اقتصاد 100 گزارش می دهد؛

آیا خودروی اقتصادی سهم مردم می شود؟/ تداوم بازی های سیاسی در زمین خودرو

اقتصاد 100- کارشناس صنعت خودرو می گوید: با توجه به اینکه دولت از سیاسی بازی در بحث تولید و واردات خودرو دست بر نمی دارند ، هیچ گاه مردم به عنوان مشتریان اصلی نمی توانند از خودروهایی با ویژگی ها و قیمت مناسب و به اصطلاح اقتصادی استفاده کنند.

آیا خودروی اقتصادی سهم مردم می شود؟/ تداوم بازی های سیاسی در زمین خودرو

به گزارش گروه کسب و کار اقتصاد 100؛ هنوز بر سر تولید خودروهای اقتصادی به نتیجه نرسیده ایم و هنوز توان تولید چنین خوردوهایی اجرایی نشده است.

از زمان تاکید رئیس جمهور بر تولید خودرو اقتصادی، بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران صنعت خودرو کشور، با اتخاذ موضعی مشترک، موفقیت خودروسازان داخلی بر تولید خودرو‌های اقتصادی را یک امر غیر ممکن می دانند و این افراد نوسان قیمت ارز و همچنین عدم ثبات شاخص‌های کلان اقتصادی کشور را به عنوان دو عامل موثر در ناکامی خودروسازان برای تولید خودرو‌های اقتصادی بیان دارند.

  این در حالی است که  پس از ماه‌ها نقد و بحث، مرداد سال جاری بود که وزیر صمت به شکلی تلویحی پروند تولید خودرو اقتصادی توسط خودروسازان را بست و به صراحت اعلام کرد در حال حاضر نمی‌توانیم از همه ظرفیت خودروسازی کشور استفاده کنیم، زیرا در شرایط فعلی ما خودروی اقتصادی و محصول جدیدی نداریم که بتواند متناسب با تقاضا و قدرت خرید عموم مردم باشد.

بازی سیاسی دولت با صنعت خودرو

در همین رابطه امیر حسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو درگفتگو با اقتصاد 100 می گوید: تا زمانی که شاخص‌های کلان اقتصادی کشور و همچنین قیمت ارز ثبات نداشته باشند، اظهار نظر در خصوص اعمال و اجرای  تولید خودرو اقتصادی از سوی خودروسازان داخلی تنها به عنوان یک مسئله کاملا غیر ممکن در نظر گرفته می شود.

کارشناس صنعت خودرو گفت: شرایط اقتصادی کشور چنین حقی را از خودروسازان کشور گرفته و عدم ثبات شاخص های اقتصادی بزرگترین آسیب را به بخش تولید خودرو وارد کرده است.

 به گفته این کارشناس صنعت خودرو؛ تولید و یا واردات خودرو‌های اقتصادی در این بازه به عنوان  یک بازی سیاسی از سوی سیاستمداران پنداشته می شود و اینکه بخواهند در این راستا حرف ها و وعده هایی اعمال شود غیر واقعی است.

وی تصریح داشت: حتی امروز مطرح کردن واردات خودرو های اقتصادی هم مقوله ای غیر واقعی است و تمام این  صحبت ها ناشی از رمز و رازهای سیاسی است .

به گفته کاکایی؛ واردات و یا تولید! هر کدام از این دو راه برای رسیدن به خودرو های اقتصادی نیاز به نگاه و رویکرد اقتصادی دارد. تا زمانی که سیاست مداران کشور به دنبال راهی برای کسب امتیاز و یا درآمد هایی جهت کسربی بودجه می باشند چطور می توان انتظار تحقق چنین مهمی راداشت!

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: کمبود نقدینگی، نبود زیر ساخت ها برای تولید خودرو، پراکندگی دستور العمل ها در صنعت خودرویی کشور و عدم هماهنگی در تیم اقتصادی جهت تولید به اصطلاح اقتصادی خودرو مواردی از چندین موانع بزرگ بر سر راه صنعت خودروسازی کشور و همچنین تجار وارد کننده خودرو است.

 کاکایی تأکید داشت: با توجه به ادامه سیاسی بازی های دولت  در مقوله تولید و واردات خودروهای اقتصادی، هیچ گاه مردم به عنوان مشتریان اصلی این طرح، نمی توانند از خودروهایی با ویژگی ها و قیمت مناسب استفاده کنند.  

وی ادامه داد: چطور با نوسان نرخ ارز، از هم پاشیدگی نظام مدیریت در صنعت خودرو می توان انتظار تولید و یا واردات خودرو های ارزان داشت؛ این ها همه هیاهوی دولت برای پوشاندن ضعف خود در مدیریت صنعت خودرویی کشور است.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما