عمودی یا افقی گذاشتن PS5 ؛ کدام حالت آسیب بیشتری به پلی استیشن می‌زند؟

با این که سونی اعلام کرده عمودی یا افقی قرار دادن کنسول PS5 تاثیری در عملکرد آن ندارد، اما بررسی‌های جدید خلاف این امر را ثابت می‌کند! اگر به محافظت از کنسول پلی استیشن 5 خود علاقمند هستید، این مطلب را تا انتها مطالعه فرمایید.

عمودی یا افقی گذاشتن PS5 ؛ کدام حالت آسیب بیشتری به پلی استیشن می‌زند؟

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از گجت نیوز، سونی کنسول نسل نهمی خود، پلی استیشن ۵ را به عنوان دستگاهی تبلیغ می‌کند که هم قابلیت استفاده به صورت عمودی را دارد و هم افقی. این قابلیت به دلیل اندازه بسیار بزرگ کنسول پلی استیشن ۵ در ابتدا با استقبال بسیاری کاربران روبرو شد.

با این وجود پس از گذشت دو سال از عمر این کنسول، تعمیرکاران کنسول‌های ویدیویی به این باور رسیده‌اند که قرار دادن این کنسول به صورت عمودی می‌تواند باعث خرابی قطعی این کنسول شود!

تأثیر عمودی یا افقی قرار گرفتن PS5 روی سلامت دستگاه

سونی همزمان با عرضه کنسول پلی استیشن ۵ اعلام کرد که قرار دادن آن روی سطوح به صورت افقی یا عمودی امکان‌پذیر است و در هر صورت، این کنسول عملکرد ایده‌آلی خواهد داشت.

با این حال گزارشات تعمیرکاران کنسول‌های پلی استیشن گویای امر دیگری است! بر اساس اطلاعاتی که یکی از کاربران وبسایت پلی استیشن منتشر کرده، قرار دادن این کنسول بر روی سطوح به صورت عمودی می‌تواند باعث آسیب رسیدن جدی به کنسول شود. فردی که این ادعا را مطرح کرده، از سال ۲۰۱۰ تا به امروز به عنوان تعمیرکار کنسول‌های پلی استیشن در فرانسه فعال بوده است.

PS5 عمودی افقی

به عقیده این فرد، مشکل این کنسول‌های پلی استیشن، بیرون ریختن فلز مایع خنک‌کننده پردازنده در اثر عمودی قرار گرفتن به مدت طولانی است که حداقل تاثیر آن مختل شدن عملکرد سیستم تهویه دستگاه است.

بن مونتانا که مالک تعمیرگاه iLoveMyConsole در فرانسه به شمار می‌رود، مدت‌هاست در صدد است این ایراد کنسول‌های نسل نهمی سونی را به آن‌ها گوشزد کند. او معتقد است که تعداد کنسول‌هایی که با این مشکل روبرو شده‌اند بسیار زیاد است؛ به‌طوری که عملا تمامی کنسول‌هایی که برای مدت طولانی به صورت ایستاده قرار گرفته‌اند، در معرض این مشکل قرار دارند.

مونتانا همچنین ادعا کرده که تمامی مدل‌ها و نسخه‌های PS5 اعم از استاندارد و دیجیتال در معرض این خطر قرار دارند. با این حال برخی کاربران گزارش داده‌اند که ارتعاشات درایور بلوری در مدل استاندارد این کنسول ممکن است مشکل این مدل را تشدید کند.

در عمل، فلز مایعی که برای خنک کردن پردازنده مورد استفاده قرار می‌گیرد، به خودی خود مشکلی برای دستگاه ایجاد نمی‌کند؛ چرا که سیستم خنک‌کننده و واحد پردازش کنسول به‌حدی به هم چسبیده هستند که مجالی برای بیرون ریختن مایع خنک‌کننده در اثر جاذبه وجود ندارد. بنابراین در صورتی که همه اجزای کنسول به‌خوبی سر جای خود قرار داشته باشند، عمودی یا افقی قرار دادن PS5 تفاوت چندانی ایجاد نخواهد کرد.

با این حال در صورتی که چسب بین پردازنده و سیستم خنک‌کننده شل یا کنده شود، ممکن است قرار دادن کنسول به صورت عمودی باعث ریختن مایع خنک‌کننده شود و مشکلاتی را برای سیستم تهویه و سایر بخش‌های کنسول ایجاد کند. این درحالی‌ست که اگر چسب بین پردازنده و سیستم خنک‌کننده ایراد داشته باشد، قرار دادن کنسول به صورت افقی مشکل چندانی برای آن ایجاد نخواهد کرد.

سرریز کردن فلز مایع خنک‌کننده چه تبعاتی دارد؟

بیرون ریختن فلز مایع در صورت عمودی قرار دادن کنسول می‌تواند دو اثر مختلف را برای روی آن داشته باشد.

اولین اثر، صدای بیشتر فن‌ها است؛ چرا که به دلیل مختل شدن عملکرد سیستم تهویه، خنک کننده دستگاه قادر نخواهد بود دفع حرارت را به‌طور کامل انجام دهد و در نتیجه، فن‌های دستگاه باید با شدت بیشتری به فعالیت مشغول شوند. این اتفاق همچنین منجر به مصرف بالاتر انرژی، داغ کردن‌ و خاموش شدن‌های پیاپی و در نتیجه، کوتاه‌تر شدن عمر کنسول می‌شود.

PS5 عمودی افقی

از سوی دیگر، ریختن فلز مایع بر روی برخی اجزای دیگر دستگاه همچنین می‌تواند باعث خرابی کامل دستگاه، حتی در صورتی که یک بار هم روشن نشده باشد، شود. فلزات مایع موادی به‌شدت رسانا هستند. بنابراین در صورتی که این ماده به یکی از بخش‌های حساس برد دستگاه برخورد کند می‌تواند باعث اتصال کوتاه و سوختن برد شود.

جمع بندی

به نظر می‌رسد ایراد طراحی و مهندسی کنسول پلی استیشن ۵ که منجر به شل شدن چسب بین پردازنده و سیستم خنک‌کننده می‌شود، مشکلاتی را برای کنسول‌هایی که به طور عمودی بر روی سطح قرار می‌گیرند، ایجاد می‌کند. در این شرایط، بیرون ریختن فلز مایع خنک‌کننده دستگاه می‌تواند منجر به آسیب به بخش‌های مختلف مادربرد شود.

PS5 عمودی افقی

البته این به آن معنا نیست که مشکل یاد شده برای تمامی کنسول‌ها پیش می‌آید؛ چرا که بسیاری افراد مدت‌هاست که کنسول خود را به صورت افقی بر روی سطوح قرار می‌دهند و هرگز مشکلی از این دست را تجربه نکرده‌اند. با این حال، نکته مهم این‌جاست که اگر بین قرار دادن کنسول PS5 به صورت افقی یا عمودی حق انتخاب داشتید، حتما کنسول را به صورت افقی روی سطح قرار دهید.

البته با فراگیرتر شدن این مشکل، بسیاری تعمیرکاران و گیمرهای سونی امیدوارند که این مشکل در مدل‌های آتی PS5 رفع شود. با این وجود سونی هنوز در این خصوص هیچ اظهار نظری نکرده است.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : قیمت طلا 15 درصد از ابتدای سال جاری میلادی افزایش یافته که نتیجه خرید بالای بانک‌های مرکزی و…

اخبار سلامت

سینما در سینما