معمای 9 تریلیون دلاری دبی: اهداف بلندپروازانه چگونه محقق خواهند شد؟

اقتصاد100- دبی در صدد جذب تریلیون‌ها دلار در بخش تجارت و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی طی دهه آینده است و هفته گذشته سرنخ‌های اولیه را در مورد چگونگی دستیابی به این اهداف بلندپروازانه جدید دولت ارائه کرد.

معمای 9 تریلیون دلاری دبی: اهداف بلندپروازانه چگونه محقق خواهند شد؟

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از بلومبرگ، این طرح اقتصادی که «D33» نام دارد، در حالی اجرا می شود که دبی به دنبال حفظ نقش خود به عنوان قطب اصلی مالی و تجاری منطقه در میان رقابت های منطقه ای فزاینده با عربستان سعودی و قطر است. همچنین به دنبال رقابت با شهرهایی مانند لندن و پاریس به عنوان یک مقصد گردشگری و تجاری جهانی است.

برای دستیابی به هدف کلی خود یعنی 32 تریلیون درهم (8.7 تریلیون دلار)، دبی قصد دارد از طریق گسترش روابط تجاری با اقتصادهای در حال رشد سریع در بازارهای نوظهور، میلیاردها دلار درآمد جذب کند، در حالی که عمدتا به شرکای قدیمی در ایالات متحده و بریتانیا برای جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی توجه می‌کند.

امارات متحده عربی، که دبی بخشی از آن است، در حال حاضر با آسان کردن قراردادهای تجاری با شرکای جدید خود از جمله هند، اندونزی، اسرائیل و ترکیه، مسیرهای تجاری خود را توسعه بخشیده است. پس از همه‌گیری، دبی شرکت‌هایی را از شرق و غرب جذب کرد زیرا این شرکت‌ها به دنبال شرایط کاری و منطقه زمانی بهتر بودند.

در حالی که امارات متحده عربی مسلما یکی از متنوع ترین کشورها در منطقه خلیج فارس است، نفت همچنان اقتصاد آن را هدایت می‌کند، به استثنای دبی که بخش غیرنفتی پر رونقی دارد. تولید ناخالص داخلی امارت در 9 ماهه اول سال 2022 به طور سالانه 4.6 درصد رشد کرد. با این حال هدف این شهر برای رشد بلندمدت در بحبوحه پیش‌بینی‌های ناگوار برای اقتصاد جهانی در حال اجراست.

در اینجا اهداف دیگری قید شده است که دبی برای رسیدن به آنها در ده سال آینده برنامه‌ریزی می‌کند:

  • تجارت خارجی تا سال 2033 به 25.6 تریلیون درهم خواهد رسید.
  • سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی قرار است به 60 میلیارد درهم سالانه برسد.
  • پیش بینی می شود هزینه های دولت از 512 میلیارد درهم در ده سال گذشته به 700 میلیارد درهم برسد.
  • انتظار می رود که گذار دیجیتال سالانه 100 میلیارد درهم ایجاد کند.
  • انتظار می رود تقاضا برای کالاها و خدمات در سطح محلی تا سال 2033 به 3 تریلیون درهم برسد، که از 2.2 تریلیون درهم در ده سال گذشته افزایش خواهد یافت.

به عنوان بخشی از این طرح گسترده، دبی می خواهد بخش های تولید و لجستیک خود را تقویت کند و به سومین مقصد برتر گردشگری جهان تبدیل شود. همچنین هدف آن تبدیل شدن به یک مقصد برتر برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند به گذراندن اوقات فراغت و انجام تجارت است.

دولت دبی همچنین 65 هزار شهروند اماراتی را در بازار کار ادغام و 800 هزار کارگر ماهر را از خارج از کشور تا سال 2033 جذب خواهد کرد. این اهداف بلندپروازانه پس از چندین تغییر مقرراتی در امارات به دست آمده است: از جمله اینکه هفته کاری خود را به دوشنبه تا جمعه تغییر داد و قوانین زندگی مشترک را اصلاح کرد، مالیات شرکت‌ها را اعلام کرد و برخی مالیات های سنگین را کاهش داد.

در همین حال، در ابوظبی همسایه، نشانه دیگری از جاه طلبی های جهانی رو به رشد امارات ظاهر شد. «بانک اول» ابوظبی اعلام کرد که از پیش در مراحل اولیه ارزیابی پیشنهاد خرید احتمالی بانک «استاندارد چارترد» بوده است اما دیگر این کار را انجام نمی دهد.

این معامله در صورت موفقیت، بزرگ‌ترین وام‌دهنده خاورمیانه را به یک غول بانکی در بازارهای نوظهور با بیش از یک تریلیون دلار دارایی (حدود یک سوم اندازه هلدینگ HSBC) تبدیل می‌کرد و می‌توانست بزرگترین اکتساب خارجی توسط یک موسسه در منطقه خلیج فارس باشد.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما