زمزمه جمع کردن و تعطیل بانک‌های خصوصی

خبرگزاری فارس در مصاحبه ای به جمع کردن بانک های خصوصی پرداخت.

زمزمه جمع کردن و تعطیل بانک‌های خصوصی

به گزارش اقتصاد100، حسین صمصامی، استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی و سرپرست اسبق وزارت اقتصاد در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد در مصاحبه با فارس خلق پول را انحصارا در اختیار بانک مرکزی دانست و از ضرورت محدود کردن بانک های خصوصی سخن گفت.

صمصامی تصریح کرد: یقیناً باید خلق پول فقط در بانک مرکزی باشد و یقیناً باید بانک‌های خصوصی جمع شوند. قدرت خلق پول در کنترل بانک مرکزی باشد و بانک‌های موجود دولتی  اجازه خلق پول نداشته باشند و ذخیره قانونی‌شان یک باشد یعنی ضریب افزایش پول در بانک‌های دولتی یک برابر و نه حدود هشت برابر باشد.

استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به اینکه "آیا این پیشنهاد شما موجب می‌شود که پول اعتباری در بانک‌ها نباشد و به سمت پول واقعی مانند درهم و دینار برویم؟" اظهار داشت: نیازی به درهم ‌و دینار نیست با پول اعتباری هم می‌توانیم خلق پول را کنترل کنیم، به شرطی که فقط در انحصار بانک مرکزی باشد و آن را کنترل کند و بانک‌ها ظرف چهار سال می‌توانند ضریب فزاینده را به رقم یک واحد کاهش دهند، چون نمی‌توان ماشینی که با سرعت 300 کیلومتر می‌رود به یکباره ترمز دستی آن را بکشیم، زیرا واژگون می‌شود بنابراین طبق طرحی که به بانک مرکزی ارائه کردیم و در کتاب به سوی حذف ربا از نظام بانکی در سال 89 ارائه کردیم، امکان اجرای این بسته سیاستی و حذف خلق پول از بانک‌های خصوصی وجود دارد.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
  • رامین ارسالی در

    يکي از کارهاي مهم همين ميتونه باشه! واقعا همه بانکهاي خصوصي بايد جمع بشن! بيشترين درد اقتصادي برا هميناس..

  • هاشم ارسالی در

    بهترین راه است چنانچه با قدرت اجرا شود اما واگر هم به کار نیاد.به امید اجرا و استقلال بانک مرکزی.

  • میهمان ارسالی در

    روی پیشانی ایشان جای چیست ؟ تصادف کرده
    اینها فقط بلد هستند صورت مسئله را پاک کنند...مشکل را حل راهکار کارشناسی و فنی ارائه کنید والا پیشنهاد جمع کردن بانکها را یه کودک 10 ساله هم می تواند پیشنهاد دهد ... آخرین گزینه را در ابتدا انتخاب می کنند ... توانایی حل مسئله با علم و تخصص و تجربه ، حلقه گم شده اقتصاد ایران ...

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما