اختصاصی اقتصاد 100 / رئیس کمیته غذا و داروی کمیسیون بهداشت

فروش آنلاین دارو از نظر مجلس مجاز نیست؟!

اقتصاد 100 - رئیس کمیته غذا و داروی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: فروش دارو درهیچ جای دنیا و ایران بصورت آنلاین و بر خط مجاز نیست.

فروش آنلاین دارو از نظر مجلس مجاز نیست؟!

دکتر محسن فتحی نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با اقتصاد 100 با اشاره به اینکه در نظام دارویی دنیا و کشور فروش و عرضه محصولات مکمل وغیر داوریی درسایت ها مجاز است گفت:‌ فروش داروی تخصصی درهیچ جای دنیا بصورت آنلاین و بر خط مجاز نیست.

وی افزود:‌ داروهای درمانی دارای عوارض جانبی بر روی برخی افراد است و نیاز به مشورت پزشک و دارو ساز دارد لذا فروش آنلاین کاملا غیر قانونی است لذا از نظر مجلس فروش دارو درسایت های دارویی رسمی نیست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد:معمولا دارویی که کمبود آن در بازار وجود دارد از طریق سازمان غذا و دارو در سامانه این سازمان ثبت سفارش می شود تا در پروسه واردات قرار گیرد لذا اینکه شرکتی جدا گانه بخواهد واردات انجام دهد غیر قانونی است .

اخیرا مسئولان سازمان غذا و دارو در حالی اعلام کرده‌اند که فعالیت سکوهای توزیع دارو غیرقانونی است که طبق مصوبه هیئت مقررات‌زدایی این سکوها نیازی به اخذ مجوز جدید ندارند.

توزیع کالاهای سلامت‌محور به ویژه دارو توسط سکوهای اینترنتی (پلتفرم‌ها) موضوعی است که طی چند سال اخیر بارها مطرح شده و همواره با مقاومت و مخالفت سازمان غذا و دارو مواجه شده است.

پس از اختلاف نظرهای طولانی بالاخره سال گذشته هیئت وزیران در تصویب‌نامه مورخ ۲۲/‌۰۳/‌۱۴۰۱ ضمن به رسمیت شناختن سکوهای توزیع دارو، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را موظف کرد طی حداکثر دو ماه دستورالعمل مربوط را با رعایت اصل رقابت و جلوگیری از انحصار تدوین و ابلاغ کند.

با این حال، بعد از گذشت یک سال از پایان مهلت وزارت بهداشت، این دستگاه اجرایی نه تنها از تکلیف قانونی خود در زمینه دستورالعمل تخلف کرده، بلکه از آبان پارسال نیز طبق نامه رئیس سازمان غذا و دارو به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، به یک کسب‌وکار مشخص به صورت انحصاری مجوز عرضه اینترنتی دارو را داده است.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما