رفرنس ساعت چیست؟

طلا و جواهر اقتصاد 100 : ساعت‌ها به ویژه اگر توسط برندهای معتبر ساخته شده باشند، دارای اطلاعات و ویژگی‌هایی هستند که تشخیص آن را ساده‌تر کند و به راحتی بتوان ویژگی‌های مختلف یک ساعت را تشخیص داد.

رفرنس ساعت چیست؟

کد رفرنس یا شماره مرجع ساعت دقیقا همین کارایی را دارد و با بررسی آن می‌توانید اطلاعات مختلفی به دست آورید. اما کد رفرنس ساعت چیست و دقیقا به چه دردی می‌خورد؟ 

رفرنس ساعت چیست

قبل از هر چیز به مهم‌ترین سوال برسیم؛ رفرنس ساعت چیست؟ کد رفرنس یا همان کد مرجع در وقع یک شناسه منحصر به فرد است که به مدل خاصی از ساعت اختصاص داده شده است. این کد دارای اطلاعات مختلفی در مورد مدل و ویژگی‌های ساعت است و برای هر مدل ساعت منحصر به فرد است. البته هر کمپانی ساعت قوانین خودش را برای تعیین رفرنس ساعت دارد و به همین دلیل هم درک رفرنس هر ساعتی مستلزم آشنایی با کمپانی سازنده است.

سیستم رفرنس گذاری سال‌ها پیش آغاز شد و تنها چند رقم داشت. به طور مثال دکتر پیتر فریس در کتاب گنجینه‌ای از مجموعه موزه پاتک فیلیپ می‌نویسد: «در سال 1923، پاتک فیلیپ ساعت‌های مچی خود را روانه بازار کرد و آن را با شماره رفرنس دو رقمی بیرون داد، کد ساده و تمیزی که تمرینی در برندسازی محسوب می‌شد. سایر برندها هم با شماره رفرنس‌های مشابه شروع به کار کردند، مثلا رولکس و امگا که شماره‌های رفرنس سه یا چهار رقمی داشتند.

رفرنس ساعت کجا قرار دارد؟

محل قرار گیری کد رفرنس ساعت چیست؟ این محل می‌تواند بسته به برند و مدل آن بسیار متفاوت باشد، اما موارد زیر تعدادی از رایج‌ترین بخش‌هایی هستند که می‌تواند کد رفرنس ساعت خود را پیدا کنید:

قاب پشتی ساعت

 یکی از رایج‌ترین بخش‌هایی که ممکن است ببینید رفرنس ساعت چیست، همین قاب پشتی است. باید به دنبال اعداد و حروفی بگردید که این کد را تشکیل می‌دهند تا آن را در میان اطلاعات مختلف حک شده پشت قاب پیدا کنید. دقت کنید رفرنس ساعت را با شماره سریال آن اشتباه نگیرید.

محل قرار گیری کد رفرنس ساعت

بین پایه‌های قاب

 منظور از پایه‌های قاب تیغه‌های کوچکی است که قاب ساعت را به بند آن می‌کنند. برخی از کمپانی‌ها کد رفرنس ساعت را در این بخش قرار می‌دهند به طوری که گاهی مجبور می‌شوید بند را بردارید تا کد رفرنس را مشاهده کنید.

محل قرارگیری کد رفرنس ساعت بین پایه‌های قاب

کنار کیس

 در برخی موارد، به ‌ویژه در ساعت‌های ضخیم‌تر یا بزرگ‌تر، ممکن است کد رفرنس در کنار بدنه حک شود. البته این مسئله چندان رایج نیست اما اگر نتوانستید بفهمین رفرنس ساعت چیست بررسی این قسمت هم ضرری ندارد.

در کتابچه راهنما یا شناسنامه ساعت

دفترچه راهنمای ساعت یا اسناد همراه آن اغلب حاوی اطلاعات کامل ساعت است که در بین آن‌ها کد رفرنس هم وجود دارد. برخی از مدل‌های ساعت اصلا رفرنس را روی ساعت حک نمی‌کنند و تنها از طریق بررسی مدارک می‌توانید آن را پیدا کنید.

محل قرارگیری کد رفرنس ساعت در دفترچه راهنمای ساعت

منابع آنلاین

 اگر به اسناد و مدارک ساعت خود دسترسی ندارید و اثری هم از کد رفرنس روی ساعت نیست نگران نباشید. در صورتی که اطلاعات برند و مدل را داشته باشید (که اصولا روی ساعت وجود دارد)، می‌توانید کد مرجع را به صورت آنلاین و با یک جستجوی ساده پیدا کنید.

رفرنس ساعت چه اطلاعاتی را نشان می‌دهد؟

اطلاعات ارائه شده توسط شماره رفرنس ساعت چیست؟ این شماره حاوی اطلاعات مهمی در مورد مدل یا نوع خاصی از ساعت است. در عین این که جزئیات ارائه شده توسط شماره مرجع می‌تواند بین برندهای ساعت متفاوت باشد، برخی از موارد رایج وجود دارد که اغلب می‌توان از کد رفرنس ساعت فهمید:

اصلی‌ترین اطلاعاتی که کد رفرنس می‌دهد تشخیص نوع خاص و مدل ساعت است که بین ادیشن‌های مختلف هم تمایز قائل می‌شود.

برخی از رفرنس‌ها ممکن است شامل کدهایی باشند که جنس قاب را مشخص می‌کند. به عنوان مثال،SS ممکن است نشان دهنده فولاد ضد زنگ،YG  برای طلای زرد، و TT برای دو رنگ (ترکیبی از فلزات) باشد.

نوع بزل یا همان حلقه روی قاب هم ممکن است به وسیله رفرنس نشان داده شوند. این مورد اصولا در مورد ساعت‌های دارای قاب چرخان دیده می‌شود که می‌تواند جنس آن را نشان دهد.

در برخی موارد کد رفرنس حتی می‌تواند جنس و نوع بند ساعت را هم نشان دهد. مثلا حرف L که نشان دهنده بند چرمی است.

برخی از کدهای رفرنس شامل کدهایی هستند که نشان دهنده ویژگی‌ها یا عملکردهای ویژه ساعت هستند، مانند CH برای یک کرونوگراف یا GMT برای ساعت با منطقه زمانی دوم.

اندازه ساعت هم می‌تواند در کد رفرنس مورد اشاره بگیرد اما نه مستقیما. مثلا ممکن است یک ساعت مشابه ولی با اندازه‌های مختلف، رفرنس‌های مختلف داشته باشد.

در موارد خاص، بخش‌هایی از رفرنس کد ممکن است سرنخ‌هایی درباره سال تولید یا دوره زمانی تولید ساعت ارائه دهد.

اطلاعات ارائه شده توسط شماره رفرنس ساعت

تفاوت رفرنس ساعت و شماره سریال

بعد از بررسی این که رفرنس ساعت چیست، احتمالا این سوال برای‌تان پیش بیاید که فرق شماره سریال و کد رفرنس ساعت چیست و آیا اصلا این دو تفاوتی با هم دارند یا نه؟ که در پاسخ باید بگوییم بله، این دو کاملا با هم متفاوت هستند و ساده‌ترین و مهم‌ترین تفاوت هم این است که شماره سریال فقط برای یک ساعت خاص است، در حالی که رفرنس ساعت به مدل ساعت و ویژگی‌های آن اشاره دارد و برای تعداد مشابه ساعت یکسان است. تشخیص شماره سریال و رفرنس ساعت ممکن است برای برخی گیج کننده باشد.

شماره سریال به نوبه خود می‌تواند در موارد متنوعی به شما کمک کند. به طور مثال با خواندن و جستجوی شماره سریال می‌توانید تاریخ حدودی تولید ساعت را متوجه شوید یا اصل و فیک بودن ساعت را تشخیص دهید. علاوه بر این‌ها در مورد ساعت‌‌های لوکس، شماره سریال در تخمین ارزش ساعت هم نقش مهمی را بازی می‌کند. برای برندهایی مانند امگا و رولکس، جستجوی شماره سریال حتی می‌تواند به شما کمک کند سابقه خدمات ساعت را ببینید و متوجه شوید که آیا تعمیر شده و قطعه‌‌ای از آن تعویض شده است یا خیر.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما