لایحه ممنوعیت کامل تیک‌تاک در ایالت مونتانا با ۱۰ هزار دلار جریمه روزانه

اقتصاد ۱۰۰ - طبق لایحه‌ی مجلس مونتانا، فروشگاه‌های ناقض قانون روزانه ۱۰٫۰۰۰ دلار جریمه می‌شوند. بعید نیست ممنوعیت کامل تیک‌تاک از مونتانا به تمام آمریکا گسترش یابد.

 لایحه ممنوعیت کامل تیک‌تاک در ایالت مونتانا با ۱۰ هزار دلار جریمه روزانه

به گزارش گروه دانش و فناوری،مجلس نمایندگان ایالت مونتانا با 54 رای موافق در برابر 43 رای مخالف، ممنوعیت کامل شبکه اجتماعی تیک تاک را تصویب کرد. لایحه فوق با امضای فرماندار مونتانا به قانون ایالتی تبدیل خواهد شد.

پیش‌تر تقریبا نیمی از ایالت‌ها از جمله مونتانا و نیز دولت فدرال آمریکا استفاده از تیک تاک در دستگاه‌های دولتی را ممنوع کرده بودند، اما مونتانا نخستین ایالتی است که لایحه ممنوعیت عمومی استفاده از تیک تاک را برای امضا و تبدیل شدن به قانون، تحویلِ فرماندار ایالتی می‌دهد. با امضای لایحه ممنوعیت فعالیت تیک تاک در مونتانا، تیک تاک از اول ژانویه 2024 از فروشگاه‌های ارائه نرم‌افزارهای موبایل مثل گوگل‌پلی حذف می‌شود و دانلود آن مجاز نخواهد بود. کسانی هم که قبلا تیک تاک را روی دستگاه‌های‌شان نصب کرده‌ بودند، دیگر قادر به استفاده از آن نخواهند بود.

فروشگاه‌هایی که از اجرای قانون سرپیچی کنند، روزانه 10,000 دلار جریمه می‌شوند. درباره ضمانت‌های اجرایی و ابزارهای دولت برای ملزم کردن شخصیت‌های حقیقی و حقوقی به اجرای قانون هنوز بحث‌هایی در جریان است. اما در کل، ممنوعیت کامل استفاده از تیک تاک می‌تواند راه را برای توقف کامل فعالیت‌های تیک تاک در تمام آمریکا هموار کند.

نرم‌افزار چینی تیک تاک ماه‌های پرچالشی را در آمریکا می‌گذراند. چندی پیش مدیرعامل تیک تاک در کنگره آمریکا حاضر شد تا طی جلسه‌ای تقریبا 5 ساعته به پرسش‌های نمایندگان آمریکا پاسخ دهد. به‌رغم اظهارات مدیرعامل تیک تاک مبنی بر این‌که اطلاعات کاربران آمریکایی در سرورهای مستقر در آمریکا ذخیره می‌شود، همچنان یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های نمایندگان آمریکا فارغ از جناح‌بندی‌‌های سیاسی‌شان، احتمال انتقال اطلاعات 150 میلیون کاربر آمریکاییِ تیک تاک به دولت چین و بهره‌گیری چین از این اطلاعات برای تهدید جامعه آمریکا بود. آن‌ها همچنین درباره نقش تیک تاک در ترویج الگوهای غلط و خطرناک زیستی و اخلاقی صریحا ابراز نگرانی کردند.

تهدیدها و خطرات شبکه‌های اجتماعی اعم از غربی و شرقی آشکارتر از آن است که بتوان انکارش کرد. بسیاری از شبکه‌های اجتماعی در کنار فرصت‌هایی که برای نشر محتوای سالم فراهم می‌آورند، ابزاری برای انتشار محتوای مضر، ترویج الگوهای مخرب و جهت‌دهی‌های خاص به افکار عمومی جوامع مختلف دنیا نیز هستند. مدیرعامل تیک تاک نیز در بخش‌هایی از توضیحاتش در جلسه استماع کنگره، مدعی بود تیک تاک اطلاعاتی بیش از آنچه که سایر شبکه‌های اجتماعی جمع‌آوری می‌کنند، گردآوری نمی‌کند. جالب‌تر آنکه یکی از نمایندگان کنگره نیز در بخشی از سخنانش به شیوه مشابه مواجهه‌ی شبکه‌های اجتماعی آمریکایی با اطلاعات مردم اشاره کرد. لذا وقتی نمایندگان کنگره درباره تهدیدهای تیک تاک بویژه برای نوجوانان و ارتباط تیک تاک با دولت متبوع این شرکت سخن می‌گفتند، این پرسش مدام به ذهن بیننده خطور می‌کرد که مگر شبکه‌های اجتماعی آمریکایی طی چندین سال گذشته با اطلاعات مردم سایر کشورهای دنیا چنین نکرده‌اند‌ و مگر همان آسیب‌های اخلاقی، اجتماعی و امنیتی را در پی نداشته‌اند؟!

با توجه به اتفاق‌نظر بسیاری از نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات بر سر خطرات تیک تاک برای امنیت ملی آمریکا، پایان فعالیت تیک تاک در تمام این کشور بسیار محتمل است.

انتهای پیام

منبع : جی اس ام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما