آیا عکس هایی که پرچم داران سامسونگ از ماه می‌گیرند واقعی است؟

اقتصاد ۱۰۰ - منتقدین می‌گویند عکس های ثبت شده از ماه توسط پرچم داران سامسونگ با استفاده از هوش مصنوعی دستکاری شده است. اما این ادعا تا چه حد صحت دارد؟

آیا عکس هایی که پرچم داران سامسونگ از ماه می‌گیرند واقعی است؟

به گزارش گروه دانش و فناوری و به نقل از گجت نیوز، در طول دهه‌ها، ماه همواره منبعی پر رمز و راز و سوژه‌ای بحث‌برانگیز برای ساخت تئوری‌ توطئه و جنجال‌های پیرامون آن بوده است. اکنون مدتی است که تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند نیز از ماه و سایر عناصر فضایی نظیر ستارگان و ماهواره‌ها برای متمایز کردن دوربین پرچم داران خود از رقبا استفاده می‌کنند.

از آنجاکه قابلیت‌‌های عکاسی یکی از ویژگی‌های کلیدی گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود، شرکت‌های شاخص در این حوزه مانند گوگل و سامسونگ با رقابتی تنگاتنگ سعی دارند توانایی پرچم داران خود در ثبت عکس‌هایی با وضوح فوق‌العاده از ماه و سایر اجرام فضایی را برای مصرف‌کنندگانی که به‌دنبال نوآوری‌های هیجان‌انگیز هستند، به رخ بکشند.

عکس پرچم داران سامسونگ از ماه

در این میان، پرچم داران سامسونگ به‌ویژه سری گلکسی اس ۲۱ اولترا، به‌لطف زوم ۱۰۰ برابری و توانایی خیره‌کننده در ثبت عکس‌های فضایی به سوژه‌ای ناب برای عکاسان و هنردوستان تبدیل شدند. بااین‌حال، برخی از منتقدین و تئوری‌پردازان شکاک بر این باورند که عکس‌های ثبت شده به‌دور از واقعیت هستند و از هوش منصوعی برای بهبود خروجی نهایی استفاده شده است.

آیا عکس های گرفته شده از ماه توسط پرچم داران سامسونگ، ساختگی است؟

در این راستا، وب‌سایت فناوری Input با مقایسه‌ای میان گلکسی اس 21 اولترا و آیفون 12 پرو مکس، اتهاماتی را مبنی بر استفاده از ترفندهای هوش مصنوعی برای تولید عکس‌های اغراق‌آمیز علیه سامسونگ برانگیخت. علاوه بر این، یک یوتیوبر به‌نام الکسی بکسی نیز با انتشار ویدیویی ادعا کرده که این غول کره‌ای از حقه‌های نرم‌افزاری برای ایجاد نتایج چشم‌گیر برای عکس‌های با بزرگ‌نمایی 100 برابری استفاده می‌کند.

عکس پرچم داران سامسونگ از ماه

مقایسه عکس های ثبت شده از ماه توسط گلکسی S21 اولترا (چپ) با بزرگ‌نمایی 100 برابری و آیفون 12 پرو مکس (راست) با زوم 12 برابری

این یوتیوبر معتقد است عکس های خیره‌کننده پرچم داران سامسونگ از ماه، بیش از آنکه علت سخت‌افزاری و فنی داشته باشد، محصول نرم‌افزار هوشمند این شرکت است. پیشتر هواوی نیز به رویکردی مشابه در گوشی P30 پرو متهم شده بود.

این شرکت چینی متهم شده بود که با زوم هیبریدی ۵۰ برابری خود، جزئیاتی ساختگی به عکس‌های ثبت شده از ماه اضافه می‌کند. برخلاف ترکیب هوشمندانه نرم‌افزار با عکس واقعی که می‌تواند تصویری طبیعی با جزئیات متعدد را تولید کند، تصور بر این بود که عکس‌های ثبت شده با گوشی هواوی حاصل توانایی سخت‌افزاری نیستند. بااین‌حال، هواوی تصریح کرد که حالت ماه موجود در نرم‌افزار عکاسی این شرکت، براساس دیگر حالت‌های اصلی هوش مصنوعی عمل می‌کند و تنها جزئیات داخلی یک تصویر را بدون تغییر بهینه‌سازی می‌کند.

سامسونگ نیز در بیانیه‌ای مشابه اعلام کرده که در تصاویر ثبت شده از ماه توسط پرچم داران خود، هیچ دستکاری خاصی به‌جز استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود جزئیات انجام نمی‌شود. با وجود این اظهارات، برخی از منتقدان هم‌چنان تاکید دارند که سامسونگ از ترفندهای AI برای ایجاد نتایجی اغراق‌آمیز با عکس‌های ماه استفاده می‌‌کند.

عکس پرچم داران سامسونگ از ماه

مقایسه عکس‌های ثبت شده از ماه توسط گلکسی S21 اولترا (چپ) و سونی A7R III (راست)

در این خصوص، وب‌سایت Input با ثبت عکس‌های 100 برابری از یک حبه سیر در پس‌زمینه تیره، این مورد را ارزیابی و با نمونه تصویر گرفته شده از ماه مقایسه کرده است. بااین‌حال، هیچ اثری از تغییر ساختار سیر و دستکاری برای بهبود جزئیات دیده نشد. مایکل فیشر، یوتیوبر مشهور حوزه فناوری نیز تلاش کرد تا نتایج را با رویکردهای مختلف تکرار کند. وی در نهایت اعلام کرد که هیچ شواهدی مبنی بر دستکاری به‌جز استفاده از هوش منصوعی برای بهبود جزئیات تصویر وجود ندارد.

وب‌سایت Input در بخشی دیگر به مقایسه تصاویر ثبت شده از ماه توسط دوربین حرفه‌ای سونی Sony A7R III و گلکسی اس 21 اولترا پرداخت و دریافت که نمونه عکس‌ها تقریبا با یکدیگر مشابهت و مطابقت دارند. در نتیجه، هیچ دلیل مستند و قاطعی مبنی بر دستکاری تصاویر برای ایجاد نتایج بهتر علیه سامسونگ وجود ندارد. بااین حال، با عرضه دنباله‌دار دستگاه‌های پرچم دار، بحث‌ها بر سر این ادعا هم‌چنان ادامه خواهد داشت و شرکت‌های شاخص فناوری نیز از هیچ تلاشی برای تحت تاثیر قرار دادن مصرف‌کنندگان دریغ نخواهند کرد.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با توجه به لایحه افزایش یک روز به تعطیلات هفتگی ، با کدام گزینه موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما