ایران در آستانه تغییر روزهای تعطیل/ سود تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه برای ایران چیست؟

اتاق بازرگانی تهران خواستار تغییر روزهای تعطیل ایران شد.

ایران در آستانه تغییر روزهای تعطیل/ سود تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه برای ایران چیست؟

 به گزارش اقتصاد 100، اتاق بازرگانی تهران در گزارشی پژوهشی آسیب‌های عدم تطابق تعطیلات رسمی ایران با جهان را مورد اشاره قرار داده و خواستار تعطیلی روز شنبه به جای پنجشنبه در ایران شده است.

لایحه ساماندهی تعطیلات پایانی هفته در ایران، در دستور کار بررسی صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

به گفته سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی این لایحه در اولین جلسات علنی مجلس شورای اسلامی مطرح خواهد شد.

آذرماه سال گذشته بود که دولت سیزدهم لایحه‌ای با عنوان «اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری» به مجلس ارسال کرد. طبق این لایحه ساعت کار کارمندان از ۴۴ ساعت در هفته به ۴۲ ساعت و ۳۰ دقیقه کاهش می‌یابد؛ به این ترتیب تعداد روزهای کاری در هفته به پنج روز تقلیل یافته و پنجشنبه‌ها تعطیل می‌شود تا ناهمگونی بین تهران و شهرستان ها در این زمینه برطرف شود.

چندی پس از آن‌که بحث لایحه ساماندهی تعطیلات مطرح شد، ولی اسماعیلی نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس گفته بود که جمعی از نمایندگان نیز طرحی را برای تغییر تعطیلی از پنجشنبه به شنبه آماده کرده بودند که مفاد آن به لایحه دولت افزوده شده است.

هر چند بخش خصوصی، کارشناسان و حتی جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تغییر روز تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه موافق هستند اما همچنان زمزمه‌هایی در خصوص چالشی بودن این تغییر در ایران به گوش می‌رسد. اغلب کشورهای همسایه و مسلمان ایران به منظور افزایش مراودات بین‌المللی خود سنبت به تغییر روزهای تعطیل اقدام کرده و جمعه و شنبه و یا شنبه و یکشنبه را روز تعطیل خود اعلام کرده‌اند.

در گزارش اتاق بازرگای محدودیت تجاری با کشورهای دنیا و محدودیت تبادلات مالی در کنار کاهش رقابت‌پذیر بنگاه‌ها و تحمیل هزینه نیروی کار به بنگاه چهار عامل مهم عدم تطابق تعطیلات در ایران با جهان عنوان شده است.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما