تفاوت PCIe x8/x16 روی عملکرد RTX 4090، تنها 2 درصد

اقتصاد ۱۰۰ -به تازگی سایت TechPowerUP یک سری تست مقیاس جدید PCIe انجام داده که کارت گرافیک GeForce RTX 4090 و پردازنده Core i9 13900K در آن حاضر بوده‌اند.

تفاوت PCIe x8/x16 روی عملکرد RTX 4090، تنها 2 درصد

به گزارش گروه دانش و فناوری و به نقل ازسخت افزارمگ ،رابط PCI Express (PCIe) یک رابط استاندارد است که برای اتصال قطعات داخلی به کامپیوتر استفاده می‌شود. در حال حاضر نسل چهارم این رابط به نام PCIe 4.0 معمول‌ترین نسل آن بوده و سرعت و پهنای باند بیشتری نسبت به نسل قبل خود ارائه می‌دهد. عبارات x8 و x16 در استاندارد PCIe به تعداد مسیرهایی مربوط می‌شوند که یک اسلات PCIe به خود اختصاص می‌دهد.

تا به این لحظه تنها یک شرکت چینی به نام Moore Threads کارت گرافیک سازگار با رابط PCIe 5.0 معرفی کرده و دیگر شرکت‌های بزرگ – انویدیا، اینتل و AMD تا به این لحظه هیچ کارت گرافیکی که با این استاندارد سازگار باشد معرفی نکرده‌اند و دلیل خوبی هم برای آن دارند.

یک اسلات PCIe 4.0 x16 می‌تواند 16 مسیر به خود اختصاص دهد و یک اسلات PCIe 4.0 x8 تنها 8 مسیر به خود اختصاص می‌دهد. این مسیرها مثل باند اتوبان هستند و با این حساب، پهنای باند اسلات x16 دو برابر اسلات x8 است. اما این اختلاف لزوماً ارتباط خطی با عملکرد نهایی ندارد و در واقع، اسلات x8 و x16 در گیمینگ تفاوت 100 درصدی ندارند.

این مسئله، دقیقاً چیزی است که TechPowerUP در تست کارت گرافیک RTX 4090 روی اسلات‌های PCIe x8 و PCIe x16 بررسی کرده است. تا چند ماه پیش پردازنده‌های Ryzen 7000 به عنوان پلتفرم تست کارت گرافیک TechPowerUP استفاده می‌شدند، اما در این تست از پردازنده Core i9 13900K استفاده شده و زین پس، این پلتفرم به عنوان پلتفرم تست کارت گرافیک توسط تیم TechPowerUP استفاده خواهد شد.

علاوه بر آن، TPU به خواست کاربران هم بازی‌های جدیدتر را به تست اضافه کرده و هم قابلیت Ray Tracing را تست نموده است. فعال بودن RT تضمین می‌دهد که بیشترین نیاز ممکن به پهنای باند وجود دارد.

نتایج همان طور که انتظار داشتیم، از وجود تفاوت کوچک بین دو رابط PCIe x16 و PCIe x8 – چیزی حدود 2 درصد – خبر می‌دهند. رابط PCIe Gen4 x8 از نظر عملکردی، درست مانند رابط PCIe Gen3 x16 است. به همین خاطر، گیمرهایی که مادربردهای قدیمی‌تری دارند که از رابط PCIe 4.0 پشتیبانی نمی‌کنند، نیازی نیست خیلی نگران باشند و قرار نیست عملکرد زیادی از نظر گیمینگ از دست بدهند.

 

با دخیل کردن رابط PCIe 4.0 x4، اوضاع بدتر می‌شود و عملکرد 6 تا 7 درصد کاهش پیدا می‌کند. با این وجود، بیشترین افت عملکرد برای زمانی است که از اسلات PCIe 4.0 x4 برای کارت گرافیک‌های نسل جدید استفاده بشود. پهنای باند این اسلات‌ها به اندازه پورت‌های 80 گیگابیت بر ثانیه‌ای تاندربولت است؛ درست همان پورتی که توسط کارت گرافیک‌های اکسترنال استفاده می‌شود. به همین خاطر است که کارت گرافیک‌های دسکتاپ حین استفاده به صورت اکسترنال 17 تا 20 درصد عملکرد خود را از دست می‌دهند.

همان‌طور که دیدید، استاندارد PCIe تأثیر روی عملکرد نهایی کارت گرافیک دارد؛ اما اوج تأثیر آن در انتقال از 8 مسیر به 4 مسیر مشاهده می‌شود. اهمیت این مسئله در لپ تاپ‌ها که مسیرهای آن‌ها به 4 و 8 محدود می‌شود بیشتر از دسکتاپ‌هاست. در دسکتاپ‌ها، عموماً با اسلات‌های x8 و x16 سروکار داریم که اختلاف عملکرد آن‌ها ناچیز است.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما