تأثیر نامه شبانه محسن رضایی بر بازار بورس و صنعت خودرو!
اقتصاد 100- توضیحات سازمان بورس درباره اجرای ماده ۲۸ دستورالعمل حاکمیت شرکتی و ساماندهی معاملات سهام خودروسازان پس از نامه محسن رضایی، با هدف ایجاد شفافیت بیشتر، حمایت از حقوق سهامداران و مقابله با سوءاستفاده از اطلاعات نهانی ارائه شد.

زینب ریاضت، عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، با تأکید بر اصول شفافیت و کارایی در بازار سرمایه اظهار داشت: سازمان بورس طبق وظایف قانونی خود بر اساس مفاد ماده ۲ و بند ۱۱ ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار، مسئولیت حفظ و توسعه بازار شفاف و حمایت از حقوق و منافع سرمایهگذاران را بر عهده دارد. این سازمان در سال ۱۴۰۱ اقدام به تدوین دستورالعمل حاکمیت شرکتی کرده است که یکی از بخشهای کلیدی آن، ماده ۲۸ است. طبق این ماده، سهام ناشر نباید در اختیار شرکتهای فرعی قرار گیرد.
پیگیریهای قانونی سازمان بورس
ریاضت بیان داشت که ماده ۲۸ این دستورالعمل با تلاشهای متوالی سازمان بورس، وارد متن قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور شده و در بند ب ماده ۵ این قانون گنجانده شده است. او اضافه کرد که پس از ابلاغ این قانون، سازمان بورس فرآیند نظارتی خود را با استفاده از دو مستند قانونی - دستورالعمل حاکمیت شرکتی و قانون برنامه هفتم - ادامه داده و واگذاری سهام چرخهای را به طور جدی پیگیری میکند.
جزئیات نشست سوم خرداد
در ادامه اقدامات سازمان بورس، جلسهای در تاریخ سوم خرداد ۱۴۰۴ با حضور نمایندگان وزارت صمت برگزار شده است. در این جلسه، سازمان بورس از نامهای محرمانه مورخ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ که توسط دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به وزیر صمت ارسال شده بود، مطلع شد. طبق این نامه، از هر گونه واگذاری و تغییر سهام شرکتهای ایران خودرو و سایپا تا زمان ابلاغ مصوبات شورای عالی سران قوا، جلوگیری به عمل آید.
اقدامات سازمان بورس پس از افشای نامه
ریاضت اعلام کرد که پس از اطلاع از این نامه سازمان بورس اقدامات نظارتی خود را مبتنی بر وظایف قانونی آغاز کرد. از ناشران خواسته شد تا پیش از شروع جلسه معاملاتی روز یکشنبه ۴ خرداد، محتوای نامه افشا گردد. پس از این افشا، مطابق دستورالعمل نحوه انجام معاملات، نماد معاملاتی این شرکتها بازگشایی شد و دلایل سازمان بورس برای توقف و بازگشایی نمادها به تفصیل در سامانه کدال افشا شد.
رصد دقیق معاملاتی و ارزیابی تخلفات
به گفته ریاضت، پس از بازگشایی نمادهای معاملاتی شرکتهای مذکور، جلسات کارشناسی متعددی برای بررسی معاملات برگزار شد تا رفتارهای معاملاتی مشکوک، به ویژه معاملاتی مرتبط با دارندگان اطلاعات نهانی، شناسایی شوند. این بررسیها بر اساس معیارهای دقیق انجام گردید و نتایج آن شامل ارزیابی مواردی مانند تعداد معاملات، زیان احتمالی و دیگر شاخصها به هیأت مدیره سازمان بورس ارائه شد. نهایتاً تصمیمات اتخاذ شده، به تکمیل مدارک جهت اقدامات قانونی در حوزه تخلفات و جرایم معاملاتی انجامید.
ضرورت دقت و اطلاعرسانی شفاف
ریاضت با تأکید بر اهمیت رعایت مسؤولیتهای قانونی، افزود که ارزیابی معاملات مشکوک نیازمند دقت ویژه است و فرآیند بررسیها با توجه به ظرفیتهای قانونی و از جنبه تخلفاتی و مجرمانه در حال انجام است. نتایج نهایی این بررسیها نیز بهروزرسانی و اطلاعرسانی خواهد شد.
تأکید مستمر بر واگذاری سهام چرخهای
در پایان، ریاضت اعلام کرد که سازمان بورس و اوراق بهادار اجرای ماده ۲۸ دستورالعمل حاکمیت شرکتی و بند ب ماده ۵ قانون برنامه هفتم پیشرفت را با جدیت دنبال میکند و پیگیریهای لازم در این خصوص ادامه خواهد یافت.
جدول اقدامات مرتبط با قانون ماده ۲۸ و بند ب ماده ۵
تاریخ اقدام ۱۴۰۱ تدوین دستورالعمل حاکمیت شرکتی و تصویب ماده ۲۸ ۱۴۰۴/۳/۵ افشای نامه دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی ۱۴۰۴/۳/۴ بازگشایی نمادهای معاملاتی شرکتهای ایران خودرو و سایپا ۱۴۰۴/۳/۳ برگزاری جلسه در وزارت صمت با موضوع بررسی نامه محرمانه است