بازی فاطمی امین با بازار خودرو برای ابقا

اقتصاد100-بر اساس برنامه خودرویی وزیر صنعت قرار بود تولید خودرو تا حدی رشد داشته باشد که نیازی به قرعه کشی برای خرید خودرو وجود نباشد اما این وعده وزیر تا به امروز محقق نشده است و همچنان خودروهای پر تقاضا با روش قرعه کشی عرضه می شوند همچنین آزاد سازی واردات نیز به دلیل انحصاری شدن آن طرحی شکسته خورده خواهد بود.

بازی فاطمی امین با بازار خودرو برای ابقا

به گزارش گروه کسب و کار اقتصاد 100، سید رضا فاطمی امین در روزهای آغاز به کار خود در پست وزیر صمت از تولید سه میلیون خودرو تا سال ۱۴۰۴ گفت و اعلام کرد که از این سه میلیون، یک میلیون دستگاه آن برای صادرات خواهد بود و 2 میلیون خودرو در سال برای مصرف داخل تولید خواهد کرد. وی چند برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای ساماندهی و تحول صنعت خودرورونمایی کرد.فاطمی امین اعلام کرد سال 1401 تولید خودرو تا حدی رشد خواهد داشت که نیازی به قرعه کشی برای خرید خودرو وجود ندارد اما این وعده وزیر تا به امور محقق نشده است و همچنان خودروهای پر تقاضا با روش قرعه کشی عرضه می شوند و خودروهایی که از شیوه قرعه کشی خارج شده اند به دلیل قیمت غیر منطقی تقاضا چندانی ندارد.

 با وجود اینکه وزیر صمت وعده داده بود قیمت تمام شده نه تنها افزایش بلکه 15 درصد کاهش قیمت خواهد داشت اما 18 درصد گران شد؛ به طوری که قیمت خودروهای ایران خودرو مانند پژو ۲۰۶ تیپ دو از ۱۱۰ میلیون تومان به ۱۳۰ میلیون تومان، پژو پارس  از ۱۲۲ میلیون تومان به ۱۴۳ میلیون تومان، همچنین قیمت کارخانه‌ای محصولات سایپا نیز به طور متوسط 18 درصد افزایش یافته است.

همچنین رونمایی از خودروهای که مراحل تولید نهایی آنها تکمیل نشده و زمان عرضه آنها مشخص نیست و حتی در حد یک پروژه داخلی خودروسازان بوده است، تنها در جهت اهداف سیاسی یکی از نقدهای است که کارشناسان خودرو به عملکرد وزیر صمت دارند. مشخص نیست با رفتن  فاطمی امین از وزارت صمت سرنوشت این خودروها چه خواهد شد. و همانند دهه های گذشته به دلیل انتخاب وزیر جدید و تغییر پی در پی مدیران ارشد صنعت خودرو کشور به خصوص دو خودروسازی ایران خودرو و سایپا و تغییر نحوه تصمیم‌گیری این پروژه ها در میانه متوقف شوند.

از طرف دیگر در مدتی که از وعده فاطمی امین برای افزایش تولید خودرو گذشته، روند قیمت‌ها در بازار آزاد خودرو تقریبا افزایشی بوده و نشانه‌ای از تغییر در ریل صنعت خودرو دیده نمی‌شود. همچنین وزارت صمت با تغییر ساختار هم رو به رو شده تا فعلا بیشتر انرژی این وزارتخانه مهم و راهبردی در اقتصاد کشور صرف مشکلات درونی خودش شده باشد. باید دید در نهایت سرنوشت وعده‌های داده شده در حوزه خودروسازی چه خواهد شد و وزیر صمت چه پاسخی برای عدم وعده‌های خودرویی‌ خواهد داشت؟

همچنین کارشناس صنعت خودرو معتقداند واردات 50 تا 90 هزار دستگاه خودرو با توجه به محدودیت های واردات و تایید تنها 8 شرکت خودروساز برای واردات چندان تاثییری بر تعادل در بازار خودرو نخواهد داشت..

انحصاری کردن و محدود کردن واردات خودرو به چند شرکت که در گذشته عملکرد قابل قبولی در تولید و عرضه خودور ندارند و حتی شیوه های فروش آنها به جای اینکه در جهت ثبات بازار خودرو حرکت کند در جهت کسب منافع کوتاه مدت آنها بوده، احتمالا شرایط بازار تغییر جندانی نخواهد داشت و حتی زمزمه فروش خودروهای وارداتی در بورس کالا نیز ابهاماتی در خصوص قیمت عرضه این خودروها به مصرف کننده ایجاد کرده است.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما