پلی استیشن ۵ یا ایکس باکس سری ایکس، کدام کنسول بازی را در سال ۲۰۲۳ بخریم؟

فکر می‌کنید کدامیک از دو کنسول پلی استیشن ۵ یا ایکس باکس سری ایکس گزینه بهتری برای خرید در سال ۲۰۲۳ خواهد بود؟ در این جا سعی داریم با مقایسه این دو کنسول، به این سوال پاسخ دهیم.

پلی استیشن ۵ یا ایکس باکس سری ایکس، کدام کنسول بازی را در سال ۲۰۲۳ بخریم؟

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از گجت نیوز، دو کنسول پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس ادامه‌دهندگان نبرد چند ساله سونی و مایکروسافت در بازار کنسول‌های ویدیویی هستند. هر دوی این کنسول‌ها با ارائه قابلیت‌های جذاب و عناوین درخور توجه در تلاش هستند که مشتریان بیشتری را به سمت خود جلب کنند.

در این میان، برخی افراد ممکن است در انتخاب کنسول مورد نظر خود بین پلی استیشن ۵ یا ایکس باکس سری ایکس دچار سردرگمی شوند. اگر شما هم جزو این دسته از کاربران هستید و برای انتخاب کنسول مورد نظر خود در سال ۲۰۲۳ بین پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس مردد هستید تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

کدام یک از دو کنسول پلی استیشن ۵ یا ایکس باکس سری ایکس برای سال ۲۰۲۳ انتخاب بهتری است؟

قابلیت‌های فنی

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های دو کنسول پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس مشخصات فنی آن‌هاست.‌ کنسول نسل نهمی مایکروسافت دستگاهی بسیار قدرتمند است که به‌راحتی قادر به اجرای جدیدترین بازی‌ها با بالاترین کیفیت و نرخ فریم خواهد بود.

این کنسول از یک پردازنده سفارشی AMD Zen 2 بهره برده و قدرت 12 ترافلاپس دارد. علاوه بر این، کارت گرافیک سفارشی AMD RDNA 2 این کنسول نیز قادر به ارائه 52 واحد محاسباتی در سرعت کلاک 1.825 گیگاهرتز است که ایکس باکس سری ایکس را به یکی از قدرتمندترین کنسول‌های حال حاضر بازار تبدیل می‌کند.

از سوی دیگر، پلی اسیتشن 5 نیز قدرت سخت افزاری فوق‌العاده‌ای دارد؛ هرچند که در مقایسه با Xbox Series X کمی ضعیف‌تر به نظر می‌رسد. این کنسول به یک تراشه سفارشی AMD Zen 2 مجهز است و قدرتی 10.28 ترافلاپسی دارد. همچنین کارت گرافیک سفارشی AMD RDNA 2 این دستگاه نیز 36 واحد محاسباتی با سرعت کلاک 2.23 گیگاهرتز را ارائه می‌دهد.

پلی استیشن 5 ایکس باکس سری ایکس 2023

بر اساس مشخصات این دو کنسول، روی کاغذ کنسول نسل نهمی مایکروسافت قدرتمندتر به نظر می‌رسد. با این حال همان طور که در ادامه متن خواهیم دید، قدرت پردازشی تنها یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در انتخاب یک کنسول است.

مشخصات فنی PS5 و Xbox Series X

در ادامه توضیحات بخش قبل، بد نیست نگاه کوتاهی داشته باشیم به مشخصات فنی هریک از دو کنسول PS5 و Xbox Series X.

کنسول پلی استیشن ۵ ایکس باکس سری ایکس
قیمت
  • نسخه استاندارد: ۵۰۰ دلار
  • نسخه دیجیتال: ۴۰۰ دلار
۵۰۰ دلار
مهم ترین عناوین انحصاری
  • مرد عنکبوتی: مایلز مورالس
  • هورایزن غرب ممنوعه
  • گرن توریسمو ۷
  • هیلو اینفینیت
  • شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت
  • فورتزا موتور اسپرت
پشتیبانی از عناوین نسل‌های قبل تمامی بازی‌های پلی استیشن ۴
  • تمامی بازی‌های ایکس باکس وان
  • عناوین برگزیده ایکس باکس ۳۶۰
پردازنده
  • هشت هسته‌ای
  • سرعت ۳.۵ گیگاهرتز
  • AMD Zen 2
  • هشت هسته‌ای
  • سرعت ۳.۸ گیگاهرتز
  • AMD Zen 2
کارت گرافیک
  • AMD RDNA 2
  • ۱۰.۳ ترافلاپس
  • AMD RDNA 2
  • ۱۲ ترافلاپس
رم 16 گیگابایت GDDR6 16 گیگابایت GDDR6
حافظه ۸۲۵ گیگابایت اس اس دی 1 ترابایت اس اس دی NVMe
رزولوشن تا سقف 8K تا سقف 8K
نرخ فریم تا سقف ۱۲۰ فریم بر ثانیه تا سقف ۱۲۰ فریم بر ثانیه
دیسک نوری بلوری 4K UHD (فقط نسخه استاندارد) بلوری 4K UHD

بازی های انحصاری

بازی های انحصاری PS5 و Xbox Series X

اگر ایکس باکس سری ایکس از حیث قدرت خام سخت افزاری کمی قوی‌تر از پلی استیشن ۵ بود، در بخش بازی‌های انحصاری تفاوت میان دو کنسول از زمین تا آسمان است!

PS5 مجموعه گسترده‌ای از بازی‌های انحصاری جذاب نظیر Spider-Man: Miles Morales یا Demon’s Souls و God of War Ragnarok را در ژانرهای مختلف در اختیار دارد که می‌تواند گیمرهای این کنسول را تا مدت‌ها سرگرم نگه دارد.

از سوی دیگر اما کنسول نسل نهمی مایکروسافت همانند نسل قبل از کمبود محتوای نرم افزاری رنج می‌برد و به جز نسخه‌های جدید فرنچایزهایی مثل Forza Motorsport یا Halo فعلا چیزی در چنته ندارد.

البته هر دو کنسول بازی های مشترکی بسیار خوبی در اختیار دارند که می‌تواند توجه بسیاری افراد را به خود جلب کند. با این حال اگر بازی‌های انحصاری فاکتوری تعیین‌کننده برای انتخاب کنسول نسل نهمی شما هستند، قطعا باید پلی استیشن ۵ را انتخاب کنید.

البته مایکروسافت با وعده‌های فراوانی سال 2023 را آغاز کرده است. به طور خاص عناوین انحصاری به‌شدت مورد انتظاری مانند استارفیلد یا Redfall بازی‌هایی هستند که می‌توانند بحران نبود انحصاری‌های باکیفیت برای مایکروسافت را خاتمه دهند. با این وجود باید منتظر ماند و دید سرانجام سال 2023 چه خواهد شد.

قیمت

یکی دیگر از فاکتورهایی که می‌توانند در انتخاب یکی از کنسول های پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری ایکس در سال 2023 تاثیرگذار باشند، قیمت هریک از این کنسول‌ها و اکسسوری‌های آن‌هاست. به طور کلی PS5 کنسول گران‌تری در مقایسه با ایکس باکس سری ایکس به شمار می‌رود و در بازار قیمت بالاتری دارد.

در عین حال، شروع قیمت هر دو کنسول پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس در فروشگاه‌های رسمی سونی و مایکروسافت برابر با ۵۰۰ دلار است.

PS5 یا Xbox Series X

از سوی دیگر، در بخش قیمت اکسسوری‌هایی مثل دسته نیز برگ برنده با مایکروسافت و ایکس باکس سری ایکس است. البته هم سونی و هم مایکروسافت هر دو اکسسوری‌های مختلف را در اختیار گیمرهای خود قرار می‌دهند و دست آن‌ها را در انتخاب باز می‌گذارند.

برای مقایسه، بد نیست بدانید که شروع قیمت دسته‌های دوال سنس پلی استیشن ۵ از ۷۰ دلار است؛ در حالی که قیمت دسته‌های بیسیم ایکس باکس از ۶۰ دلار آغاز می‌شود.

قابلیت‌های آنلاین

در بخش قابلیت‌های آنلاین، کفه ترازو به نفع ایکس باکس سنگینی می‌کند. البته هر دو کنسول از قابلیت‌های یکسانی نظیر قابلیت بازی کردن آنلاین یا دسترسی به پلتفرم‌های استریم مانند نتفلیکس پشتیبانی می‌کنند. با این حال کنسول‌های نسل نهمی مایکروسافت با تکیه بر سرویس اشتراکی فوق‌العاده ایکس باکس گیم پس که در ازای پرداخت رقمی ناچیز به‌طور ماهیانه، امکان دسترسی به مجموعه گسترده‌ای از بازی‌های انحصاری و مشترک ایکس باکس را فراهم می‌کند، وضعیت بسیار بهتری در این بخش دارد.

پلی استیشن 5 ایکس باکس سری ایکس 2023

البته سونی نیز در سال گذشته سرویس پلی استیشن پلاس جدید خود را با الهام گرفتن از ایکس باکس گیم پس رونمایی کرد و در آن با ارائه دسته‌بندی‌های مختلف برای مشترکین سرویس PlayStation Plus، مجموعه بزرگی از عناوین نسل‌های مختلف پلی استیشن را در اختیار گیمرها قرار داد.

 جمع بندی

با توجه به آن چه در اینجا گفته شد، انتخاب بین پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس در سال ۲۰۲۳ بیش از هرچیز بستگی به سلیقه خود شما خواهد داشت. اگر به بازی‌های انحصاری جذاب در ژانرهای مختلف علاقمندید، احتمالا پلی استیشن ۵ گزینه ایده‌آل شماست و اگر به سرویس‌های آنلاین و دسترسی اشتراکی ساده و راحت به مجموعه متنوعی از بازی‌ها علاقه دارید، احتمالا بهتر است ایکس باکس سری ایکس را خریداری کنید.

نظر شما در خصوص کنسول‌های نسل نهمی سونی و مایکروسافت چیست؟ به نظر شما کدامیک از دو کنسول پلی استیشن ۵ یا ایکس باکس سری ایکس در سال ۲۰۲۳ موفق‌تر عمل خواهند کرد؟

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : برای خرید طلا چند انتخاب دارید؛ خرید زیورآلات طلا مانند النگو، گردنبند و...، خرید سکه، خرید…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز