سرمایه‌گذاری یک الیگارش روسی در صنعت مواد مخدر آمریکا فاش شد

اقتصاد100- بوریس جردن، مدیرعامل شرکت هلدینگ کیورالیف در پاسخ به گزارش رسانه‌ها اذعان کرد که بزرگترین شرکت ماری‌جوانای ایالات متحده در سال‌های اولیه خود صدها میلیون دلار از رومن آبراموویچ کمک مالی دریافت کرده بود، اما این میلیاردر روسی مدت‌ها پیش از این تجارت خارج شد.

سرمایه‌گذاری یک الیگارش روسی در صنعت مواد مخدر آمریکا فاش شد

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از بلومبرگ، فورنزیک نیوز روز جمعه گزارش داد که اسناد فاش شده نشان می دهد آبراموویچ از «پالیاتک» حمایت مالی کرده است، شرکتی که در سال 2018 به «کیورالیف» تغییر نام داد، و همچنین «میژر 8»، یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر متمرکز بر حشیش که توسط بوریس جردن تاسیس شده بود. در حالی که پیشینه روسی مدیران کلیدی کیورالیف از پیش به خوبی شناخته شده بود، دخالت آبراموویچ در این زمینه مشخص نبود. شرکت هایی که با روسیه در ارتباط هستند از زمان حمله به اوکراین که جرقه تحریم برخی از الیگارش ها و مشاغل روسی را به دنبال داشت، تحت نظارت قرار گرفتند.

آبراموویچ زمانی آشکارا در محافل تجاری غرب فعالیت می کرد، به عنوان مالک باشگاه فوتبال چلسی، خانه های لوکس و سهام در گروه فولاد Evraz Plc مستقر در لندن. حتی در آن زمان نیز رابطه او با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، بحث برانگیز بود. تمامی آن دارایی ها پس از تهاجم به اوکراین به همراه دارایی های دیگر متعلق به نخبگان تجاری روسیه فروخته یا مسدود شدند. آبراموویچ در بریتانیا، اتحادیه اروپا و کانادا تحریم شده است، البته نه در ایالات متحده.

بوریس جردن، یک شهروند آمریکایی که زمانی دفتر مستقر در مسکو گروه Credit Suisse AG را اداره می کرد و به خصوصی سازی دارایی های دولتی روسیه پس از سقوط کمونیسم کمک کرده بود، گفته است که افرادی مانند آبراموویچ که شهروند ایالات متحده هستند نباید به دلیل داشتن روابط با روسیه مورد تبعیض قرار گیرند. او در مصاحبه‌ای که روز جمعه داشت، گفت که افشای سرمایه‌گذاری‌های پیشین آبراموویچ نباید بر کیورالیف، که مستقر در ویکفیلد ماساچوست است، تاثیر بگذارد.

جردن با اشاره به آندری بلوخ، سهامدار بزرگ کنونی کیورالیف گفت: «او (آبراموویج) به من و آندری پول قرض داد تا سرمایه گذاری کنیم. تمام این وجوه مدت ها پیش، قبل از جنگ، در اواخر سال 2020 یا اواخر سال 2021 بازپرداخت شده است. تا جایی که می دانن رومن آبراموویچ دیگر سهام کیورالیف را در اختیار ندارد.»

جردن افزود که این کمک مالی از سال 2015 تا 2017 پس از ارتباط او با دفتر خانواده آبراموویچ از طریق بلوخ که دارای تابعیت ایالات متحده و روسیه است به پالیاتک تعلق گرفته بود. از آنجایی که نه بلوخ و نه آبراموویچ در ایالات متحده تحریم نشده اند، جوردن خاطرنشان کرد که دلیلی برای نگرانی در مورد ارتباطات آنها نمی بیند.

کانادا اوایل این هفته اعلام کرد که قصد دارد 26 میلیون دلار از دارایی های تحریم شده آبراموویچ را برای کمک به بازسازی اوکراین و غرامت به قربانیان جنگ مصادره کند. بریتانیا اعلام کرده است که دارایی های 7 میلیارد دلاری مربوط به این الیگارش را که اوایل سال جاری تیم فوتبال خود چلسی را فروخته بود، مسدود کرده است.

یک موسسه حقوقی که در اوایل سال جاری توسط آبراموویچ استخدام شد، بلافاصله به درخواست اظهار نظر بلومبرگ پاسخ نداد. Millhouse Capital، شرکت سرمایه‌گذاری آبراموویچ، نیز تا پس از اتمام ساعات کاری عادی به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.

بر اساس اخبار فورنزیک، سرمایه گذاری آبراموویچ در کیورالیف و مقدار آن حدود 225 میلیون دلار بود. جردن گفت که او و بلوخ از چندین دفتر خانوادگی دیگر برای سرمایه‌گذاری در شرکتشان سرمایه دریافت کرده‌اند که تا به امروز نامشان فاش نشده است، و در مجموع بودجه اولیه حدود نیم میلیارد دلار بوده است.

جردن با اشاره به آبراموویچ گفت: «قبل از جنگ، او یکی از سرمایه گذاران مورد تقاضا در جهان بود. وجود او به عنوان یک سرمایه گذار به عنوان یک نکته مثبت بسیار بزرگ تلقی می شد.»

سهام کیورالیف که در بیش از 10 ایالت آمریکا ماری‌جوانا می فروشد، روز جمعه در معاملات کانادا 5.3 درصد افزایش یافت. این سهام در سال جاری حدود نیمی از ارزش خود را به دلیل تاخیر در اجرای قوانین مورد انتظار مربوط به ماری‌جوانا در ایالات متحده از دست داد. جردن 72 درصد از حق رای مدیریتی کیورالیف را تا اواخر ژوئیه در اختیار داشت و بلوخ 6 درصد از آن را.

جردن گفت که در مورد ارتباطات آبراموویج با پوتین که اغلب در پوشش اخبار کیورالیف از او نام برده می شود، صحبت های زیادی شده است. جردن اضافه کرد که با رئیس جمهور روسیه در رویدادهای بین المللی ملاقات کرده است، اما ارتباط شخصی با او ندارد. او گفت: «از سال 2003 پوتین را ندیده‌ام یا با او صحبت نکرده‌ام.»

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما