آیا «دولت» سر مرغ تخم طلایی خود را می برد؟/ مشارکت بخش خصوصی راه میانبر نمی پذیرد

اقتصاد ۱۰۰ - بهمن عشقی، دبیر کل اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با اقتصاد 100 از اشتباهات دولت در دریافت مالیات طی سال آینده تا راهکارهای اتاق بازرگانی تهران در راستای همراهی و حضور بخش خصوصی در زمین اقتصادی کشور خبر داد.

آیا «دولت» سر مرغ تخم طلایی خود را می برد؟/ مشارکت بخش خصوصی راه میانبر نمی پذیرد

به گفته عشقی، به نظر می رسد که دولت دریافت مالیات را چاره بقا می داند و زمانی که دولت به ملت تکیه کند، ناچار است که کارآمد باشد تا باقی بماند. 

او تاکید کرد: به نظر می‌رسد، ایدئولوژی دولت برای دریافت مالیات غلط است و جهانبینی درستی برای دریافت مالیات ندارد.

دبیر کل اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه اصولا تورم تلاش دولت برای برداشت غیرشفاف از جیب شهروندان است، توضیح داد: در این شرایط، دولت می خواهد از تورم ایجاد شده، مالیات دریافت کند و آنچه که دولت ایران امروز روی آن متمرکز است، دریافت مالیات از تورم است. 

او ادامه داد: دولت باید از ایجاد ثروت مالیات بگیرد، یعنی فرایند ایجاد ثروت را در کشور تسهیل کند و از این ثروت مالیات دریافت کند؛ اما اینکه دولت یک بار کسری منابع خود را از تورم جبران کند و دست به استقراض از نظام بانکی کشور بزند و اساس استقلال بانک مرکزی را نقض کند و بعد از تورمی که کیلومترها از ایجاد ثروت فاصله دارد، مالیات دریافت کند؛ مالیات‌ستانی مضاعف تلقی می شود و به نظر می رسد؛ سازمان هایی که متکی بر درآمدهایی از جیب مردم هستند، می خواهند «مرغ تخم طلای» خود را سر ببرند و این خیلی غلط است.

عشقی درباره سیاست‌گذاریهای دوره دهم اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد: برای اولین بار اتاق تهران یک برنامه عملیاتی برای 4 ساله دوره دهم طراحی کرده است. چهارچوب کلی سیاست اتاق تهران در دوره دهم این است که از یک نظاره‌گر، تحلیل گر رفتارهای اقتصادی حاکمیت و اندر کنش رفتارهای اقتصادی حاکمیت و بخش خصوصی به یک بازیگر میدان تبدیل شود. ما اصولا همواره تلاش کردیم در تحلیل ها، گزارش ها و تدوین استناد سیاستگذاری خود به دولت بگوییم چه کند؛ اما رویکرد اصلی دور دهم این است که به دولت بگوییم چه می‌کنیم و دولت ناچار به پذیرش است و ما باید خودمان را تحمیل کنیم. 

او درباره رویکرد دولت در تغییرات ایجاد شده اتاق بازرگانی ایران نیز گفت: این موضوع از اینجا نشات گرفت که حاکمیت نگران بود که مبادا عده ای بخواهند پا به توپ حرکت کنند. ظاهرا دوستان از جبهه دولت از میان گفتمان آنها به این رسیده بودند که ممکن است از این میان عده‌ای بخواهند بازی پا به توپ را تجربه کنند و خواستند پیشگیری کنند. 

دبیر کل اتاق بازرگانی تهران با اشاره به سخنان رهبری درباره واگذاری فعالیت های اقتصادی به بخش خصوصی نیز گفت: رهبری امین ترین بخش‌های اقتصادی حاکمیت را خصوصی تلقی نکرد؛ چرا ما روی همین یک جمله تحلیل نکنیم. فرمایش آقا به واگذاری کار به بخش خصوصی کاملا ایجابی و پاسخ وزیر نفت کاملاً سلبی بود. 

او تاکید کرد: دولت‌ها قائل به بخش خصوصی نیستند و راه میانبر را انتخاب می کنند؛ این در حالی است که مشارکت بخش خصوصی راه میانبر نمی پذیرد. دولت ها باید به بخش خصوصی اعتماد کنند؛ اما دولت ها در ایران فرصت اعتماد کردن به بخش خصوصی را نمی دهند و تنها چاره آن صبر است.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما