بازی با جان مردم به سبک سایپا / بدنه این خودرو از حلبی است؟

اقتصاد ۱۰۰- وضعیت کنونی صنعت خودرو ناشی از دهه ها ناکارآمدی است که هم اکنون به کلاف سردرگمی تبدیل شده است که تنها بازنده های آن مردم و به حراج رفتن سرمایه ها و منابع کشور است.

بازی با جان مردم به سبک  سایپا / بدنه این خودرو از حلبی است؟



ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می دهد بارش تگرگ باعث خرابی بدنه، سقف و کاپوت یک خودروی شاهین سایپا شده است. موضوعی که قطعاً از ارزش خودرو کاسته و قابل تعمیر و صافکاری مناسب نیست و احتمالا باید قطعات بدنه خودرو به طور کلی تعویض شوند.

وضعیت نازک شدن ورق بدنه خودروها از سال های قبل هم بدتر شده است. اگرچه تولیدات داخلی در سال های گذشته مطابق با استانداردهای جهانی نبوده اما حداقل کیفیت محصولاتی چون پراید و پژو و سمند به شکلی نبوده است که با بارش یک تگرگ دچار فرورفتگی شود. آنچه مشخص است هم اکنون خودروسازان کیفیت را فدای کمیت کرده و به این شایعه که اخیراً رواج پیدا کرده و بدنه اغلب خودروهای داخلی از حلبی ساخته می شود، قوت می دهند.

مساله دیگر این است که مگر استاندارهای 85 گانه یکی از شروط اصلی تولید خودرو در داخل ایران نیست؟ مگر به بهانه همین شرط برخی خودروسازان خط تولید برخی محصولات خود مثل پژو پارس را متوقف نکرده و متقاضیان را مجبور به طرح تبدیل با قیمت بالاتر و یا انصراف نمی کنند؟ پس چگونه است که خودروهایی مانند تارا، شاهین و ... بدون وجود ابتدایی ترین استانداردها تولید و با بالاترین قیمت به فروش می رسد؟

پیش از این نیز ویدئوهایی مبنی بر بی کیفیتی خودروهای داخلی که به طور مستقیم با جان و امنیت مردم سروکار دارد، منتشر شده است که در گزارش رکنا «ایران خودرو و سایپا با جان و مال مردم بازی می کنند / تولید ملی یا توهین ملی!» به تفصیل به آن پرداخته ایم.

ضعف مدیریت، ممنوعیت واردات، عدم تست تصادف در داخل، دور زدن قوانین و استانداردهای سازمان ملی استاندارد و کم کاری بازرسان کنترل کیفیت در شرکت های خودروسازی، انحصار در صنعت خودروسازی و قطعه سازی، کم فروشی قطعه سازان، نبود متولی و ناظر مشخص در صنعت خودرو، دولتی و سیاسی بودن صنعت خودرو، فرسودگی خطوط تولید، پایین بودن کیفیت و امنیت محصولات و عدم ارتقای سطح خدمات فروش و خدمات پس از فروش از جمله مشکلاتی است که شرکت های به ظاهر خودروساز را در پایین ترین رده جهانی قرار داده است و این در حالی است که همین محصولات بی کیفیت با بالاترین قیمت به دست مردم می رسند.

اما مساله مهم این است که علیرغم هشدارها و توصیه ها همچنان در بر همان پاشنه می چرخد و کیفیت محصولات نه تنها بهتر نمی شود بلکه بدتر هم شده است و هیچ اراده ای برای تغییر وجود ندارد و مردم هم مستاصل بین انتخاب های بد و بدتر مانده اند.

علیرغم انتقادهای رهبر انقلاب اسلامی، رئیس پلیس راهور، نمایندگان مجلس و کارشناسان و افزایش آمار تصادفات و خودروهای فرسوده، مصرف بالای بنزین تولیدات داخلی و آلودگی هوا به دلیل بی کیفیتی خودروها اما مافیای خودرو تنها به کمیت می اندیشند و مردم آخرین اولویت این صنعت محسوب می شوند.

اخیرا نیز مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌ های نفتی با بیان اینکه مصرف بنزین در کشور به صورت میانگین برابر با 116 میلیون لیتر در روز رسیده است، گفت: اگر خودروها با استاندارد بین‌ المللی در کشور تولید می‌ شد، مصرف بنزین در کشور 60 میلیون لیتر در روز بود و می‌ توانستیم 50 میلیون لیتر در روز صادرات داشته باشیم.

بنابراین در این شرایط خودروسازان نه تنها به توصیه ها و هشدارها توجه نمی کنند بلکه به اسم حمایت از تولید داخل بیشترین استفاده را از منابع مالی، ارزی و طبیعی کشور که متعلق به مردم است، می برند و به حقوق مردم بی اعتنایی می کنند.

منبع: رکنا

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با تخصیص سهمیه بنزین به همه شهروندان بجای تخصیص به هر خودرو موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما