از عربستان یاد بگیریم یا زوده؟

اقتصاد 100- سهم ورزش در تولید ناخالص داخلی کشورها به خوبی نشان‌گر آن است که ورزش به عنوان یک صنعت پر رونق اقتصادی در تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی افراد نفوذ کرده است.

از عربستان یاد بگیریم یا زوده؟

به گزارش گروه اقتصاد ورزش، فروش بازیکن و ارزآوری میلیون دلاری و همچنین هزینه‌ای که مردم برای استفاده از امکانات ورزشی می‌پردازند باعث شده تا ورزش به عنوان یک نظام اقتصادی در اقتصاد جوامع جا بیفتد و علاقه‌مندان زیادی در این صنعت سرمایه‌گذاری کنند.

کشورهای دیگر به دلایل مختلف صنعت ورزش خود را تقویت کردند چرا که ورزش باعث ایجاد نشاط و سلامت جسمانی و روانی افراد جامعه می‌شود و بسیاری از آثار نامطلوب محیط اجتماعی را کاهش یا حتی رفع می‌کند. در بعد اقتصادی نیز، ورزش منجر به افزایش مبادلات ارزی، ریالی و کاهش هزینه‌های درمانی دولت برای خانوار‌ها می‌شود.

 

اقتصاد بی‌جایگاه ورزش در ایران

در ایران سهم اقتصاد ورزش از اقتصاد کشور کمتر از 0/5 است که با میانگین جهانی که 2 درصد است فاصله‌ زیادی دارد.

در دیگر کشورها سرمایه‌گذاری در ورزش و درآمدزایی از آن به عنوان یک راهکار برای جبران کاستی‌های اقتصادی در نظر گرفته می‌شود اما در ایران تاکنون از سوی مسئولان برنامه‌ی ویژه‌ای به نظام اقتصادی ورزش اختصاص نیافته است.

در ایران ورزش به عنوان یک صنعت سودآورد از جایگاه مناسبی برخوردار نیست و مدیران کشور نسبت به این عرصه و ظرفیت‌های بالای آن بی‌توجه‌اند.

نگاه اقتصادی نداشتن به ورزش و عدم تمایل به شناخت این فضا از سوی مدیران باعث شده صنعت ورزش نتواند در تحریم‌های سخت یاری‌کننده‌ی اقتصاد کشور باشد.

 

عربستان فهمید، ما نفهمیدیم!

کمی آن‌طرف‌تر شاهزاده سعودی اقدام به تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی می‌کند و پیش‌بینی کرده که سهم این صندوق در تولید ناخالص ملی عربستان تا سال 2045 بالغ بر 28 میلیارد ریال عربستان خواهد بود.

این صندوق قصد دارد با برپایی میدان‌های اسب‌دوانی و تیراندازی، مسابقات اتومبیل‌رانی و دیگر عرصه‌ها به درآمد مالی پایدار برسد.

همچنین چندی پیش نشریه مارکا به نقل از مسئولان فروشگاه رسمی باشگاه النصر خبر داد که سرعت فروش پیراهن رونالدو از زمان اعلام رسمی پیوستن او به این تیم، روندی صعودی داشته و حداقل 400 پیراهن شماره 7 النصر با نام رونالدو در طول یک روز فروخته شده‌ است. آنها می‌گویند پیش از اولین بازی کریستیانو رونالدو در خاک عربستان تقاضا برای خرید پیراهن رونالدو آنقدر زیاد بوده که فروشگاه رسمی باشگاه النصر نتوانسته پاسخگوی همه مشتریان باشد.

با یک حساب و کتاب ساده اگر فروشگاه النصر در روز 100 پیراهن رونالدو را با قیمت 100 دلار بفروشد، روزانه 10 هزار دلار معادل 430 میلیون تومان از فروش پیراهن رونالدو به دست آورده، که رقم قابل توجهی است.

شاید یک عزم سیاسی بتواند با فعال‌سازی ظرفیت‌های اقتصادی در ورزش شرایطی را فراهم کند که مانند دیگر جوامع سهم صنعت ورزش در اقتصاد کشور وسیع‌تر شود.

در این مسیر لازم است که متولیان ورزش در کشور خود را با مقتضیات فضای اقتصادی در ورزش تطبیق دهند.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما