افغانستان پیشتاز سرمایه‌گذاری در ایران

اقتصاد 100- شرق: افغانستان تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران خارجی ایران شده است. سال گذشته علی فکری، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران به مهر گفت در شش ماه اول سال دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده است و بیشترین کسانی که سرمایه‌گذاری خارجی در ایران از لحاظ تعداد را داشته‌اند، اتباع افغانستانی هستند.

افغانستان پیشتاز سرمایه‌گذاری در ایران

فرشید شکرخدایی، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق بازرگانی ایران هم به آفتاب‌نیوز گفته بود «شهروندان افغانستان بزرگ‌ترین گروه سرمایه‌گذار خارجی در ایران را شکل می‌دهند و آنها قریب دو تا سه میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند».

حسین سلیمی، رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی اتاق ایران نیز، جزئیات بیشتری از سرمایه‌گذاری افغانستانی‌ها در ایران مطرح کرده و توضیح داده است: «ما هر سال بین ۲۰ تا ۵۰ سرمایه‌گذار افغانستانی داشتیم اما در یک‌سال‌و‌نیم اخیر ۲۸۰ سرمایه‌گذار افغانستانی وارد ایران شده‌اند و می‌توانم بگویم میزان سرمایه‌گذاری افغانستانی‌ها در ایران با رشد ۵۰ درصدی مواجه شده است».

او در ادامه گفته است: «تقاضای سرمایه‌گذاری افغانستانی‌ها در ایران شامل تقاضاهایی برای سرمایه‌گذاری ۳۰۰ هزار دلار تا ۲۰ میلیون دلار می‌شود و اغلب پیشنهادات رسیده به سرمایه‌گذاری در حوزه بسته‌بندی مواد غذایی در ایران مرتبط است؛ از حبوبات تا رب گوجه‌فرنگی. در حقیقت این کالاها در افغانستان خریدار دارد و در نتیجه سرمایه‌گذار افغانستانی می‌آید و در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کند و مواد غذایی ما را هم صادر می‌کند که این مسئله برای ما مهم است. بخش پرتقاضای دیگر نیز به گروه ساختمانی و مصالح ساختمانی مرتبط است. پیش از این تقاضا برای حضور در صنعت سیمان و سرمایه‌گذاری در این بخش بالا بود اما با کندشدن عملیات عمرانی در افغانستان، حجم تقاضا در این بخش کاهش یافته است».افغانستانی‌ها در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (ایران اکسپو) هم حضور پررنگ داشته‌اند.

دیروز حسن کاظمی‌قمی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان از نمایشگاه ایران اکسپو و غرفه افغانستان دیدار کرد و به گفت‌وگو با رایزن‌های اتاق پرداخت و از فرصت‌های اقتصادی میان دو کشور صحبت کرد. او به اهمیت کریدور تجاری شرق به غرب و مسیر چین_افغانستان_ایران و ترکیه پرداخت و گفت که اتصال ریلی بندر چابهار ایران به افغانستان می‌تواند موجب دسترسی این کشور به آب‌های گرم جنوب شود.

کاظمی‌قمی ضمن با اهمیت خواندن روابط تجارتی دو کشور تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران در تلاش است تا با ایجاد یک کنسرسیوم بین‌المللی بین افغانستان، ایران و چین به رشد اقتصادی سه کشور کمک کند.

اتاق مشترک ایران و افغانستان گزارش داده است که در نمایشگاه بین‌المللی ایران اکسپو نزدیک به ۷۰ نفر از تجار و سرمایه‌گذاران افغان را برای به‌دست‌آوردن غرفه و معرفی محصولات تجاری خود در این نمایشگاه معرفی کرده است.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان همچنین از غرفه‌های سازمان منطقه آزاد سیستان‌و‌بلوچستان، منطقه آزاد چابهار و استان خراسان رضوی دیدن کرد. با گذشت حدود دو سال از قدرت‌گرفتن طالبان در افغانستان، گزارش‌ها حاکی از آن است که چین سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در این کشور انجام داده است و در‌حال‌حاضر بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار افغانستان شناخته می‌شود. به گزارش پایگاه بررسی تحولات افغانستان، طبق اعلام مقامات حکومت سرپرست افغانستان، چین بیش از دو‌میلیارد‌ دلار در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده است و این سرمایه‌گذاری‌ بیشتر در حوزه معادن، پارک‌های صنعتی، مسکن و استخراج نفت بوده است. در آخرین مورد، ابتدای سال جاری شمسی، چین با ۷۱ میلیون دلار، پروژه شهرک مسکونی «نیله ‌باغ» را در شهر کابل آغاز کرد.

منبع:ایران جیب

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما