این هم تنها کشوری که تعطیلاتش با ایران یکسان است

ایرن تنها کشوردر منطقه است که تعطیلاتش نیم روز پنجشنبه و روز جمعه را در بر می‌گیرد .

این هم تنها کشوری که تعطیلاتش با ایران یکسان است

 به گزارش اقتصاد 100، حدود ۸ سال است که موضوع ساماندهی تعطیلات رسمی و ایده افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز، مورد توجه دولت و مجلس قرار می‌گیرد. ارجاع لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال ۱۳۸۶ که به نام لایحه افزایش تعطیلات دو روزه پایان هفته در میان افکار عمومی شناخته می‌شود، از سوی دولت به مجلس، فرصت مناسبی برای ورود به این مطالبه اجتمانی و بررسی ابعاد این موضوع را فراهم آورده است.

هر چند تعطیلات ایران با 90 درصد کشورهای جهان انطباق ندارد و همین امر سبب شده ایران چهار روز کامل قادر به برقراری رابطه اقتصادی و تجاری با جهان نباشد اما همچنان پیشنهاد انتقال تعطیلات به جمعه و شنبه با مخالفت‎های جدی روبروست.

اتاق بازرگانی تهران در گزارشی تاکید دارد که ایران تنها کشور منطقه است که همچنان تعطیلات یک روز و نیمه در پنجشنبه و جمعه دارد و حتی کشورهای اسلامی منطقه نیز با هدف برقراری روابط اقتصادی بهتر با جهان دست به تغییر روزهای تعطیل خود زده‌اند .

در حال حاضر کشورهای اسلامی پاکستان، سوریه و ترکیه به شنبه و یکشنبه منتقل کرده‌اند و زمزمه‌هایی در خصوص تغییر روزهای تعطیل در عربستان نیز به گوش می‌رسد .

اولین تغییر روزهای تعطیل در امارات متحده عربی در سال 2006 اتفاق افتاد . این کشور روزهای تعطیل خود را به شنبه و یکشنبه منتقل کرد  با نظر به اهمیت روز جمعه برای مسلمانان، این نیمی از این روز را تعطیل اعلام کرد. در حقیقت تعطیلات در این کشور دو و نیم روز است. حتی کشور عراق نیز روزهای تعطیل خود را به جمعه و شنبه تغییر داده است .

 تنها ایران و جیبوتی همچنان یک روز تعطیل رسمی در روز جمعه دارند. نکته اینجاست که روز پنجشنبه در ایران تعطیل رسمی نیست و از ظهر به بعد این روز تعطیل است.

اتاق بازرگانی در پیشنهاد خود تاکید کرده است: در حال حاضر که موضوع ساماندهی تعطیلات پایان هفته با رویکردهای پیش گفته شده در دست تصمیم‌گیری است، پیشنهاد می‌شود با هدف کاهش هزینه افزایش تعطیلات رسمی کشور، ساماندهی و نظام‌مند کردن تعطیلات حتی‌المقدور برحسب الگوی مبادلات و مراودات بین‌المللی، منطقه‌ای و کشورهای حوزه خلیج فارس، پیش‌برده و یکسان‌سازی شود.

در این پیشنهاد آمده است: نظر به اهمیت روز جمعه در مناسک اسلامی و آیینی کشورمان و مقدس بودن آداب روز جمعه در آیات و روایات و همچنین اهمیت و ضرورت بالای برپایی نمازجمعه، پیشنهاد می‌شود ضمن حفظ تعطیلی روز جمعه، شنبه به عنوان روز تعطیل مشترک با سایر کشورها درنظر گرفته شود.

اعمال این اصلاح بر لایحه دولت، موجب می‌شود تعطیلات در ایران، با غالب کشورهای اسلامی و همچنین کشورهای منطقه و حوزه خلیج فارس، همراه  شود و از وارد آمدن تبعات چهار روز تعطیلی بر مراودات و تعاملات بین‌المللی و حتی منطقه‌ای جلوگیری خواهد شد.

 

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما عملکرد تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی تاکنون چگونه بوده است؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100: یک کارشناس اقتصادی گفت: بر اساس قانون مالیات بر عایدی سرمایه اشخاص تجاری صاحبان مشاغل بابت…

اخبار سلامت

سینما در سینما