یک کارشناس صنعت لوازم خانگی هشدار داد؛

خطر گسترش تولید بدون کارخانه لوازم‌خانگی/ فروش به قیمت خرده فروشی تنها راهکار شرکت‌ها برای بقا در آشفته بازار کنونی

اقتصاد100- یک کارشناس صنعت لوازم خانگی گفت: با توجه به افزایش سرسام آور نرخ ارز و مواد اولیه از یک سو و اجازه ندادن وزارت صمت به افزایش قیمت محصولات نهایی، گسترش تولید بدون کارخانه یا همان OEM کاری در لوازم‌خانگی در سال آینده احتمال می رود.

خطر گسترش تولید بدون کارخانه لوازم‌خانگی/ فروش  به قیمت خرده فروشی تنها راهکار شرکت‌ها برای بقا در آشفته بازار کنونی

به گزارش گروه لوازم خانگی ، روز گذشته دبیر اتحادیه لوازم خانگی در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: امروز خود اتحادیه به یکی از شاکیان وضع موجود قیمتی لوازم‌خانگی تبدیل شده است و هیچ شکایتی بالاتر از این نیست که کارخانه داران و تولیدکنندگان، محصولات‌شان را به قیمت مصرف کننده به فروشگاه‌ها می فروشند و در مقابل، مغازه‌دار باید بدنام شود!

این مساله ما را بر آن داشت تا در گپ و گفتی با یکی از کارشناسان حوزه لوازم‌خانگی، به واکاوی مساله و شراط روز تولیدکنندگان و بازار بپردازیم.

وی که نخواست تا نامش در گزارش ذکر شود، در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: تولیدکنندگان لوازم خانگی از دو محل صادرات و فروش داخلی به کسب درآمد می پردازند.

این کارشناس بیان داشت: صادرات محصولات لوازم خانگی اندک بوده و همین ارقام سالیانه 200 تا 300 میلیون دلاری که عنوان می‌شود مربوط به بازار عراق، سوریه و افغانستان است که عمده آنها را کولر آبی تشکیل می دهد، اما در سایر محصولات آمارها بسیار اندک است.

وی یادآور شد: از آنجایی که کردستان عراق مشمول تحریم‌ها نیست، به راحتی اجناس را از چین به دبی آورده و برندهای مختلف را وارد عراق می‌کند، به طوری که انبارهای اصلی شان در اربیل و سلیمانیه واقع شده است.

این کارشناس صنعت لوازم خانگی گفت: برخی از این لوازم خانگی وارد مناطق آزاد و تجاری کشورمان می‌شود، به طوری که بعضی از شرکت‌های داخلی آنها را خریداری کرده و «ریمارک» می‌کنند، یعنی برند خود را بر آنها می چسبانند.

وی ادامه داد: با توجه به عدم پرداخت مالیات، عوارض، مالیات بر ارزش افزوده، همچنین پرداخت نشدن تسهیلات بانکی از سوی بانک‌ها، امروز این شیوه برای تولیدکنندگان به صرفه است.

این کارشناس اضافه کرد: با توجه به اینکه ثبت سفارش و تامین مواد اولیه تا 6 ماه زمان بر است، از پایان آذر ماه شاهد بودیم ثبت سفارشات با نوسان وحشتناک نرخ ارز مواجه شد؛ این در حالی است که وزارت صمت نیز به شرکت ها اجازه افزایش قیمت نداده و نمی دهد.

وی اظهار داشت: در این شرایط، تولیدکنندگان به طور طبیعی به دنبال راهکار خواهند رفت که یکی از آنها عرضه محصولات به قیمت خرده فروشی به مغازه داران و فروشندگان است.

این کارشناس صنعت لوازم خانگی خاطرنشان کرد: توزیع محصولات از مجاری دیگر، به طور مثال از طریق افراد و واسطه‌های فاقد کد معاملاتی، فاقد کد بازار و فاقد مغازه، راهکار دیگری است که تولیدکنندگان در پیش می‌گیرند، زیرا این افراد قابل شناسایی و رصد نیستند.

وی گفت: تولیدکنندگان همچنین با تغییر مدل محصولات شان، قیمت های بالاتر مد نظرشان را عنوان می‌کنند. به طور مثال در لیست ارسالی به سازمان حمایت محصولی با کد فرضی A380  را اعلام می‌کنند، اما کد A390 را به عنوان محصول جدید و با قیمت بالاتر می فروشند. به این ترتیب در دو ماه باقی مانده تا پایان سال که دوره رونق فروش است، می‌توانند شرایط را به نفع خود برگردانند.

این کارشناس تصریح کرد: سال آینده به طور قطع شرایط بدتری را شاهد خواهیم بود، زیرا به‌هرحال تولیدکننده تحت فشار است و برای رضای خدا کار نمی‌کند!

وی پیش بینی کرد که اکثر شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی سال آینده خطوط تولیدشان را تعطیل و به سمت OEM کاری بروند؛ یعنی به جای اینکه مواد اولیه را با هزار دردسر خریداری کند، تولید را به یک شرکت دیگر چینی، ایرانی یا شرکتی در مرز واگذار کرده و فقط برند خود را بر محصول بچسبانند.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما