کاهش قیمت GDDR6 VRAM همچنان ادامه دارد

اقتصاد ۱۰۰ - قیمت حافظه GDDR6 VRAM در چند ماه گذشته کاهش چشمگیری را تجربه کرده است.

کاهش قیمت GDDR6 VRAM همچنان ادامه دارد

به گزارش گروه دانش و فناوری،برای اینکه متوجه شوید که این کاهش قیمت تا چه حد شدید بوده است، توجه کنید که یک DRAM هشت گیگابایتی GDDR6 در بازار نقدی در فوریه 2022 (زمستان 1400) حدود 13 دلار هزینه قیمت داشته است. اما در حال حاضر، می‌توانید همان حافظه را تنها 3.05 دلار دریافت کنید که با توجه به اوج ارزش آن، کاهش قابل توجهی است. قیمت 13 دلار برای 8 گیگابایت GDDR6 در روزهای رونق ارزهای دیجیتال و درست زمانی که تقاضا برای پردازنده‌های گرافیکی در سال‌های 2021-2022 به شدت افزایش یافت، اتفاق افتاده بود. با این حال، قیمت‌های VRAM پس از شروع سقوط ارزش ارزهای دیجیتال معکوس شد و انتظار می‌رفت که روند کاهشی ادامه یابد.

کاهش قیمت GDDR6 VRAM

نمودار کاهشی قیمت حافظه GDDR6

این کاهش شدید در قیمت VRAM عمدتا به دلیل کاهش تقاضای پردازنده‌های گرافیکی است. از سه ماهه اول 2022، شاهد کاهش سریع فروش کارت گرافیک بوده‌ایم که عمدتاً به این دلیل است که دیگر نسخه‌های نسل جدید چیز خاصی برای ارائه کردن به مخاطبان خود ندارند. عرضه‌های ناامیدکننده اخیر انویدیا و AMD، مصرف‌کنندگان را متقاعد کرده است تا از پردازنده‌های گرافیکی قبلی خود استفاده کنند که در نتیجه آن تقاضا برای GDDR6 VRAM به شدت کاهش یافته است.

شاید تعجب کنید که چرا کسب‌وکارها از قیمت پایین‌تر VRAM برای ارائه بیشتر آن به مشتریان استفاده نمی‌کنند. خب جواب کمی پیچیده است. اولاً، شرکت‌هایی مانند انویدیا نمی‌توانند VRAM‌ها را با قیمت‌های لحظه‌ای خریداری کنند، زیرا آنها قراردادهای بلندمدتی با تامین کنندگان خود دارند و قیمت‌ها بدون توجه به نحوه حرکت بازار از پیش تعیین می‌شوند. برای اطمینان از سازگاری با آی سی های خاص، کسب و کارها نمی توانند فقط VRAM را از هر فروشنده‌ی دم دستی خریداری کنند.

کاهش قیمت GDDR6 VRAM

در مرحله دوم، افزودن VRAM بیشتر منجر به ایجاد تغییراتی در طراحی‌های موجود می‌شود. باید طراحی‌های سفت‌افزار و پردازنده‌های گرافیکی بایوس مناسبی وجود داشته باشد که توسط مدارهای متصل به پردازنده گرافیکی موجود، با VRAM بالاتر سازگار کند.. قرار دادن 16 گیگابایت حافظه روی یک کارت 8 گیگابایتی چیزی نیست که بتوان به سادگی با تعویض ماژول‌های حافظه به آن دست یافت. باید مطمئن شوید که GPU حافظه 16 گیگابایتی را می‌شناسد و اینکه آیا آن‌ها از ماژول‌های 8 یا 16 گیگابایتی استفاده می‌کنند.

اکثریت قریب به اتفاق کارت گرافیک‌ها دارای بردهای PCB‌ هستند که حداقل از هشت ماژول حافظه پشتیبانی می‌کنند. یعنی می‌تواند 8 گیگابایت (8 گیگابایت) یا 16 گیگابایت (16 گیگابایت) حافظه داشته باشد. اما در مورد 4060 Ti، تنها چهار جای حافظه GDDR6 بر روی PCB وجود دارد که با استفاده از چهار ماژول 16 گیگابایتی، تنها 8 گیگابایت VRAM را امکان پذیر می‌کند. استفاده از ماژول‌های حافظه 16 گیگابایتی نیز هزینه‌های بیشتری را به همراه دارد زیرا به اتصالات بیشتری به خطوط نیاز دارد. به همین دلیل است که کارت‌های گران قیمت مانند RTX 4090 و RTX 4080 تا حد زیادی از این ماژول‌ها استفاده می‌کنند.

کاهش قیمت GDDR6 VRAM فرصتی را برای انویدیا و AMD فراهم می‌کند تا با کاهش هزینه پردازنده‌های گرافیکی موجود مانند RTX 4060 و RX 7600، مشتریان بیشتری را برای محصولات بعدی خود جذب کنند. اما با توجه به آنچه که گفته شد، این تغییر قیمت به هیچ عنوان در کوتاه مدت اتفاق نخواهد افتاد، اما اگر این شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند، احتمال دارد در کارت گرافیک‌های نسل بعدی این دو شرکت، شاهد پیشنهادهای بهتر و مقرون به صرفه‌تری باشیم.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما