زخم جنگ طلبی سر باز می کند؛

تیغ نظامی گری پوتین بر گلوی صنعت نفت و گاز

اقتصاد 100- آگاهان بر این باورند که تحریم های اعمال شده بر گلوی بخش بالادستی نفت و گاز روسیه قرار دارد، تا صنعتی که پیش از این با سرمایه گذاری های 50 میلیارد دلاری در سال فعالیت می کرد اینک باید به 35 میلیارد دلار بسازد .

تیغ نظامی گری پوتین بر گلوی صنعت نفت و گاز

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد 100، اویل پرایس به تازگی در این خصوص گزارش داده که قبل از آغاز لشکر کشی خرس بزرگ به اوکراین،تصور بر این بود که امسال(2022)سرمایه گذاران برای روس ها سفره ای 50 میلیارد دلاری پهن کنند اما جنگ کذایی همه چیز را به هم ریخت.نفتی های  معتبر جهانی با شلیک اولین گلوله ها بساط خودشان را جمع کردند و رفتند و تماس های روسیه با سرمایه گذاران بی پاسخ ماند.

این شرایط وضعیت را به گونه ای رقم زده است که کارشناسان رسما اعلام کنند سرمایه گذاران دستکم تا سال 2025 به روسیه باز نخواهند گشت.گفته می شود ال ان جی روسیه بیش از هر بخش دیگری از این ناحیه صدمه دیده  چرا که طرح های تعریف شده در این صنعت برای روس ها پروژه هایی بزرگ بوده اند و  نقشی بسیار حیاتی داشته اند و حال مسکو حتی اگر بخواهد هم نمی تواند ضرر وزیان های آنها را نادیده بگیرد.

زخم چالش مذکور در حوزه گاز مایع روسیه بیش از هر جا در پروژه های بالنسبه تازه تر این کشور سر باز کرده است به گونه ای که حتی مقایسه آن با دوران یکه تازی کرونا نیز چندان قابل توجه نیست.

این وضعیت، روسیه را با مشکلات قابل تاملی روبرو کرده که برای حل آن ابزار دیپلماسی سازش و دست بر داشتن از لجاجت ها و ماجرا جویی های میلیتاریستی ضروری تر می نماید که البته با خوی تمامیت خواه ولادیمیر پوتین همخوانی ندارد.

رهبران مسکو برای اینکه قافیه را نبازند از میدان داری مجدد "گس پروم" در میدان تازه کشف شده خود سخن می گویند و در عین حال با سنجاق "روسنفت" قصد خود برای تولید از میادین بزرگ  نفتی "وستوک" را ترجیع بند این ادعای تازه قرار می دهند تا بگویند به رغم التهاب جنگ اوکراین ،آنها هرگز در توسعه میادین نفتی و گازی خود کم نمی آورند.

اویل پرایس پیش از این خبر داده بود که  پروژه‌های انرژی روسیه در پی خروج شرکت‌های بین‌المللی در بحبوحه تحریم‌های دولتی و تنگناهای خودخواسته، با فشار لجستیکی و فناوری کم سابقه‌ای روبرو شده‌اند. 

بی تردید به همین علت هم بوده که  در تابستانی که گذشت شرکت بازرگانی کالای ترافیگورا اعلام کرد قصد دارد 10درصد سهم خود در پروژه نفتی وستوک را بفروشد تا خلا فرار ناشی از جنگ سرمایه گذاران BP و SHELL از طرح های توسعه ای روسیه را پر کند.

با این تفاسیر بسیاری همچنان بر این عقیده اند که میلیتاریسم روسی قبل از جهان گشایی هایش تیغ بر پروژه های داخلی کشیده و این خود تحریمی قبل از هرکس خون نفت و گاز خود روسیه را بر زمین خواهد ریخت.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : شورای جهانی طلا اعلام کرده که قیمت‌های رکورد طلا، بازیافت فلزات گرانبها را به بالاترین سطح…

اخبار سلامت

سینما در سینما