طنز اقتصادی:

فندک از شرکت گاز چابک تر است!

اقتصاد100-ما بچه که بودیم وقتی فاصله ی دستشویی تا اتاقمونو می دویدیم از اینکه لولو ما رو نمی خورد فریاد می زدیم، ھـــــوراااا! حالا فکر می کنیم دوستان نفتی ما هم همینطورند که از شاهکارهایشان احساس پیروزی و شعف زاید الوصف می کنند.

فندک از شرکت گاز چابک تر است!

آقای هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نفت اخیرا فرموده که شرکت ملی گاز چابک ترین مجموعه صنعت نفت  ایران است! این گفته ایشان باعث شده ما به صرافت بیافتیم ببینیم چه جوری شده که اینجوری شده؟

ما نمی دانیم این گاز چه تخم دو زرده ای است که بابتش اینقدر قربان صدقه خودشان می روند این نفتی جماعت؟ الان شرکت گاز ایران چابک است؟

 حضرت سعدی علیه الرحمه  هم یک جوری می گفت “ای ساربان آهسته ران” که هرکی ندونه فکر میکنه شترا ۱۸۰ تا میرفتن!

راستش قدیمها ﺑﺎﺑﺎﻫﺎ 7 ﺗﺎ ﺩﺧﺘﺮ ﺷﻮﻫﺮ ﻣﯿﺪﺍﺩند ﻫﻤه ﺸاﻥ ﻫﻢ ﺧﻮﺷﺒﺨﺖ ﻣﯿﺸﺪند اما ﺍﻻﻥ 1 ﺩﺧﺘﺮ را  7 ﺑﺎﺭ ﺷﻮﻫﺮ ﻣﯿﺪهند ﺁﺧﺮﺷ هم ﺑﺮﻣﯿﮕﺮﺩد ﺧاﻧﻪ ﺑﺎﺑﺎﺵ! می گوئید نه ؟ وضع گاز کشور را ببینید تا دستگیرتان شود یک من ماست چقدر کره دارد. 

 درست است که در این دیار موضوع تغییر الگوی مصرف انرژی از حامل های هیدرو کربوری به الکتریکی کشک است و درست است که همه واردار شده اند گاز و نفت و بنزین و گازوئیل  و مازوت بسوزانند و توسعه انرژی های تجدیدپذیر را هم بگذارند در کوزه آبش را بخورند اما خب از کشک که می شود کشک بادمجان درست کرد؟ بد می گوئیم؟

 آیا این که پول ملت را برداری و هی لوله بکشی به این سمت و به آن سمت   وعَلَمَک بگذاری و مملکت را به منطقه ای مین گذاری شده تبدیل کنی یعنی این که خیلی چابکی؟ اگر اینطور است که فندک از کبریت چابک تر است  و کبریت هم از چخماق تیز و بُز تر؟!

ما فکر می کردیم مسئولانی که این روزها اینقدر  از مصرف وحشتناک گاز گریبان چاک می دهند و می نالند که آقا گاز نداریم و  فلان وبهمان  الان بابت این کارها شرمنده هم می شوند.نگو اصلا این خبرها نیست.دشمنشان شرمنده باشد!دارند کلی هم حال می کنند!

می گویند یک روز  سر کلاس تنظیم خانواده،استاد گفت:کسی اینجا متاهله ؟یکی از بچه ها گفت:من !همه یه جوری برگشتن نگاش کردن،در این حد که طرف گفت:خب باشه طلاقش میدم!

ولی در نفت ایران اینطور نیست! نمونه می خواهید؟ همین آقای فلاحتیان که مرزهای خودشیفتگی نفتی خود و دوستانش را این شکلی جابجا می کند! اما به وقتش هم می گوید "بهینه سازی مصرف گاز باید به عنوان  اولویت اصلی نفتی ها تلقی شود"! یاللعجب!

مگر نه اینکه اوضاع گاز خیلی خراب شده و مصرف از تولید بالاتر رفته و پتروشیمی ها هم گازشان قطع شده و دارند مگس می پرانند و نیروگاه ها هم  گلاب به رویتان  دارند گازوئیل و مازوت می سوزانند ؟ پس کجای این گاز رسانی چابکی دارد؟

 معروف است که یارو می‌میره می‌ره اون دنیا، ازش می‌پرسن چی شد مُردی؟ میگه داشتم شیر می‌خوردم ! میگن: شیرش فاسد بود؟ میگه نه بابا، گاوه یهو نشست!

 حالا حکایت چابکی گاز ماست. ما جا دارد اینجا یک گِلِه گی هم از عمو زنجیر باف بکنیم.ایکاش یکی به این عمو زنجیر باف می گفت عمو جان بیکار بودی زنجیر منو بافتی؟ حالا هم که بافتی چرا  اونو پشت کوه انداختی؟ مریضی ای چیزی داشتی پدر بیامرز؟!

نمی بینی سیستان بلوچستان هنوز معطل گاز است و مردمانش کپسول به دوش به صف های طولانی  می پیوندند؟

این تعریف و تمجیدهای آقایان نفتی از خودشان ما را یاد داستان های خانواده خود شیفته خودمان می اندازد. یک روز  داشتیم از تشیع جنازه پدر بزرگ جانمان برمیگشتیم  و عمه جانمان  هم داشت خودشو از شدت ناراحتی میکشت. یکی از اقوام گفت :عزیزم چقدر مدل موهات قشنگه!یهو عمه جانمان  صاف نشست گفت: تازه الان بهم ریختس!

حالا ما نمی خواهیم بگوئیم بعضی ها خدای ناکرده برای اینکه همچنان معاون باقی بمانند اینقدر قربان صدقه نفت می روند.نه به جان خودمان.خدا بدور!

راستش را بخواهید الان ما نسبت به چابک بودن شرکت گاز است که یک حس خاصی داریم. ﯾﺎﺩﺗﻮﻧﻪ ﺳﺮ ﮐﻼﺱ ﺗﺨﺘﻪ ﭘﺎﮎ ﮐﻦ ﺭﻭ ﺧﯿﺲ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﯾﻢ ﻣﯽ ﮐﺸﯿﺪﯾﻢ ﺭﻭ ﺗﺨﺘﻪ ﻓﮏ ﻣﯿﮑﺮﺩﯾﻢ ﺧﯿﻠﯽ ﺗﻤﯿﺰ ﺷﺪ؟ ﺑﻌﺪ ﮐﻪ ﺗﺨﺘﻪ ﺧﺸﮏ می شد ﻣﯽ ﺩﯾﺪﯾﻢ  چه گندی زدیم ﺑﻪ ﺗﺨﺘﻪ ؟الان حسمان آنطوری است!

  باز خدا را شکر  گویا قیمت گاز را دارند زیاد می کنند.وگرنه خیلی ضرر می کردیم. ﺧﻮﺏ ﺷــﺪ ﮐﻪ ﮐﺮﺍﯾﻪ ﻫـﺎ هم  ﮔﺮاﻥ ﺷﺪ. ﻗﺒﻼَ ﯾک ﻣﺴﯿـﺮ را که ﭘﯿﺎﺩﻩ ﻣﯿﺮفتیم 2000 ﺗﻮﻣﻦ ﺑﻪ نفعمان بود ،ﺍﻻﻥ 3800 ﺗﻮمان ﺑﻪ ﻧﻔﻌمان است!

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : شورای جهانی طلا اعلام کرده که قیمت‌های رکورد طلا، بازیافت فلزات گرانبها را به بالاترین سطح…

اخبار سلامت

سینما در سینما