پردازشگر AD103 برای کارت گرافیک RTX 4070

اقتصاد ۱۰۰ - تا به این لحظه شرکت انویدیا در هیچ کدام از کارت‌های Ada از دو پردازشگر متفاوت استفاده نکرده است، اما مثل اینکه این روند قرار است تغییر کند.

پردازشگر AD103 برای کارت گرافیک RTX 4070

به گزارش گروه دانش و فناوری، تا به حال، شرکت انویدیا از نسخه کامل پردازشگر AD103 در هیچ کارت گرافیکی استفاده نکرده و نزدیک‌ترین نسخه به نسخه کامل آن، همانی است که در کارت گرافیک RTX 4080 استفاده شده است. پردازشگر AD103 در RTX 4080 تعداد 9728 هسته CUDA دارد و تنها 5 درصد آن غیرفعال است. اما اوضاع برای پردازشگر AD103 که در کارت گرافیک RTX 4070 استفاده می‌شود، خیلی فرق می‌کند. این کارت گرافیک قرار است فقط 5888 هسته CUDA داشته باشد. در واقع شاید انویدیا بخواهد از پردازشگر بزرگ‌تری نیز در این کارت گرافیک استفاده کند، اما 42 درصد این پردازشگر غیرفعال شده‌ است.

شرکای برد انویدیا قاعدتاً نباید مشکل خاصی با استفاده از هردو پردازشگر AD103 و AD104 برای کارت گرافیک RTX 4070 داشته باشند، چرا که پین و سوکت هر دو پردازشگر کاملاً مشابه هم است. پردازشگر AD103 که در این کارت استفاده می‌شود به میزان زیادی غیرفعال شده و توان حرارتی آن پائین می‌آید، به همین خاطر استفاده از آن در کنار سیستم‌های خنک کننده کوچک و سبک این کارت گرافیک مشکلی ایجاد نمی‌کند. در خصوص سوالاتی که بابت کش L3 و تعداد ROPها و عملکرد انکودر مطرح می‌شوند، باید بگوییم که این موارد معمولاً با تغییر صِرف GPU تغییر خاصی نمی‌کنند.

نکته دیگر این است که استفاده از پردازشگرهای مختلف برای یک کارت گرافیک یکسان، چندان عجیب و جدید نیست. معمولاً این کارت‌ها در بازار چین عرضه می‌شوند و تا به این لحظه کارت‌های RTX 3060 و RTX 3070 زیادی دیده‌ایم که از پردازشگرهای متفاوت با نسخه مرجع استفاده می‌کنند. یکی از علت‌هایی که انویدیا کد مدل دقیق هر پردازشگر را روی سایت رسمی خود اعلام نمی‌کند و صرفاً آن‌ها را به بررسی‌کنندگان اعلام می‌کند، همین مسئله است. البته شرکای برد انویدیا معمولاً کارت‌هایی که پردازشگر متفاوت دارند را با یک تغییر مشخص در مدل و نام عرضه می‌کنند تا کاربر بدانند که دقیقاً چه کارت گرافیکی می‌خرند.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما