عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران:

فقر سی درصد ایرانیان را بلعید / مردم غذای کمتری می خورند

اقتصاد 100 - مرتضی افقه گفت: با توقف روند توسعه در کشور ، مسأله دیگر بهبود شرایط اقتصادی نیست بلکه وارد شرایطی شده‌ایم که باید وضعیت موجود را حفظ کرد و به بقا اندیشید.

فقر سی درصد ایرانیان را بلعید / مردم غذای کمتری می خورند

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران در گفتگو با خبرنگار ما با اعلام این مطلب افزود: گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد در طول یک دهه یازده میلیون نفر به جمعیت فقرا افزوده شده و سی درصد جمعیت ایران زیر خط فقر قرار دارند.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا اختلاف بر سر رقم خط فقر وجود دارد؟ گفت: این محاسبات اعلامی اغلب غیررسمی هستند و هنوز نهادی رسمی نسبت به اعلام رقم دقیق خط فقر اقدام نکرده‌اند.

وی ادامه داد:موضوع این است که برخی خط فقر را با خط بقا اشتباه می‌گیرند و در نتیجه ما با اعداد و ارقام متعددی در این بخش مواجه هستیم.

او گفت:افزایش شدید فقر و سقوط بخشی از طبقه‌ی متوسط در ایران قابل لمس است و همین مسأله نشان می‌دهد باید برای رفع فقر چاره اندیشید البته چنین اقدامی دستوربردار نیست و نیاز به سیاست‌های منسجم و دقیق دارد.

وی گفت: حتی گزارش‌های رسمی مرکز پژوهش‌ها هم نشان می‌دهد که شکل فقر در ایران تغییر کرده و تنها بیکاران و از کارافتادگان و ...فقیر نیستند و افرادی شاغل نیز در حالی که حقوق دریافت می‌کنند؛ فقیر تلقی میشوند چون حقوق‌شان کافی نیست.

افقه گفت: شوک درمانی که موجبات افزایش شدید قیمت موادغذایی را سبب شد، در افزایش پدیده شاغلان فقیر موثر بود و برآوردها نشان می‌دهد خانوارهای ایرانی کدام از مصرف موادغذایی با کیفیت کم می‌کنند تا هزینه‌هایشان را اداره کنند .

او گفت:اگر قرار است سیاست کشور رفع فقر باشد در اولین گام دولت باید نسبت به اعلام رقم رسمی خط فقر اقدام کند تا فاصله دستمزد رسمی با خط فقر کاهش یابد.

لازم به توضیح است گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۰ خط فقر سرانه متوسط کشوری با رشد ۵۰ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹، به میزان یک میلیون و هفتصد هزار تومان رسید. بر این اساس خط فقر متوسط کشوری در سال ۱۴۰۰ برای خانوار چهارنفره در حدود چهارمیلیون و پانصد هزار تومان بوده است. البته برآورد می‌شود این عدد در شهریور ۱۴۰۱ به هفت میلیون و پانصد هزار تومان رسیده باشد.

افقه معتقد است ارقام محاسباتی برای سال جاری با توجه به موج افزایش قیمت مواد غذایی بیش از این‌ها خواهد بود و باید رسمی اعلام شود.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما