رویای صمت برای صنعت خودرو محقق می شود؟

اقتصاد۱۰۰_به اعتقاد کارشناسان با توجه به واقعیت‌های بخش صنعت خودرو کشور برنامه‌ های وزارت صمت در این حوزه رویایی و غیر‌قابل تحقق است و به دلیل از بین رفتن بازار رقابتی و نحوه قیمت‌گذاری، کیفیت خودروها نیز کاهش یافت است.

رویای صمت برای صنعت خودرو محقق می شود؟

به گزارش خبرنگار گروه کسب و کار اقتصاد 100، در حالی که بسیاری از کارشناسان و فعالان خودروسازی، برنامه‌ های وزارت صمت در حوزه تولید، صادرات و قیمت خودروهای داخلی را رویایی و غیر‌قابل تحقق می‌ دانند، وزیر صمت بار دیگر بر برنامه‌ ریزی اعلامی خود تاکید کرد و اصرار دارد که پایین آوردن قیمت خودرو باید از مسیر کاهش قیمت تمام شده دنبال شود.

کاهش قیمت تمام شده هرچند در کل سیاستی منطقی و مرسوم به حساب می‌آید، اما پرسش اینجاست که آیا خودروسازان با وجود تحریم، روند فزاینده تورم و انباشت بالغ بر هشتادو پنج هزار میلیارد تومان زیان، توان پایین آوردن قیمت را دارند؟ 

از طرفی، آیا سیاست انقباض قیمت وزارت صمت در خودروسازی، تجربه سال‌ها قبل مبنی بر افت کیفی خودروها را به دنبال نخواهد داشت؟

همچنین افزایش قیمت خودرو در کشور در حالی اتفاق افتاد که با دخالت‌های دولت، قیمت فروش خودرو در کارخانه به صورت دستوری کنترل شد اما در بازار آزاد شاهد قیمت‌های چند برابری بودیم؛ اکنون پرسش این‌جاست که آیا وعده جدید وزیر درخصوص گران نشدن قیمت کارخانه خودرو محقق می‌شود یا خیر؟

طی سال‌های اخیر، همانند آنچه برای صنعت لوازم خانگی اتفاق افتاد، واردات خودرو نیز به منظور حمایت از صنعت خودروسازی داخل ممنوع شد، اما پس از این ممنوعیت نه تنها شاهد کاهش قیمت خودروها در بازار نبودیم بلکه به دلیل از بین رفتن بازار رقابتی، کیفیت خودروها نیز کاهش یافت به نحوی که افزایش کیفیت خودرو اکنون فقط یک شعار دست‌نیافتنی است.

در دولت اخیر دعوا برای آزادسازی واردات خودرو نیز یکی از موضوعاتی بود که وزیر صمت مدعی رفع آن است. با وجود ابلاغ بخشنامه واردات خودرو اما همچنان شاهد انجام آن نیستیم و این طرح با همه محدودیت‌هایی که دارد، مخالفت‌هایی را نیز به دنبال داشته است.

در این بین خودروسازان نیز همواره متضرر شده‌اند که زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور گویای آن است. در دولت‌های پیشین، وزارت صمت که مسئولیت رسیدگی به صنایع بزرگ کشور را برعهده دارد همواره با بی‌ثباتی سکاندار مواجه بوده است، امری که تاکنون در دولت سیزدهم شاهد آن نبودیم و با وعده‌های ویژه سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت این دولت، کورسوی امیدی در دل خودروسازان ایجاد شد.

این در حالی است که وعده‌های وزیر نه تنها در حد سخن باقی مانده، بلکه توسط خود وی در مدت زمان کوتاهی نقض شده است و شاهد این مدعا، ادعای وزیر مبنی بر تکذیب افزایش قیمت کارخانه خودرو است و به نظر می‌رسد یکی از دلایل عمده این استیضاح وزیر صمت محقق نشدن وعده‌های او در صنعت خودرو بوده است.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما