با دو روزه شدن تعطیلات پایان هفته، مجموع تعطیلات سالانه ایران چندروز می شود؟/ کشور ما همچنان کم تعطیلات تر از دنیا

ایران یکی از کمترین تعطیلات سالانه را در قیاس با استانداردهای جهانی داراست.

با دو روزه شدن تعطیلات پایان هفته، مجموع تعطیلات سالانه ایران چندروز می شود؟/ کشور ما همچنان کم تعطیلات تر از دنیا

 به گزارش اقتصاد 100، در حالی که تعطیلات رسمی ایران، از سوی برخی کارشناسان مورد نقد قرار می‌گیرد، بررسی‌ها نشان می‌دهد که ایران در سال 27 روز تعطیل رسمی، اعم از ملی، شمسی و قمری دارد . شمار تعطیلات ایران با احتساب 52 جمعه در سال به 79 روز می‌رسد. این در حالی است که شمار تعطیلات اغلب کشورهای جهان بین 110 تا 129 روز است.

 به تازگی مجلس شورای اسلامی درصددد بررسی طرحی است که به ساماندهی تعطیلات پایان هفته موسوم است و مقرر شده در صورت تصویب نهایی این طرح تعطیلات پایان هفته در ایران به 125 روز افزایش یابد.

 برآوردهای کارشناسی صورت گرفته در پارلمان بخش خصوصی نشان از آن دارد که افزایش تعطیلات رسمی به دو روز افزایش اقات فراغت و ارتقا سلامت جسمی و روحی مردم را در بردارد. در عین حال رونق گردشگری حاصل شده و کاهش آلودگی هوا و هزینه‌های آن در کنار صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیز محقق خواهد شد. افزایش بهره‌وری نیروی انسانی و هماهنگی با تعطیلات کشورهای دیگر نیز از ثمرات افزایش روزهای تعطیل به دو روز اعلام شده است.

 نکته اینجاست که کارشناسان و فعالان اقتصادی بر این باورند که تعطیلات پایان هفته باید به جمعه و شنبه منتقل شود تا ایران با الگوی تعطیلات جهانی منطبق شده و تنها یک روز با جهان مراوده نداشته باشد. در صورت تعطیلی روز پنجشنبه ایران چهار روز از هفته قادر به برقراری مراودات با اقتصاد جهانی نخواهد بود.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما