ترکیه آب ارس را می‌بلعد/ منتظر بحران آبی جدید در ایران باشیم

نماینده مردم قوچان در مجلس شورای اسلامی گفت: ترکیه در مورد احداث سد روی رودخانه مرزی ارس تنها منافع خود را در نظر می گیرد و در صورت بی توجهی به منابع آبی رودخانه ارس منابع زیرزمینی هم تخریب می شود و سلسله مشکلاتی ناشی از کاهش منابع آبی ارس ایجاد خواهد شد.

ترکیه آب ارس را می‌بلعد/ منتظر بحران آبی جدید در ایران باشیم

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد 100، علی آذری گفت: کشوری موفق تر است که در حوزه امنیت انرژی برنامه‌های جدی داشته باشد و به نظر می رسد ما در این زمینه ضعیف عمل کرده ایم و باید بدانیم همه کشورها در این خصوص تنها به دنبال حفظ منافع خود هستند. 

وی افزود: ترکیه در مورد احداث سد روی رودخانه مرزی ارس تنها منافع خود را در نظر می گیرد ما باید این را بدانیم، این رودخانه که مرز مشترک ایران، ارمنستان و تاجیکستان را طی می کند و شمال غربی کشور را مورد پوشش قرار می دهد برای ما و منطقه مهم است و اقتصاد کشاورزی شمال غرب کشور تحت تاثیر این رودخانه است. 

وی با بیان اینکه در صورت بی توجهی به منابع آبی رودخانه ارس منابع زیرزمینی هم تخریب می شود گفت: سلسله مشکلاتی ناشی از کاهش منابع آبی ارس ایجاد خواهد شد و لازم است توافقات بین المللی در این زمینه مورد بازنگری قرار گیرد. 

نماینده مردم قوچان تصریح کرد: در توافقات آبی و در مورد رودخانه های مرزی بر استفاده مساوی از منابع تاکید شده و در مورد ارس نیز همین موضوع وجود دارد و بین ایران و ترکیه در پیمان سعدآباد بین ایران، ترکیه، افغانستان و عراق منافع مشترکی برای این رودخانه تعریف شد و وزارت خارجه لازم است به صورت جدی این موضوعات را دنبال کند. 

آذری تاکید کرد:روش مواجهه ما با بحران ها به گونه ایی است که ما همواره غافلگیر می شویم و برای حل بحران برنامه ای دقیق نداریم و در حوزه پیشگیری نیز شرایط مشابهی را تجربه می کنیم و در حالی که در موضوع بهره برداری از آب های زیر زمینی نیز وضعیت خطرناکی داریم و این شرایط آینده نگران کننده ای را برای ما ترسیم کرده لازم است به سرعت برای مسئله دیپلماسی آب برنامه ریزی کنیم.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : شورای جهانی طلا اعلام کرده که قیمت‌های رکورد طلا، بازیافت فلزات گرانبها را به بالاترین سطح…

اخبار سلامت

سینما در سینما