پایان عصر فیلترینگ با ماهواره‌های نسل دو استارلینک

اقتصاد ۱۰۰ - پرتاب موفق و استقرار ماهواره‌های نسل دو استارلینک در مدار توجهات زیادی را به خود جلب کرده و از حالا بحث دسترسی به اینترنت آزاد از گوشی مطرح شده است.

پایان عصر فیلترینگ با ماهواره‌های نسل دو استارلینک

به گزارش گروه دانش و فناوری به نقل از تکراتو، با پرتاب و استقرار موفقیت‌آمیز ماهواره‌های نسل دوم استارلینک که مهمترین ویژگی آن‌ها اتصال مستقیم اینترنت ماهواره‌ای به گوشی‌های تلفن همراه است، یک گام دیگر به امکان دسترسی آزادانه به اینترنت در سراسر جهان نزدیک شده‌ایم. اما آیا این الزاما پایانی بر عصر فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنتی اعمال شده از سوی دولت‌های مختلف است؟

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس پیش از این اعلام کرده بود که تا سال 2024 در تلاش است تا گوشی‌های تلفن همراه به طور مستقیم از اینترنت ماهواره‌ای برخوردار شوند. از سوی دیگر و در مدت اخیر، برخی از بزرگترین تولیدکنندگان موبایل از جمله هواوی و اپل و همچنین بزرگترین سازندگان تراشه در جهان یعنی مدیاتک و کوالکام نیز طرح‌های خود برای برقراری اتصال ماهواره‌ای گوشی‌های هوشمند را رونمایی کرده‌اند.

پایان عصر فیلترینگ با ماهواره‌های نسل دو استارلینک

ماموریت پرتاب ماهواره‌های نسل دوم استارلینک با کمک موشک فالکون 9 اسپیس ایکس از مرکز فضایی کندی در فلوریدا انجام شد. این ماهواره‌های جدید چندی پیش با چهار برابر ظرفیت بیشتر نسبت به نسل اول رونمایی شده‌ بودند.

البته در شرایطی که ماهواره‌های نسل اول معمولا در دسته‌های 60تایی به فضا پرتاب می‌شدند، در پرتاب اخیر تنها 21 ماهواره ارتقایافته اسپیس ایکس به فضا پرتاب شده است.

پایان عصر فیلترینگ با ماهواره‌های نسل دو استارلینک ؛ اینترنت آزاد برای گوشی‌های هوشمند

اسپیس ایکس قصد دارد با افزودن یک ماژول به ماهواره‌های خود، امکان برقراری ارتباط مستقیم اینترنت استارلینک با گوشی‌ها را فراهم کند و در این خصوص تا به حال چند پتنت را برای کمیسیون FCC ارسال کرده که همگی تایید شده‌اند.

علاوه بر این و به گفته اسپیس ایکس، نسل جدید ماهواره‌های استارلینک طراحی قدرتمندتری دارند که با وجود آن چهار برابر ظرفیت بیشتر را در قیاس با نمونه‌های پیشین عرضه می‌کنند. در نتیجه با این ماهواره‌ها، مشترکان سرویس استارلینک به اینترنت پرسرعت‌تری دسترسی می‌یابند.

نسل جدید ماهواره‌های استار‌لینک در دو نوع V2 Mini و مدل بزرگ‌تر V2 ارائه شده‌اند. V2 با موشک استارشیپ قدرتمندتر اسپیس‌ایکس که هنوز به مرحله عملیاتی خود نرسیده، سازگار است، درحالی‌که مدل کوچک‌تر V2 Mini که روز سه‌شنبه به فضا رفت، برای پرتاب با موشک فالکون 9 طراحی شده است.

آیا نسل دوم ماهواره‌های استارلینک پایانی بر فیلترینگ است؟

بنابر گزارش‌های جدید، سخت‌افزار به کار رفته در ماهواره‌های جدید استارلینک، عامل اصلی ارتباط بین ماهواره‌های استارلینک و گوشی کاربران است که اینترنت پرسرعت و بدون فیلترینگ و محدودیت را برای آن‌ها فراهم می‌کند. در حال حاضر تعداد کشورهایی که به نحوی از انحا فیلترینگ و محدودیت‌هایی را بر فضای مجازی اعمال می‌کنند بسیار زیاد است چراکه بنابر آخرین آمار رسمی، تمامی دولت‌ها تا حدودی محتوای داخل اینترنت را مدیریت و کنترل می‌کنند.

پایان عصر فیلترینگ با ماهواره‌های نسل دو استارلینک ؛ اینترنت آزاد برای گوشی‌های هوشمند

پایان عصر فیلترینگ با ماهواره‌های نسل دو استارلینک ؛ اینترنت آزاد برای گوشی‌های هوشمند

البته اینکه دقیقا جزئیات کارکرد ماهواره‌های نسل دوم چیست و آیا با استقرار آن‌ها در مدار، فیلترینگ برای همیشه از بین می‌رود یا نه موضوعی است که بحث بیشتر می‌طلبد و شاید حتی کمی دور از ذهن باشد. علت هم اینکه ایلان ماسک از همان آغاز کار خود شرط فعالیت اینترنت ماهواره‌ای را موافقت دولت‌ها اعلام کرده است.

با این وجود و با توجه به فشارهای بین‌المللی، طبیعتا عرضه اینترنت ماهواره‌ای در کشورهایی چون چین، ایران و روسیه که کاربران حتی حق استفاده از اینستاگرام و واتساپ را ندارند و مدام در شرایط فیلترینگ شدید به سر می‌برند، این فناوری می‌تواند به معنای پایان دوران فیلترینگ باشد.

انتهای پیام

منبع : تکراتو

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما