این کشورهای اسلامی شنبه تعطیل هستند/ روزهای ارتباط ایران به جهان به سه روز محدود می‌شود؟

در حالی که بخش خصوصی با هدف همراهی تعطیلات ایران با جهان، خواستار دو روزه شدن تعطیلات پایان هفته و انتقال روزهای تعطیل به جمعه و شنبه شده بود، کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تعطیلات پایانی هفته را پنجشنبه و جمعه تعیین کرده است.

این کشورهای اسلامی شنبه تعطیل هستند/ روزهای ارتباط ایران به جهان به سه روز محدود می‌شود؟

 به گزارش اقتصاد 100، عدم تطبیق تعطیلات پایان هفته ایران و جهان همواره مشکلات متعددی را متوجه بخش اقتصادی ایران کرده است. در قالب لایحه کاهش ساعت کاری کارکنان و افزایش تعطیلات پایان هفته، مقرر شد این تطبیق رخ دهد اما در نهایت کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با استناد به اینکه تعطیلی روز شنبه را به دلیل عدم همراهی با یهودیان نمی‌پذیرد، روزهای تعطیل را در پنجشنبه و جمعه تعیین کرده است.

 در صورت تصویب این قانون، ایران تنها کشور جهان خواهد بود که تعطیلاتش پنجشنبه و جمعه است و در نتیجه تنها سه روز ارتباط کاری با جهان خواهد داشت.

کشورهای اسلامی چه روزهایی را تعطیل کرده‌اند؟

لاهوتی، فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی در این خصوص گفته است: حتی کشورهای اسلامی مثل ترکیه، سوریه و پاکستان سال‌هاست که تعطیلات پایان هفته خود را به شنبه و یکشنبه منتقل کرده‌اند و به تازگی امارات متحده عربی نیز این هماهنگی تعطیلات را با دنیا انجام داده و حتی زمزمه‌هایی مبنی بر پیوستن عربستان نیز به این جرگه به گوش می‌رسد که به صورت تغییر روزهای تعطیل خود، این هماهنگی با دنیا را انجام دهد.

وی اظهار داشت: البته کشورهای عربی مثل امارات متحده عربی، روز جمعه را به دلیل اهمیت برگزاری آئین سیاسی- عبادی نماز جمعه تعطیل اعلام کرده و در کنار تعطیلی شنبه و یکشنبه، نیم روز جمعه را هم به این تعطیلی اضافه و اکنون تعطیلات دو و نیم روزه آخر هفته را اعمال کرده‌اند؛ اما از آنجا که روز جمعه برای ایران یک روز مذهبی بسیار مهم است، بعید به نظر می‌رسد بتوان شنبه و یکشنبه را به عنوان تعطیلات پایانی هفته در کشور اعلام کرد؛ بنابراین اگر تعطیلی از پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه منتقل شود، بخشی از مشکلات تجارت ما با دنیا حل و فصل خواهد شد.

در بسیاری از کشورهای اسلامی، نماز عصر روز جمعه بسیار مهم است. به این ترتیب، تعطیلات آخر هفته در کشورهایی همچون الجزایر، بحرین، بنگلادش، مصر، عراق، اردن، کویت، لیبی، مالزی (برخی ایالت‌ها)، مالدیو، عمان، قطر، عربستان سعودی، سودان، سوریه و یمن از جمعه تا شنبه است.

تعطیلات پایان هفته پنجشنبه تا جمعه، بیشتر در کشورهای مسلمان‌نشین رایج بود، اما یمن یکی از آخرین کشورهایی به‌شمار می‌رود که تعطیلات آخر هفته پنجشنبه تا جمعه خود را به روزهای تعطیلی جمعه تا شنبه تغییر داد. به‌تازگی تعطیلات پایان هفته در کشورهای دیگری مانند سومالی و لبنان نیز تغییر کرده است.

پدرام سلطانی، فعال اقتصادی و نائب رییس اسبق اتاق بازرگانی نیز در نوشتاری در صفحه شخصی خود تاکید کرده است 95 درصد مسلمانان دنیا روز شنبه تعطیلند اما مجلس انقلابی به دلیل اینکه یهودیان شنبه تعطیلند می‌خواهد پنجشنبه را تعطیل کند. 1.8 میلیارد مسلمان که شنبه تعطیلند را نمی‌بینند اما 15 میلیون یهودی را می‌بینند.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما