ارزان شدن اطلس، پژو 207 و شاهین + جدول کامل و تحلیل بازار خودرو
اقتصاد 100- کاهش قیمت خودروهای داخلی در هفته چهارم فروردین ۱۴۰۴؛ پژو ۲۰۷، تارا، اطلس و شاهین بیشترین افت قیمت را تجربه کردند. براساس جدیدترین گزارشها، بازار خودرو با افت قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا همراه بوده است.

براساس قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا در هفته چهارم فروردین ۱۴۰۴، کاهش قیمتهای قابلتوجهی در محصولات این دو شرکت مشاهده شده است. در میان محصولات ایران خودرو، پژو ۲۰۷، تارا و هایما کاهش قیمت داشتهاند. همچنین در محصولات سایپا نیز اطلس، شاهین و کوییک بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ابتدای هفته تجربه کردهاند. در ادامه گزارش قیمت روز خودروهای داخلی در هفته چهارم ۱۴۰۴ ارائه میشود.
قیمت محصولات ایران خودرو در هفته چهارم فروردین ۱۴۰۴
محصول مدل قیمت (تومان) تغییر قیمت نسبت به ابتدای هفتهآریسان ۲ | ۱۴۰۴ | ۵۷۵ میلیون | ۱۵ میلیون کاهش |
پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما | ۱۴۰۲ | ۷۰۰ میلیون | بدون تغییر |
پژو ۲۰۷ دندهای TU۵ | ۱۴۰۴ | ۸۳۵ میلیون | ۴۵ میلیون کاهش |
تارا اتوماتیک V۲ | ۱۴۰۳ | ۱ میلیارد و ۴۰ میلیون | ۴۰ میلیون کاهش |
دنا پلاس EF۷ | ۱۴۰۴ | ۹۴۰ میلیون | ۱۵ میلیون کاهش |
هایما ۷X | ۱۴۰۴ | ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون | ۵۰ میلیون کاهش |
قیمت محصولات سایپا در هفته چهارم فروردین ۱۴۰۴
محصول مدل قیمت (تومان) تغییر قیمت نسبت به ابتدای هفتهاطلس G دندهای | ۱۴۰۳ | ۶۲۰ میلیون | ۳۰ میلیون کاهش |
پراید وانت ۱۵۱ SE | ۱۴۰۳ | ۳۸۵ میلیون | ۵ میلیون کاهش |
شاهین G اتومات CVT | ۱۴۰۳ | ۱ میلیارد و ۲۰ میلیون | ۴۰ میلیون کاهش |
کوییک GX L دندهای | ۱۴۰۴ | ۵۱۵ میلیون | ۲۵ میلیون کاهش |
چشمانداز قیمت خودرو در بهار ۱۴۰۴
در کنار مسائل ارزی، قوانین جدید از سال ۱۴۰۴ اجرایی شدهاند که بر قیمتگذاری خودروها تأثیرگذار خواهند بود. بهعنوان نمونه، یک درصد از قیمت نهایی خودرو برای تأمین آمبولانس تخصیص یافته است. این قانون با هدف نوسازی ناوگان اورژانس کشور اجرا میشود. از دیگر عوامل مؤثر میتوان به افزایش نرخ بیمه شخص ثالث، هزینههای انتقال مالکیت، مالیات و ثبت خودرو اشاره کرد.
افزایش قیمت مواد اولیه مانند فولاد و مواد شیمیایی نیز هزینه نهایی تولید را بالا برده است. پیشبینی کارشناسان نشان میدهد که خودروهای مونتاژی در هفتههای آتی با رشد قیمت ۱۰ تا ۳۰ درصدی و خودروهای داخلی با افزایش قیمت ۱۰ تا ۲۵ درصدی مواجه شوند. این احتمال موجب تغییرات در بازارهای مرتبط مانند لیزینگ و فروش خودروهای دستدوم نیز خواهد شد.
در مجموع، بهار ۱۴۰۴ میتواند برای بازار خودرو ایران فصلی پرچالش باشد که سیاستهای قیمتگذاری جدید در آن بازتعریف شوند.