خروج پول از بازار سهام قطع نمی شود!

خوابِ زمستانی بورس/پیش بینی بازار سهام 24 بهمن

اقتصاد۱۰۰: بورس تهران با صدای بلند، ورود به دوره رکود را فریاد می زند. بازار با شیب کم در حال پایین رفتن است و ارزش معاملات هم بسیار کاهش یافته است.

خوابِ زمستانی بورس/پیش بینی بازار سهام 24 بهمن

به گزارش اقتصاد۱۰۰ و به نقل از اقتصادنیوز، بازار سهام دیروز وضعیت خوبی نداشت. شاخص کل بورس، شاخص هم وزن بورس و شاخص فرابورس، هر کدام کمتر از یک درصد افت کردند، اما وضعیت سبد سهام سرمایه گذاران بدتر از این بود. بسیاری از سهم ها افت بیش از 2-3 درصد داشتند و قیمت ها در حال بازگشت به چند ماه گذشته است.

البته هیچ وقت نمی توان گفت که قطعا بازار صعود می کند یا نزولی خواهد بود، اما با مشاهده عوامل متعدد می توان مشخص کرد که احتمال صعود بازار بیشتر است یا نزول آن.

فعلا عوامل مختلفی نشان می دهند که بازار تمایلی به بالا رفتن ندارد. هر هفته ارزش معاملات خرد کاهش می یابد که این بدترین نشانه برای آینده بازار است.

ارزش معاملات، ناامیدکننده شد

دیروز ارزش معاملات خرد بازار سهام به حدود 3400 میلیارد تومان رسید. این برای اولین بار است که پس از حدود دو ماه، ارزش معاملات خرد به کمتر از 4 هزار میلیارد تومان می رسد.

آخرین بار 20 آذر ماه بود که ارزش معاملات خرد کمتر از 4 هزار میلیارد تومان ثبت شد و پس از آن ارزش معاملات رو به بالا رفت تا اینکه 21 دی ماه برای آخرین بار  ارزش معاملات خرد بالای 10 هزار میلیارد تومان ثبت شد و پس از آن دوباره ارزش معاملات وارد یک روند نزولی شد.

حالا این کاهش ارزش معاملات خرد نشان می دهد رونق از بازار سهام رفته و فعلا نباید از این بازار انتظار رشد داشت. دلیل کاهش ارزش معاملات خرد هرچه که باشد، عواقب آن نزول ادامه دار بورس خواهد بود. این نزول بورس تا زمانی ادامه پیدا خواهد کرد که ارزش معاملات پایین باشد و هر زمانی که ارزش معاملات دوباره صعودی شود، می توان انتظار بالا رفتن بازار را هم داشت.

 

خروج پول قطع نمی شود

دیروز جریان خروج پول حقیقی ها از بازار سهام نیز ادامه داشت و نسبت به چهارشنبه هفته گذشته شدت هم گرفت. روز گذشته 370 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد که رقم نسبتا بزرگی است و معمولا در روزهایی چنین خروج پولی ثبت می شود که وضعیت خوب نیست.

با توجه به وضعیت معاملات روز گذشته و همچنین کمتر بودن قدرت خریداران حقیقی نسبت به فروشندگان حقیقی، برای بازار امروز می توان انتظار افت شاخص ها را داشت. اما این افت احتمالا عدد بزرگی نیست و بازار با شیب کمی رو به پایین حرکت می کند.

 

انتهای پیام

منبع : اقتصاد نیوز

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : سرمایه‌گذاران اکنون مشتاقانه منتظر داده‌های شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده هستند…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز