بازسازی بافت فرسوده یک تیر و دو نشان؛ چرخش سرمایه مردم به دست مردم

اقتصاد ۱۰۰ - در بسیاری از شهرهای کشور میزان بافت‌ فرسوده به نسبت مساحت و جمعیت شهر قابل توجه است و ساخت مسکن در بافت‌ فرسوده، استفاده از بخش خصوصی در اقتصاد مردمی را محقق می‌کند.

بازسازی بافت فرسوده یک تیر و دو نشان؛ چرخش سرمایه مردم به دست مردم

به گزارش گروه مسکن اقتصاد ۱۰۰، تحقق وعده دولت برای ساخت مسکن ۴ میلیون واحد مسکونی در طی ۴ سال وعده‌ای است که بسیاری بر این باورند که ممکن است جا پای  مسکن مهر بگذارد ، اما بسیاری ساخت ساز در بافت فرسوده شهری را تیری دو سر نشان می‌داند که همزمان علاوه بر کمک به بهبود بافت شهری، می‌تواند زمینه ساز وعده دولت باشد

اخیراً محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه ساخت مسکن در عرصه بافت فرسوده و مبتنی بر بازآفرینی شهری را بهترین و سنجیده‎ترین اقدام برای تحقق هدف دولت در ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از شهرهای کشور میزان بافت‌های قدیمی و فرسوده به نسبت مساحت و جمعیت شهر قابل توجه است افزود : ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده، استفاده از بخش خصوصی در اقتصاد مردمی را محقق می‌کند.

بافت فرسوده کجاست

از نظر تعریف به نظر می‌رسد که مشکل زیادی وجود ندارد. همه می‌دانند که به مناطق قدیمی و فرسوده شهر بافت فرسوده گفته می‌شود. این مناطق شهری از کمبود خدمات شهری، مشکلات امنیتی، مشکلات زیر و روبنایی رنج می‌برند و با توجه به زلزله خیز بودن کشورمان زندگی در این مناطق خطرآفرین است .

چرا بافت فرسوده

بسیاری از کارشناسان تاکید دارند تجربه مسکن مهر و هزینه هنگفت ایجاد زیرساخت ها مانند، جاده، آب، برق، گاز، مدرسه، درمانگاه و بوستان، باید در پروژه نهضت ملی مسکن مد نظر دست‌اندرکاران در این باشد .  بنابراین آنان که در بخش مسکن دستی بر آتش دارند توصیه می کنند که با احیای قسمتی هایی غیر تاریخی  از بافت های فرسوده شهری  که دارای زیر ساخت ها مناسبی هستند برای ا جرای  طرح نهضت ملی مسکن و  بازسازی و ایمن‌سازی این بخش بهره برد .

نوسازی بافت فرسود، مسکنی که در شان مردم باشد

تجربه ناموفق مسکن مهر نشان داد که  اصولا ساخت مسکن در حاشیه شهرها که اصولا شانیت شهرنشینی ندارد مشکلات زیادی را برای صاحبان این خانه ها فراهم می آورد و افرادی که حاضر به زندگی در این مناطق می‌شوند بعضا از اقشار ضعیف و آسیب پذیر هستند این در حالی است که با ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده حرمت و شان اجتماعی افراد حفظ می‌شود.

شهروندان به دنبال این هستند که محیط سکونتشان به محیط مناسبی تبدیل شود و در مرحله بعد با ساخت مراکز فرهنگی و ورزشگاه و نظایر این، کیفیت زندگی  ساکنان به سطح مطلوب برسد.

از سوی دیگر کارشناسان بر این باورند که با توجه به این که هر محله ای دارای تفاوت های فرهنگی و اجتماعی با دیگر محلات است، بایستی در  طرح های تشویقی برای احیای بافت فرسوده، این مهم مورد توجه قرار گیرد.

نگاهی به تجربه بافت فرسوده دیگر کشورها

بسیاری از  کشورهایی چون  این زمینه تجربیات خوبی را بدست آورده اند . یکی از این روشها روش «دوباره تنظیم زمین» برای نوسازی بافت‌های فرسوده است که  سیاست در  کشورهای شرق آسیا مانند ژاپن، کره جنوبی یا اندونزی و فیلیپین در چند سال اخیر، مورد استفاده قرار گرفت . در اروپا نیز کشورهایی مانند آلمان، فرانسه و کشورهای بلوک شرق نیز از این سیاست برای تولید مجدد زمین در کلانشهرهای خود بهره جسته‌اند.

در این روش دو سمت معادله بافت‌های فرسوده یعنی مالکان و مجریان به سود خود می‌رسند. در این روش با استفاده بهینه از زمین و امکان افزایش طبقات در بافت فرسوده ایجاد شده و مکان های بیشتری برای ایجاد فضای سبز و تنفس در این بافت ها ایجاد می شود .

همچنین این اقدام مورد جذب نقدینگی و سرمایه‌های سرگردان شده و مانع از دلالی های متعدد به روش های گوناگون در بازار مسکن می شود

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما