جهانی طلا اعلام کرده که قیمت‌های رکورد طلا، بازیافت فلزات گرانبها را به بالاترین سطح…

اخبار سلامت

سینما در سینما