۷ کاری که پلی استیشن ۵ می‌ تواند انجام دهد اما ایکس باکس سری ایکس نمی‌ تواند

اقتصاد ۱۰۰ - در این مطلب به معرفی ۷ ویژگی مهم می‌پردازیم که پلی استیشن ۵ از عهده آنها برمی‌آید، اما ایکس باکس سری ایکس قادر به انجامشان نیست.

۷ کاری که پلی استیشن ۵ می‌ تواند انجام دهد اما ایکس باکس سری ایکس نمی‌ تواند

به گزارش گروه دانش و فناوری به نقل از گجت نیوز، آخرین نسل کنسول‌های بازی سونی و مایکروسافت، از جنبه‌های مختلف نظیر چیپست‌های گرافیکی، برچسب قیمتی و پشتیبانی از وضوح 8K تقریبا در یک سطح مشابه قرار دارند. اما سونی با اضافه کردن تعدادی ویژگی کلیدی و منحصر به‌فرد به پلی استیشن 5، سعی داشته تا کنسول خود را تا حد ممکن از رقبا به‌ویژه ایکس‌باکس سری ایکس متمایز کند.

تفاوت‌ها میان آخرین نسل پلی‌استیشن و ایکس‌باکس تنها محدود به نمای ظاهری و طراحی دستگاه‌ها نیست. کنسول PS5 سونی از بازی‌های انحصاری، روش‌های متنوع بازی و فناوری‌های فراگیری بهره می‌برد که نظیر آن در ایکس‌باکس سری ایکس وجود ندارد.

اگرچه نماینده مایکروسافت نیز از ویژگی‌هایی منحصر به‌فرد نظیر مجموعه بازی‌های سازگار از نسخه‌های قبلی، یک SSD داخلی بزرگ‌تر 1 ترابایتی، پشتیبانی از فناوری دالبی ویژن و دالبی اتموس و قابلیت Quick Resume برای پرش یکپارچه میان چندین برنامه و بازی بهره‌مند شده، اما چندین عملکرد کلیدی وجود دارند که پلی استیشن 5 قادر به انجام است، اما در ایکس باکس سری ایکس از آنها خبری نیست.

۷ کاری که برخلاف ایکس باکس سری ایکس، پلی استیشن ۵ قادر به انجامشان است

1. بازی های واقعیت مجازی PS VR2 پلی استیشن 5

پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری ایکس

یکی از تفاوت‌های قابل توجه میان پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس، توانایی کنسول سونی در اجرای بازی‌ها و تجربیات مبتنی بر واقعیت مجازی است. اگرچه دارندگان PS5 برای دستیابی به این کیت که VR2 نام دارد باید هزینه 549.99 دلاری را پرداخت کنند، اما در ازای آن می‌توانند از تصاویر چشم‌گیر 4K HDR، کنترل‌های حرکتی دقیق، بازخورد جذاب هدست لمسی، ردیابی چشم و صدای استریو سه‌بعدی لذت ببرند.

از جمله برترین بازی‌های PS VR2 می‌توان به Resident Evil Vilage، مجموعه هیجان‌انگیز Jurassic World Aftermath Collection و عنوان معمایی جذاب Tetris Effect: Connected اشاره کرد. متاسفانه مایکروسافت هنوز برنامه‌ای مبنی بر عرضه بازی‌های VR برای اکوسیستم ایکس باکس ارائه نکرده است.

۲. حسگر کنترل‌کننده حرکت

پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری ایکس

اگرچه مایکروسافت برای مدتی به عرضه بازی‌های مبتنی بر حرکت از طریق سنسور کینکت برای کنسول‌های ایکس باکس 360 و وان پرداخت، اما این شرکت هرگز یک کنترلر حسگر مانند نمونه DualSense پلی استیشن 5 را وارد بازار نکرد. طیف گسترده‌ای از بازی‌های PS5 با پشتیبانی از ژیروسکوپ و شتاب‌سنج این کنترلر برای ایجاد تجربه‌ای فراگیر در حین بازی‌های حرکتی استفاده می‌کنند.

مانند نینتندو سوییچ و کنترلرهای حسگر آن که Joy-Con نام دارند، نمونه PS5 نیز از کنترل‌های اختیاری مبتنی بر حرکت برای هدف‌گیری بصری در بازی‌های تیراندازی نظیر Overwartch 2 و Fortnite پشتیبانی می‌کنند. این کنترلر هم‌چنین در عناوین مسابقه‌ای مانند Gran Turismo 7 در نقش فرمان و هدایت‌کننده خودرو و در بازی Horizon Forbidden West برای هدف‌گیری کمان به‌کار گرفته می‌شود.

برخلاف بسیاری از عناوین نینتندو Wii مانند Wii Sports، اغلب بازی‌هایی که از کنترل‌های حسگر حرکتی پلی استیشن 5 پشتیبانی می‌کنند، به بازیکنان اجازه می‌دهند از همان چینش آشنای دکمه‌های جوی استیک استفاده کنند.

3. بازی‌های انحصاری PS5 و امکان اجرای بازی‌های نسل قبل

پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری ایکس

تلاش‌ مستمر سونی برای به‌دست آوردن مجموعه‌ای کامل از بازی‌ها که به‌طور انحصاری برای PS5 در دسترس هستند، باعث شده تا برخی از آنها هرگز برای ایکس باکس سری ایکس منتشر نشوند. برخی از برجسته‌ترین آنها نمونه‌هایی از بازی‌های انحصاری پلی استیشن 5 شامل Marvel’s Spider-Man: Miles Morales، Ghostwire: Tokyo و Stary هستند.

علاوه بر آن، سازگاری پلی استیشن 5 با بیش از 4 هزار عنوان بازی کلاسیک PS4 نیز به این فهرست اضافه می‌شود که در کنسول‌های ایکس باکس قابل اجرا نیستند. از جمله این عناوین می‌توان به Shadow of the Colossus، Ratchet & Clank و Detroit: Become Human اشاره کرد. هم‌چنین بسیاری از عناوین پلی اسنیشن 4 با پشتیبانی از فناوری Game Boost در PS5 قادر به نمایش بازی‌ها با نرخ فریم بالاتر هستند.

البته ناگفته نماند که تعداد زیادی از بازی‌های انحصاری مانند Rare Replay، Halo Infinite و Killer Instinct برای کنسول ایکس باکس نیز وجود دارند که بعید است هرگز به PS5 راه پیدا کنند.

۴. کاورهای قابل تعویض کنسول

پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری ایکس

برخلاف ایکس باکس سری ایکس و طراحی استاندارد و مشکی رنگ آن، هر دو مدل پلی استیشن 5 با کاورهای قابل تعویض عرضه شده‌اند که مطابق با سلیقه و سبک شما به‌راحتی قابل تغییر هستند. این کاورها در رنگ‌های قرمز کیهانی، بنفش کهکشانی، خاکستری، مشکی نیمه‌شب، صورتی و آبی موجود در دسترس قرار دارند. علاوه بر آن، امکان تعویض کاور برای کنترلرهای بی‌سیم DualSense و یکپارچه‌سازی آن با کنسول نیز وجود دارد.

۵. کنترلر یکپارچه بلندگو و میکروفون – کاری که پلی استیشن ۵ می‌ تواند انجام دهد اما ایکس باکس سری ایکس نمی‌تواند

پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری ایکس

پلی استیشن 5 اولین کنسول ساخت سونی با کنترلر یکپارچه بلندگو و میکروفون است. این یک ویژگی موثر و جذاب به‌شمار می‌رود که ایکس باکس سری ایکس فاقد آن است.  کنترلر بی‌سیم Dualsense دارای یک بلندگوی کوچک و در عین حال قدرتمند است که با ایجاد جلوه‌های صوتی مانند خراش لاستیک‌، صداهای محیطی، به بازی عمق می‌بخشد.

بسیاری از بازی‌های موجود در کتابخانه PS5 از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند و توسعه‌دهندگان نیز با روش‌های نوآورانه سعی دارند جلوه‌های صوتی جذاب را از طریق کنترلر به گوش بازیکن متتقل کنند. اگرچه کنترلرهای بی‌سیم دوال‌سنس دارای پورت هدفون هستند، اما از طریق بلندگوی داخلی می‌توان برای گوش دادن به چت درون بازی با دوستان و هم‌تیمی‌ها بدون نیاز به هدفون نیز استفاده کرد.

دیگر مزیت کنترلرهای پلی استیشن 5 در مقایسه با ایکس باکس سری ایکس، میکروفون‌های یکپارچه آن است. با اینکه هر دو دسته PS5 و Xbox دارای جک 3.5 میلی‌متری اختصاصی هستند، اما نمونه بی‌سیم دوال‌سنس به‌ بازیکنان پلی استیشن 5 این امکان را می‌دهد بدون نیاز به استفاده از هدست، با میکروفون خود به مکالمه بپردازند.

برخی از بازیکنان سهولت برقراری ارتباط با هم‌تیمی‌ها از طریق میکروفون کنترلر را ترجیح می‌دهند. هم‌چنین کنترلر استاندارد کنسول سونی دارای یک دکمه اختصاصی قطع صدا است که در حین استراحت یا زمانی‌که بحث‌ها با رقبای آنلاین بالا می‌گیرد، می‌تواند مفید واقع شود. لازم به‌ذکر است که دارندگان PS5 به‌راحتی می‌توانند صدا را تنظیم کرده یا بلندگوی کنترلر خود را در صورت نیاز از منوی تنظیمات روی حالت بی‌صدا قرار دهند.

۶. تریگرهای تطبیق‌پذیر پلی استیشن ۵ که در ایکس باکس سری ایکس وجود ندارد

پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری ایکس

برخی از کنترلرهای ایکس باکس سری ایکس دارای مکانیزم تریگر هستند که امکان ایجاد تاکتیک شلیک سریع را فراهم می‌کند. بااین‌حال، کنترلرهای بی‌سیم دوال‌سنس PS5 از یک نوآوری جدیدتر مبتنی بر قفل ماشه بهره‌مند هستند. با استفاده از این ویژگی، مقاومت در برابر کشیدن ماشه‌های دوگانه در دستان شما توسط تریگرهای تطبیق‌پذیر PS5 تشخیص داده می‌شود تا با عملکردی که روی صفحه در حال رخ دادن است، مطابقت داشته باشد.

برای مثال، در بازی Horizon Forbidden West، بازیکنان هر بار که برای از بین بردن ربات‌های شرور کمان خود را به عقب می‌کشند، تنش موجود در صحنه را احساس می‌کنند. بازی‌های PS5 از تریگرهای تطبیق‌پذیر کنسول به طریقه‌های مختلف استفاده می‌کنند که از لرزش ناشی از ضربه زدن به ترمز ماشین در هوای نامساعد گرفته تا کشیدن طناب در یک بازی سخت طناب‌کشی را شامل می‌شود.

7. Game Help (راهنمای بازی)

گیم هلپ

اگرچه بازی‌های ایکس باکس سری ایکس دارای گزینه‌ای برای جستجوی آنلاین برای پیدا کردن دستاوردهای درون بازی است، اما پلی استیشن 5 برای ارائه راهنمایی جامع بازی قدمی فراتر برداشته است. اگر از مشترکین سرویس پلی‌استیشن پلاس هستید، کافیست دکمه PS را فشار داده، به مرکز کنترل بروید و کارت‌های فعالیت راهنمایی بازی موجود را برای کسب اطلاعات در مورد چالش‌های درون بازی مرور کنید.

ویژگی Game Help در PS5 ویدیوها و تصاویری را ارائه می‌دهد که از آن طریق می‌توانید ماموریت و روش‌های انجام کار را به‌طور دقیق درک کنید. راهنمای بازی در کنسول سونی با ابزاری برای تغییر اندازه و امکان پین کردن آن به بازی در حالت تصویر در تصویر همراه شده که به‌وسیله آن می‌توانید به‌طور هم‌زمان در حین بازی از راهنمای ارائه شده نیز استفاده کنید. بدون شک دسترسی مستقیم به راهنمایی جامع از بازی در حین اجرا، بسیار راحت‌تر از توقف کار و جستجو در گوگل یا یوتیوب است.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 
.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان ساخت به دلیل رکود شدید و نبود تقاضا از ابتدای سال واحدهای تولیدی و توزیعی دچار…

اخبار سلامت

سینما در سینما