اختصاصی اقتصاد 100 / عضو کمیسیون بهداشت مجلس

تعرفه ها اصلاح نشود باید از افغانستان پزشک وارد کنیم؟!

اقتصاد 100-عضو کمیسیون بهداشت مجلس تاکید کرد که تقویت انگیزه درنیروهای متخصص کشور مهمترین عامل ، برای عدم مهاجرت پزشکان و نخبگان کشور است.

تعرفه ها اصلاح نشود باید از افغانستان پزشک وارد کنیم؟!

سیدمرتضی خاتمی نماینده ماهنشان درخصوص شدت گرفتن مهاجرت پزشکان و کمبود نیروی متخصص در کشوربه اقتصاد 100 گفت: نگاه داشت نیرو یکی ازوظایف مهم دستگاهها ازجمله دانشگاهها و وزارت بهداشت و درمان است که متاسفانه از آن غفلت صورت گرفته است.

وی افزود:کار نیروهای تخصصی در کشور دو جنبه تربیت پزشک به اندازه مورد نیاز و کافی، و نگاه داشت نیرو را به همراه دارد که متاسفانه درعلت یابی های صورت گرفته فقط قسمت اول بصورت ناقص دیده می شود و کمبود پزشک بیان می شود.

خاتمی با اشاره به اینکه درتربیت پزشکان باید تمامی عوامل از جمله تخت بیمارستانی ،‌فضای درمانی ،‌کادر پزشکی و پیراپزشکی بطورمتناسب دیده شود تصریح کرد:اگر به میزان اعتبار موجود کشور، پزشک تربیت کنیم ،‌می توانیم در آینده مدعی شویم که کمبود پزشک نداریم . البته معتقدم چنانچه  توزیع عادلانه ای صورت گیرد ‌نباید کمبود پزشک وجود داشته باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تربیت پزشک را یک بعد مهم عنوان کرد و گفت: نگاه داشت نیروهای توانمند در کشور متاسفانه مورد توجه قرار نگرفته  وبه نیروهای پزشک در زمان تعهداتشان توجه نمی شود در صورتیکه این امر یک مسئولیت برای دانشگاهها وتکلیف مهم برای وزارت بهداشت است.

نماینده ماهنشان افزود: در خارج از حیطه تعهدات،‌ پزشکان کشور در هر جایگاه خدمتی چه استخدام و چه فارغ از تعهدات کاری،باید تعرفه های مناسب دستمزدی داشته باشند تا بعد ازتحصیلات طاقت فرسا، کار و کشیک های فراوان جایگاه وحریم واقعی  آنها دیده شده و حق مطلب ادا شود.

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: متاسفانه در مورد تعرفه گذاری کار درستی انجام نشده وامسال ‌شورای عالی بیمه که عمده ارکان آن دولتی ها هستند مصوبه ‌40درصدی برای رشد تعرفه پزشکان داشتند که سازمان برنامه و بودجه آنرا به 25درصد تنزل داد و دولت این رقم را تصویب کرد لذا وقتی تعرفه ها هرسال از واقعیت  فاصله می گیرد‌ نباید انتظار داشته باشیم که پزشک ما که نمی تواند هزینه های مطب  وپرسنل خود را تامین کند رضایت مندی شغلی داشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه گفته می شود قرار است دندانپزشک از پاکستان و افغانستان  وارد کشور کنیم گفت:توقع این است که تعرفه های پزشکان داخلی و متخصصان واقعی دیده شود چون اگر این اتفاق رخ ندهد  تخلف زیاد می شود و متخصصانی که حاضر به تخلف نیستند  مجبورند یا شغل خود را کنار بگذارند و به شغل دیگری رو بیاورند یا مهاجرت کنند .

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در مورد اینکه در این برنامه تمهیداتی در مورد تعرفه پزشکان  اندیشیده شده تصریح کرد:بله، با توجه به اختلاف نظرهایی که بین کارشناسان و دولت وجود دارد ، توانستیم تمهیداتی را در برنامه بگنجانیم تا انگیزه ها تقویت شود.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما