مدارس زمستان تعطیل می‌شوند؟

اقتصاد 100- رضامراد صحرایی با بیان اینکه تعطیلات زمستانی را از لحاظ کارشناسی قابل بررسی می‌دانم، گفت: مطالعات نشان داده است در شرایط آلودگی هوا، کشورهای مختلف کمتر به تعطیلی مدرسه‌ها روی می‌آورند و سعی می‌کنند صنایع آلاینده را تعطیل کنند و همینطور دستورالعمل فعالیت در آلودگی هوا دارند.

مدارس زمستان تعطیل می‌شوند؟

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «با تعطیلات ناشی از آلودگی هوا یا بارش برف چه باید کرد؛ آیا آموزش مجازی (شاد) کافی است؟»، اظهار کرد: ما در مقاطعی که با آلودگی هوا مواجه هستیم باید راهکاری را انتخاب کنیم که حداقل آسیب را به مدرسه‌ها بزند.

وی ادامه داد: خوشبختانه امسال وقتی که برای نخستین بار در آبان، برخی مدارس اصفهان بر اثر آلودگی هوا تعطیل شد، رئیس جمهور در دولت به همگی تذکر داد که مدرسه باید آخرین جایی باشد که بسته می‌شود و اولین جایی باشد که بازگشایی می‌شود؛ در نتیجه موضوع اصلاح آیین‌نامه تعطیلات ناشی از آلودگی هوا در دستور کار قرار گرفت و معلوم شد که برای ارتقای کیفیت آموزش باید دستورالعمل‌های فعالیت در آلودگی هوا تدوین شود نه آنکه مدرسه‌ها تعطیل شود.

در شرایط مشابه، کشورهای مختلف کمتر به تعطیلی مدرسه‌ها روی می‌آورند

صحرایی افزود: مطالعات نیز نشان داده است که در شرایط مشابه، کشورهای مختلف کمتر به تعطیلی مدرسه‌ها روی می‌آورند و سعی می‌کنند صنایع آلاینده را تعطیل کنند و همینطور دستورالعمل فعالیت در آلودگی هوا داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه چندین راهکار برای حل این مسأله وجود دارد، اضافه کرد: اصلی‌ترین آْن، اجرای قانون هوای پاک است که در صورت اجرا قطعا آلودگی هوا به‌گونه‌ای نخواهد بود که مدارس ما را به تعطیلی بکشاند.

وزیر آموزش و پرورش در واکنش به این جمله که «برخی افراد یکی از راه حل‌ها را تعطیلات زمستانی می‌دانند»، گفت: موضوع تعطیلات زمستانی، ارتباط مستقیمی با آلودگی هوا ندارد؛ اگرچه در زمان آلودگی هوا، این مسأله بیش از هر زمان دیگری مطرح می‌شود. وی ادامه داد: بنده در ماه مهر مکاتبه‌ای با رئیس سازمان محیط زیست داشتم و از ایشان الگوی زمانی آلودگی‌های هوا را تقاضا کردم تا بر اساس آن، پیش‌دستانه نسبت به اعمال برخی از محدودیت‌ها اقدام کنیم.

صحرایی اضافه کرد: ایشان پاسخ داد و اعلام کرد که الگوی آلودگی هوا، چندان الگوی قابل پیش‌بینی نیست و دامنه آن، بین یک تا دو ماه است؛ در نتیجه تعطیلات زمستانی ضرورتا بهترین راهکار نیست گرچه بنده این موضوع را از لحاظ کارشناسی قابل بررسی می‌دانم.‌

می‌توان اختیارات بیشتری را به استان‌ها داد

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه آنچه مهم‌تر از تعطیلات زمستانی است، بحث اصلاح تقویم آموزشی مدرسه است، اظهار کرد: این تقویم مصوبه مجلس است و صرفا از طریق مجلس شورای اسلامی قابل اصلاح است.

وی افزود: بنده معتقدم می‌توان اختیارات بیشتری را به استان‌های کشور داد که متناسب با اقلیم خود، در مورد زمان شروع سال تحصیلی و زمان پایان آن، تصمیم‌گیری کنند.

منبع:طلا

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما