پشت پرده اجرای طرح تفکیک حساب تجاری از شخصی

به گفته رئیس بانک مرکزی در سال‌های اخیر ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار حساب تجاری از شخصی تفکیک شده است و کارشناسان بر این باورند که این امر به شفافیت اطلاعاتی و مالیات عدالت محور کمک می‌کند.

پشت پرده اجرای طرح تفکیک حساب تجاری از شخصی

به گزارش اقتصاد100، ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۱ بود که بانک مرکزی از سامانه برخط تفکیک حساب شخصی از تجاری رونمایی کرد. با تصویب قانون پایانه‌های فروشگاهی در سال ۹۸، بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی ملزم به فراهم‌سازی بستری برای تفکیک حساب شخصی از تجاری بودند. زمستان سال ۱۴۰۰ با انجام گام نخست و ساماندهی کارتخوان‌ها و گام دوم این قانون یعنی تفکیک حساب شخصی از تجاری، این امر در مسیر اجرا قرار گرفت.

به تازگی هم رئیس کل بانک مرکزی محمد رضا فرزین اعلام کرده است: در سال‌های اخیر ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار حساب تجاری از شخصی تفکیک شده است که از این تعداد ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار حساب متعلق به اشخاص حقوقی و ۱۰ میلیون حساب نیز متعلق به افراد حقیقی بوده است. تفکیک حساب‌های شخصی از تجاری که کمک خوبی به بانک مرکزی برای مبارزه با پولشویی داشته است

پیش از این نیز مهران محرمیان معاون فناوری نوین بانک مرکزی گفته بود: فردی که می‌خواهد حساب خودش تجاری شود کافی است به پورتالی که در سامانه امور مالیاتی است مراجعه و حساب را آنجا وارد کند به محض اینکه حساب وارد شد، آن حساب از طریق وب سرویس به بانک مرکزی منتقل و از بانک مرکزی به کل شبکه بانکی منتقل می‌شود.

در ادامه هم مدیر اداره نرم افزار بانک مرکزی حسن میرزاپور مطرح کرد: سازمان امور مالیاتی پس از انجام بررسی‌های لازم، پرونده مالیاتی برای یک حساب تشکیل می‌دهد و این موضوع را به صورت سیستمی به بانک مرکزی اعلام می‌کند و بلافاصله بانک مرکزی نیز این حساب را به بانک مربوطه اعلام می‌کند و بانک نیز ملزم است آن حساب را به عنوان حسابی تجاری در نظر گیرد و الزامات مرتبط با حساب تجاری را بر روی آن اعمال کند.

اما اهمیت تفکیک حساب شخصی از تجاری چیست؟ موضوعی که غفارزاده کارشناس اقتصادی پیش از این به باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص آن گفته بود: برای تعیین مالیات عادلانه، واقعی و قانونی نیاز به اطلاعات مربوط به فعالیت‌های اقتصادی مودیان است. به نوعی می‌توان گفت زمانی که اطلاعات مربوط به فعالیت‌های اقتصادی در اختیار سازمان وصول کننده مالیات قرار نگرفته باشد، امکان تعیین و مطالبه مالیات عادلانه وجود ندارد بنابراین بزرگ‌ترین مشکلی که در گذشته و تا حدودی در اکنون داریم مطالبه مالیات ناعادلانه از اشخاص مختلف است، که با تفکیک حساب شخصی و تجاری و اقدامات در زمینه این مشکل تا حد زیادی رفع می‌شود.

غیبی پور دیگر کارشناس اقتصادی هم در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اهمیت تکمیل زنجیره تفکیک حساب تجاری از شخصی و با تاکید بر ضرورت کامل شدن زنجیره قانون پایانه‌های فروشگاهی بیان کرد: اجرای تفکیک حساب تجاری از شخصی در گام اول سبب ایجاد شفافیت اطلاعاتی می‌شود و این حرکتی بزرگ برای عملیاتی شدن اقداماتی مناسب در حوزه‌هایی مانند شناسایی مطالبات مالیاتی است.

جلوگیری از شکل‌گیری سوداگری با تحقق تفکیک حساب شخصی از تجاری از دیگر نکاتی است که میرزایی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با تاکید بر آن اظهار کرد: در خصوص تفکیک حساب شخصی از تجاری یک چالشی همواره وجود داشت و در این زمینه گاهی رهگیری‌های مالی با دشواری و کاستی همراه بود و بودند افرادی که وارد بازار‌هایی مانند دلار و... می‌شوند و علاوه بر ایجاد چالش در این بازار‌ها، مالیاتی هم به شکل مشخص پرداخت نمی‌کردند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه بیان کرد: با تفکیک حساب شخصی و تجاری و اجرای آن علاوه بر شفافیت، رهگیری‌های مالی نیز امکان تحقق پیدا کرد همچنین مقوله مالیات نیز بیشتر در حول عدالت قرار گرفت.

میرزایی همچین عنوان کرد: در نهایت باید این‌گونه مطرح کرد که تفکیک حساب تجاری از شخصی اقدام کلیدی است که می‌تواند از شکل گیری سوداگری در بازار‌های مختلف به ویژه دارایی جلوگیری کند و نتیجه نهایی خود را در کاهش نوسانات قیمتی و شوک‌های قیمتی نشان دهد.

به گفته کارشناسان تفکیک حساب شخصی از تجاری مزیت‌هایی از جمله شفافیت اطلاعاتی و مالیاتی و جلوگیری از شکل گیری سوداگری را به همراه دارد؛ اقدامی که گستردگی و تکمیل آن می‌تواند به سود تمام اقشار جامعه باشد.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما