تهران و پکن برای استفاده از یوان در مبادلات تجاری توافق می کنند؟

یک کارشناس چینی با تاکید بر اهتمام کشورش برا ی توسعه روابط اقتصادی با تهران گفت که انتظار می‌رود در سفر رئیس جمهور ایران به چین بر سر استفاده از یوان در مبادلات تجاری توافق حاصل شود.

تهران و پکن برای استفاده از یوان در مبادلات تجاری توافق می کنند؟

به گزارش اقتصاد100 به نقل از خبرگزاری فارس، «لی کان» کارشناس مرکز مطالعات اقتصادی و استراتژیک چین در شانگهای در گفت‌وگو با پایگاه خبری العربی الجدید، نزدیک به قطر، تاکید کرد که سفر رئیسی به پکن صرف نظر از مفاهیم سیاسی آن، ماهیت اقتصادی برجسته‌ای دارد.

وی توضیح داد، با توجه به اینکه چین به تازگی ضوابط سختگیرانه خود را در مورد سیاست کووید صفر که به شدت بر رشد اقتصادی این کشور در سه سال گذشته تأثیر داشته، کنار گذاشته است، در جهت پیشبرد روابط اقتصادی خود با ایران تلاش می‌کند.

کان با اشاره به تلاش ایران برای افزایش صادرات گاز حتی در سایه تحریم‌ها نیز گفت: بنابراین منافع مشترکی بین دو کشور برای تقویت روابط و پیشبرد روند توسعه روابط وجود دارد، بخصوص که چین بزرگترین شریک تجاری ایران و منبع مهم سرمایه‌گذاری و همچنین خریدار اصلی نفت ایران است.

این کارشناس چینی با اشاره به قرارداد همکاری استراتژیک ۲۵ ساله بین پکن و تهران که در سال ۲۰۲۱ در چندین حوزه از جمله صادرات نفت، زیرساخت‌ها، معدن، حمل و نقل و کشاورزی به امضا رسید، گفت: در پی امضای این توافق، تهران با فشارهایی از داخل مواجه شد، زیرا اعتقاد برخی بر این بود که ایران به اندازه منافع چین از این توافق سود نمی‌برد؛ بنابراین انتظار می‌رود رئیس‌جمهور ایران این نگرانی‌ها را به همتای چینی خود منتقل کند و علاوه بر امضای توافق‌نامه‌های جدید، شاهد تغییر ساختار برخی توافق‌ها برای تامین منافع دو طرف باشیم.

وی تاکید کرد که بزرگترین چالش برای طرف چینی که نگرانی تهران را نیز برمی انگیزد، این است که چگونه شرکت‌های چینی می‌توانند تحریم‌های ایالات متحده را که استفاده از دلار آمریکا را در معاملات تجاری با ایران محدود می‌کند، دور بزنند.

کان افزود: رئیس‌جمهور ایران نیز انتظار می‌رود به دنبال کسب حمایت پکن برای استفاده از واحد پول چین (یوآن) در مبادلات تجاری باشد تا گامی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا باشد  و در این خصوص توافقی حاصل شود.

کارشناس چینی گفت که انتظار می‌رود همچنین دو طرف بر سر برنامه‌ای برای توسعه مکانیسم‌های همکاری مشترک برای اجرای سند جامع راهبردی امضا شده در سال 2021، به ویژه پس از یک دوره وقفه به دلیل بحران همه گیری کرونا  و پیامدهای آن بر اقتصاد دو کشور، به توافق برسند.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما