اختصاصی اقتصاد 100 / عضوهیات رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس

زنگ خطر جدی است / مهاجرت هر هیات علمی یعنی 100 ها میلیارد تومان زیان

اقتصاد 100 - یک سوال بزرگ این روزها ذهن همه ایرانیان را به خود مشغول کرده است. دلیل ناامیدی و مهاجرت جوانان و نخبگان کشور چیست؟ درگذشته افراد باسواد و باتجربه به بهانه کار و اشتغال کشور را ترک می کردند اما امروز مردم عادی نیز شوق مهاجرت پیدا کرده و حتی دانش آموزان نیز این سودا را درسر دارند.

زنگ خطر جدی است / مهاجرت هر هیات علمی یعنی 100 ها میلیارد تومان زیان

دکتر محمدعلی محسنی بندپی عضوهیات رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس و نماینده نوشهر و چالوس در گفتگو با قتصاد 100  با انتقاد از آمار خروج اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها ،نخبگان و تحصیل‌کرده‌ها در کشور تاکید کرد که این روند برای آینده و حال کشور نگران کننده است.وی که از پزشکان فارغ التحصیل انگلیس است در گفتگو با ما به سوالاتمان پاسخ داده که می خوانید.

مهمترین دلیل ناامیدی و مهاجرت جوانان ونخبگان کشور چیست؟

مهمترین دلیل بی انگیزگی افراد و عدم احترام مردم و حاکمیت به جایگاه گروه خاصی ازجامعه است که شانیتی دارند.بنده بارها به خروج نخبگان از پشت تریبون مجلس اشاره کردم.حتی زمانی یکی از استانداران کشوراعلام کرد که هر کس می خواهد از کشوربرود و من در پاسخ ازتریبون مجلس گفتم آنهایی که نخبگان و جوانان کشور را ترغیب و تشویق به رفتن از کشور می کنند  به مردم و آرمان شهیدان خیانت می کنند و صحبت آنان مخالف منویات مقام معظم رهبری است.

قبلا می گفتند نخبگان و پزشکان در حال مهاجرت هستند ولی الان می بینید که در واژه کلی تر مهاجرت جوانان مطرح است.وقتی جوانی به درجه ای از تحصیلات با عشق و امید می رسد تلاش می کند تا جایگاه  و مرتبه ای بدست آورد تا در جامعه رشد پیدا کرده و به آنچه هزینه کرده برسد، اما متاسفانه هم اکنون اغلب تحصیل کرده ها به آنچیزی که برایشان در دیگر کشور و حتی کشورهای همسایه وجود دارد نمی رسند.

بسیاری از جوانان تحصیلات عالیه دارند اما حاکمیت چه در مجلس ویا دولت اشتغال مناسبی برایشان فراهم نکرده است. حداقل حق جوان ایرانی داشتن شغل است لذا وجود دور نمای مبهم برای  افراد باعث می شود که بگویند درس بخوانم که چه شود یا درایران بمانم که چه اتفاقی بیافتد.

مهاجرت پزشکان نیز شدت گرفته چرا؟

الان کسانی که جایگاه خوبی در جامعه دارند از وضعیتشان راضی نیستند، سال گذشته وقتی سقف دریافتی 55میلیون تومان را برای حقوق پزشکان ،نخبگان و هیات علمی کشور گذاشتند، آماری را از وزارت بهداشت گرفته ومتوجه شدم 22 هزارو 80 هیات علمی در وزارت بهداشت مشغول بکار هستند که از این عدد 170 نفر میزان دریافتی  دارند که از 55میلیون تومان می گذرند و برخی تا 60میلیون تومان نیز دریافت می کنند، اگر عدد  170 را در 50 میلیون ضرب کنیم رقم 850 میلیون تومان بدست می آید و اگر آنرا در 12 ماه ضرب کنیم عدد نزدیک 10 میلیارد تومان می شود.

170 نفری که از آنها نام بردم افرادی هستند که به درجات بالینی بالایی در دانشگاه رسیده و استاد تمام هستند و پایه حقوقی آنها بالای 30 تا 40 میلیون تومان است لذا ما برای 10 میلیارد تومان صرفه جویی  اقتصادی در حال از دست دادن آنها هستیم. اگر یکی از 170 اساتید نامبرده از کشور خارج شود بیش از 100 میلیارد تومان آثار سوء به دنبال خواهد داشت.

در شرایط فعلی متخصصان کشور می گویند با رفتن به کشورعمان ماهیانه 8 تا 10 هزار دلار دریافت می کنند که این عدد ماهی 600 میلیون تومان می شود که برابر با حقوق یکسال آنان در کشور است.

آیا این روند آینده کشور را با بحران  و کمبود متخصص روبه رو نمی کند،برای مقابله چه باید کرد؟

باید به هر شکل ممکن کار فرهنگی کرد هر چند کمی دیراست اما همیشه می گویم مردم ایران به قشر تحصیل کرده و نخبه چشم دوختند.هر جامعه ای ممکن است دچار فراز و نشیب بشود ولی باید در این مقطع خودمان را گم نکنیم .هرچند شرایط  برای جوانان خوب نیست اما ترک کردن کشور یکی از بدترین کاری است که در حال حاضر می تواند انجام گیرد.

در نشست گردشگری سلامت که با حضور وزارتخانه های بهداشت،امور خارجه وگردشگری برگزار شد اعلام کردم که اگر قرار است ایران تغییر کند باید بدست ما باشد و هیچ کس از بیرون برای کشور کاری نمی کند.اگر قرار است شرایط کشور بهتر شود باید نخبگان کشور وارد میدان شوند وانگیزه لازم برای آنها ایجاد شود. اگر نخبگان کشور فکر می کنند که در مجلس می توانند مفید فایده باشند باید کاندیدا شوند و یا حتی در دولت حضور پیدا کنند.

مهاجرت نخبگان زنگ خطر جدی برای نظام جمهوری اسلامی ایران است چون کلیدی ترین سرمایه یک حاکمیت نیروی انسانی است. ما به جای امتیازات رو بنایی، مثل امتیاراتی که درکمیسیون جمعیت و تعالی خانواده برای وام فرزند آوری داده شد، ای کاش برای جوانان اشتغال ایجاد می کردیم ، چون وقتی جوان شغل داشته باشد خواه نا خواه جایگاه اجتماعی پیدا می کند ومی تواند ازدواج کرده و مسکن تهیه نماید.از آنجاییکه ما ایرانی ها عاشق بچه ها و فرزند هستیم ، با ایجاد اشتغال مشکلات جمعیت و مهاجرت نیز خود به خود حل و فصل می شد.   

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما عملکرد تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی تاکنون چگونه بوده است؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100: یک کارشناس اقتصادی گفت: بر اساس قانون مالیات بر عایدی سرمایه اشخاص تجاری صاحبان مشاغل بابت…

اخبار سلامت

سینما در سینما