تغییرات قیمت شوینده‌ها در ۴ ماهه امسال نشان می‌دهد

افزایش29 تا 45 درصدی قیمت شوینده‌ها در یک سال/ موج جدید افزایش قیمت شوینده‌ها

اقتصاد 100: قیمت مواد شوینده‌ نسبت سال گذشته تا 45 درصد افزایش داشته است. با این وجود تولیدکنندگان فعال در این بخش خواستار افزایش مجدد قیمت‌ها هستند و در خواست‌ افزایش 45 درصدی قیمت را دارند.

افزایش29 تا  45 درصدی قیمت شوینده‌ها در یک سال/ موج جدید افزایش قیمت شوینده‌ها

به گزارش خبرنگار کسب و کار اقتصاد 100: آمار وزارت صمت نشان می‌دهد قیمت انواع شوینده در تیرماه امسال نسبت به سال قبل بین 29.2 تا 45.3 درصد افزایش داشته است.

براساس گزارش وزارت صمت، قیمت هر بطری مایع دستشویی ۵۰۰ گرمی در تیر امسال با افزایش ۳۲.۴ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل به حدود ۲۳ هزار تومان رسیده است. قیمت این محصول در تیر پارسال حدود ۱۷ هزار و ۴۰۰ تومان بود.

پودر دستی و ماشینی ۵۰۰ گرمی نیز به ترتیب ۴۵.۳ و ۴۳.۳ درصد افزایش یافته و به ۱۳ هزار و ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. قیمت این دو محصول در تیر سال قبل حدود ۹ و ۱۲ هزار تومان بود.

در این مدت قیمت مایع ظرفشویی ۳۷۵۰ گرمی و یک لیتری نیز به ترتیب ۴۳.۳ و ۴۴.۱ درصد افزایش یافته و به حدود ۹۰ هزار و ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است. قیمت این دو محصول در تیر سال قبل نزدیک به ۶۲ هزار و ۸۰۰ و ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.

در این میان قیمت هر عدد صابون ۱۳۰ گرمی نیز در مدت یاد شده از نزدیک ۵۰۰۰ تومان به ۶۴۰۰ تومان رسده که یعنی در تیر امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۹.۲ درصد افزایش یافته است.

چندی پیش بختیار علم بیگی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران اخیرا گفته بود که در سال جاری در یک مقطع مجوز افزایش قیمت ۲۵ درصدی شوینده‌ها صادر شد، اما با توجه به اینکه درخواست تولیدکنندگان افزایش ۴۵ درصدی قیمت به خاطر افزایش هزینه‌های تولید بود، در حال رایزنی برای افزایش قیمت مجدد هستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد مواقعی که صحبت از افزایش قیمت کالایی می‌شود، تولیدکنندگان اقدام به کاهش عرضه می‌کنند و همین موضوع به افزایش بیشتر قیمت‌ها دامن می‌زند. در حال حاضر با توجه به درخواست تولیدکنندگان برای افزایش قیمت شوینده‌ها به نظر می‌رسد، موج جدیدی از افزایش قیمت در این گروه کالایی را شاهد باشیم.

مواد اولیه تولید شوینده معمولا در بورس کالا عرضه می‌شود و تحت تاثیر قیمت‌های جهان است. همین موضوع باعث شده تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز و همچنین نوسانات قیمت‌های جهانی، هزینه تولید در این بخش افزایش یابد.

مواد اولیه تولید مایعات شوینده، عمدتا شامل ۳۵ تا ۴۰‌‌‌درصد اسید سولفوریک و تکزاپون و ۲۵ تا ۳۰‌‌‌درصد بطری و ادوات بسته‌‌‌بندی، همچنین حدود ۳۵ تا ۴۰‌‌‌درصد سایر مواد از جمله اسانس و رنگ است.

انتهای پیام/

 

 

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : شورای جهانی طلا اعلام کرده که قیمت‌های رکورد طلا، بازیافت فلزات گرانبها را به بالاترین سطح…

اخبار سلامت

سینما در سینما