سیاست قیمت گذاری پلکانی، نردبانی به قعر فقر

اقتصاد 100- در کشوری که نمایندگانش برای خود بیمارستان و مدرسه و خانه و خودرو و سهمیه و استخر و باشگاه و حتی سرویس بهداشتی وی آی پی دارند و در دیاری که مسئولانش اعلام می کنند قیمت بنزین دست نمی خورد اما چند ساعت بعد افزایش قیمتی عجیب را همه به چشم می بینند چگونه ممکن است کسی باور کند با نظام پلکانی قیمت گاز، تنها پله های 4 و5و 6 به بالا متضرر افزایش قیمتی ده برابری خواهند شد؟ طرفداران اقتصاد دولتی باید درس گرفته باشند که از اقتصاد کینزی فقط انحصارش باقی مانده و نه کنترل و هدایت سرمایه و کار.نمونه می خواهید؟ افزایش قیمت پلکانی آب و برق و همه آن تاثیری که هیچوقت نداشت. حنای اقتصاد جان ماینارد کینز دیگر رنگی ندارد.

سیاست قیمت گذاری پلکانی، نردبانی به قعر فقر

آقای اوجی وزیر نفت می گوید: نزدیک 70 درصد مشترکان گاز،خوش‌مصرف‌ها هستند. همچنین می گوید: 12 پله برای مصرف گاز تعیین کردیم که پله اول تا سوم افزایش قیمت نداشته است که این سه پله حدود ۶۰ تا۷۰ درصد مصرف کنندگان را شامل می شود. از پله چهار افزایش قیمت را داریم. تعرفه کسانی که خیلی بیشتر از الگو مصرف می کنند، افزایش می یابد و این مشترکین نقره داغ می شوند و آنها از دولت گله مند نشوند چون عدالت نیست، کسانی الگوی مصرف را رعایت می‌کنند، بهای کسانی را بدهند  که در منزل سونا دارند.

نخست اینکه این  ارقام و مقایسه ها بفرض صحیح بودن مشکلی از اوضاع نبود گاز در زمستان حل نمی کند.چرا وقتی به زعم آقایان، 70 درصد مصرف کنندگان، گاز زیادی مصرف نمی کنند،مخاطب تهدیدات وزیر نفت در خصوص گرانی،مردم هستند؟ مگر نه این است که گوش فلک را پر کرده اند که  مردم باید گاز کمتری مصرف کنند؟ پس مخاطبان این توصیه ها کدام طبقه اند؟ آن 30 درصدی که مصرفشان بالاست که گوششان به این حرفها بدهکار نیست.آنها نه حالا که قرار است گاز از متر مکعبی 500 تومان به 5 هزار تومان،بلکه اگر به 50 هزار تومان هم برسد ککشان نمی گزد.در خبرها تیتر می زنند" جزئیات افزایش قیمت گاز برای مردم".بعد می گویند مخاطبمان پر مصرف ها هستند.

دیگر اینکه تجربه زندگی مردم فرودست در کنار ثروتمندان در چند سال گذشته آنهم همراه با همه ابزارهای بازدارنده ای مانند جریمه و افزایش قیمت و امثالهم نشان داده این سیاست های به ظاهر داغ ودرفشی راه به هیچ دهی نبرده و از این پس هم نخواهد برد.هم وزیر نفت و همکارانش و هم آحاد افراد جامعه می دانند این مشکلات از کجا ناشی می شود.از یک اقتصاد دلال پرور فاسد که سود لحظه ای اش هرگز اجازه نداده رویکرد مصرف از حامل های هیدرو کربوری به سوی انرژی های پاک و ارزان سوق پیدا کند.همان اقتصادی که بنجل ترین خودروها و دستگاه های گرمایشی را به مردم تحمیل کرده و می کند.ساختاری که هیچ پیشرفتی که به بهینه سازی مصرف منتج شود را بر نمی تابد.

گردنه بگیران دلار باز اقتصاد ایران دسشتشان را از آستین نهادهای رسمی به سوی مردم دراز می کنند و در حالیکه گلوی خلق الله را می فشارند از آنها توقع دارند برایشان با صدایی زیبا آواز بخوانند!قیمت گاز نه ده برابر که اگر صد برابر هم بشود بازهم تاوانش را مردمی باید بدهند که مثل آقایان وزرا  و نمایندگان در میرداماد و نیاوران و ولنجک و شهرک غرب خانه ندارند.آنها در خانه های محقرشان سونا و جکوزی ندارند که فریفته این شعارهای پوپولیستی ظاهرا خیرخواهانه شوند.

اصلا این چه گفتار و مقایسه سفیهانه ای است که سونا داشتن ثروتمندان را به ریش پرمصرف های گاز ببندیم ولی همزمان برای مردم خط و نشان بکشیم و فرودستان را نقره داغ کنیم؟  

برنامه ششم توسعه عهد کرده بود که باید میزان شدت انرژی به نصف  اوایل برنامه پنج برسد که نرسید هیچ، بلکه از آن هم بیشتر شد.و این شاهکار درحالی شکل گرفته که  ناترازی گاز در سل گذشته حدود 193میلیون مترمکعب بوده و الان هم گفته می شود این ناترازی در سال آینده 8درصد بیشتر هم خواهد شد.

با این دست فرمان دولتی ها تولید پارس جنوبی که بزودی نفسش به شماره خواهد افتاد اگر از 700 میلیون متر مکعب در روز به دو برابر هم افزایش پیدا کند، در، بر همان پاشنه سابق خواهد چرخید.وقتی رئیس جمهور از توسعه گاز رسانی وزارت نفت به خراسان جنوبی تقدیر می کند این وزارتخانه و وزیرش که اذعان دارند " هوا دارد سرد تر می شود "چگونه از مردم توقع دارند گاز کمتری مصرف کنند؟  

در کشوری  که هرگونه افزایش قیمتی بر پورشه و مازارتی و لامبورگینی علنا بر روی دوچرخه و ساندویچ فلافل هم تاثیری عمیق می گذارد سیاست قیمت گذاری پلکانی چه تاثیری بر کاهش مصرف انرژی دارد؟ در چنین سرزمینی نمی توان الگویی تعیین کرد که ذینفعش مردم باشند که عمری سرشان منت گاز کشی سراسری گذاشتیم و حالا می گوئیم گاز کمتری مصرف کن.

صنعتی ها 44 درصد از گاز موجود را مصرف می کنند و  بخش خانگی 56 درصد و این در حالیست که مقدار مصرف فعلی گاز، در مقایسه با مدت مشابه پارسال با همین دما، روزانه ۶۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته.حال چگونه می توان توقع داشت سیاست قیمت گذاری پلکانی که پیکانش در نهایت به سوی مردم معمول نشانه رفته تاثیری در رفع مشکل موجود داشته باشد؟

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : شورای جهانی طلا اعلام کرده که قیمت‌های رکورد طلا، بازیافت فلزات گرانبها را به بالاترین سطح…

اخبار سلامت

سینما در سینما