رانت 2هزار قلم کالای ممنوعه را چه کسانی می خورند؟ +فیلم

اقتصاد 100 - مهراد عباد، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: در این سالها به واسطه تحریم ها و به نوعی مدیریت ناکارامد داخلی با مشکلات زیادی در حوزه تجارت خارجی کشور مواجه بودیم.

رانت 2هزار قلم کالای ممنوعه را چه کسانی می خورند؟ +فیلم

عباد در گفتگو با اقتصاد 100 از مشکلات تجارت کشور طی دهه‌های اخیر خبر داد و افزود: از زمانی که کشور با مشکلات ارزی روبرو شد و غیرشفاف شدن تبادلات ارزی در بخش واردات؛ دولت را وادار به تغییر پروسه ها کرد تا شفافیت بیشتری در زمینه ورود و خروج ارز شکل گیرد و از همینجا مشکلات آغاز شد.

او افزود: علاوه بر مشکلات تحریم برای بخش خصوصی، تغییرات پی در پی آیین نامه ها و بخشنامه ها هیچگاه گره از کار تجارت کشور باز نکرد. این پروسه های سخت و غیرتخصصی به صورت غیرمستقیم باعث افزایش قاچاق و افزایش روش هایی شد که در آنها دولت را دور بزنند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: برای واردات برخی کالاها که مشابه داخلی آن در کشور تولید می شد ممنوعیت ایجاد شد و این لیست چندین بار تغییر کرد و اکنون بیش از 2000 قلم کالا در آن ذکر شده است که به نظر من لیستی رانتی است و یک سری از کالاهایی که واقعا باید وارد کشور شود، ممنوع شده است یا یک سری از کالاهایی که در داخل تولید می‌شود وارداتش از کشورهای شرق آسیا آزاد است.

او با بیان اینکه علاوه بر موارد یاد شده برای فعالیت واردکننده‌ها سقف و سابقه تعیین شده است، افزود: درحالی که ما به دنبال توسعه و افزایش تولید هستیم، قوانین محدودیت‌زا در نظر گرفتیم که اجازه افزایش تولید را نمی دهد و این پروسه ها غیرکارشناسی است.

عباد به تولید تقلبی در کشور نیز اشاره کرد و گفت: حداقل 2 تا 3 هزار قلم کالا در هر سوپر مارکت، تقلبی است و در داخل ایران یا کشورهای طراف تولید می شود و این بخاطر محدودیت واردات است. 

به گفته او مشکلات و سختی های تخصیص ارز نیز از دیگر مشکلات واردات است و حتی زمان‌های اعلام شده هم رعایت نمی شود. واردکنندگان علاوه بر اینکه در خان اول باید مجوز ثبت سفارش دریافت کنند، باید در بحث تخصیص ارز، دریافت مدارک،  هزینه های دریافتی، بلوکه کردن پول‌ها و ... نیز زمان بیشتری صرف کنند که هزینه های واردات را افزایش می دهد. بعد از آن تازه باید در سامانه نیما اعلام شود تا فردی برای تخصیص ارز اعلام آمادگی کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران از ادامه مشکلات روند صادرات کشور خبر داد و گفت: همین مشکلات باعث از دست دادن بسیاری از شرکای تجاری کشور شده است و اگر تغییرات لازم ایجاد نشود بعید به نظر می رسد که در سال آینده نیز تغییر در تراز تجاری کشور بوجود آید.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما