اقتصاد 100 گزارش می دهد؛

سئوالاتی که وزیر صمت طی استیضاح باید پاسخ دهد/ بازار خودرو چشم اسفندیار فاطمی امین

اقتصاد 100- تنش و بحران های ایجاد شده در صنعت و بازار خودرو توانست وزیر صنعت را برای استیضاح به صحن مجلس بکشاند؛ موضوعی که قبل از فاطمی امین بر سر سکان داران قبلی این وزارت خانه آمده بود، اما هیچ گاه این نوع اقدامات نتوانست وضعیت تولید و قیمت ها را طی سال های اخیر سامان دهی کند؛ چراکه ساختار برخورد با این صنعت از پایه خراب است.

سئوالاتی که وزیر صمت طی استیضاح باید پاسخ دهد/ بازار خودرو چشم اسفندیار فاطمی امین

به گزارش خبرنگار گروه کسب وکار اقتصاد 100؛ چهارشنبه هفته گذشته طرح استیضاح وزیر صمت در هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد و قرار است سه‌شنبه همین هفته رضا فاطمی امین برای پاسخ به نمایندگان در صحن مجلس حاضر شود؛ استیضاحی که وزیر صمت از آن استقبال کرد.

 البته رایزنی ها برای تعویق جلسه استیضاح وزیر صمت کارساز بود اما بررسی عملکرد و کارنامه او در 15 ماهی که مدیریت صنعت و بازار خودرو را بر عهده داشت می‌تواند دلیل کافی برای برکناری او باشد.

بحث خودرو مهمترین عامل کلید زنی استیضاح از فاطمی امین بوده است. آَشفتگی بازار خودرو در ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم به حدی زیاد بود که مسئولان جدید این وزارتخانه  با وعده توان کنترل آن را به رخ کشیند اما امروز پس از گذشت 15 ماه نه تنها این بازار رنگ بهبود به خود نرگفت بلکه مشکلات جدید تری را برای صنعت و بازار خودرو به وجود آورده است.

افزایش 50 درصدی تولید خودرو یکی از هشت فرمان خودرویی رئیسی بود، دقیقاً زمانی که رئیس دولت در بازدید از کارخانه ایران خودرو تشریح و ابلاغ کرد.

این در حالی است که عبدالله توکلی، مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت، اعلام کرد از ابتدای سال تا کنون میزان تولید خودرو تنها 12 درصد افزایش داشته است. البته این رشد تولید با احتساب تکمیل خودروهای ناقصی است که از گذشته در پارکینگ خودروسازها بودند.

 اگرمروری بر فرمان خودرویی رئیسی داشته باشید؛ تولید و عرضه حداقل یک خودرو اقتصادی با سازوکارهای روز از دیگر برنامه هایی بود که وزیر صمت باید با پیگیری آن را به نتیجه می رساند نه اینکه ارزان‌ترین خودروهای موجود در بازار حدود 200 میلیون تومان قیمت گذاری شده یعنی تناقض شدید با خودروی اقتصادی در بازار!

تولید و عرضه سه محصول جدید از دیگر فرمان های خودرویی رئیسی بود. موضوعی که اخیراً ایران خودرو از تولید جدید خودرویی رونمایی کرده که علاوه بر قیمت 400 میلیونی قرار نیست راهی بازار مصرف شود.

از دیگر دستور رئیسی در بخش خودرویی کشور می توان به موضوع متناسب سازی قیمت خودرو اشاره داشت که به دنبال آن نیاز به رفع انحصار بیش از گذشته نمایان شده است. هر چند از زمان صدور این فرمان وزارت صمت برای اجرای این دستور سه ماه فرصت داشت، اما بعد از پنج ماه از پایان این مهلت همچنان ایران خودرو و سایپا انحصار بازار را در اختیار دارند و قیمت ها تحت انحصار این دو شرکت بدون رقابت با سایر محصولات در حال رشد است.

 از سوی دیگر واگذاری سهام دولتی خودروسازان تا پایان شهریور 1401 بود که یکی دیگراز8  فرمان   رئیسی در بخش خودرویی کشور محسوب می شود. مهلت اجرای این فرمان بیش از 2 ماه است که به پایان رسیده اما به غیر از چند مصاحبه و پشت تریبون اعلام کردن موضوعی در این رابطه اجرایی نشده است.

قول وزیر برای آزاد سازی واردات  

از بازارآشفته داخلی که بگذریم نوبت به واردات واهی خودرو می رسیم. قیمت ها در بازا رخودرو به حدی گران شده که توان خرید از کف  مشتریان رفته است. طبق برنامه بودجه قرار بود از ابتدای سال جاری واردات خودرو به کشور از سر گرفته شود. اما وزارت صمت تا یک ماه پیش درگیر و دار تدوین آیین‌نامه بود؛ پس از ارائه این آیین‌نامه نیز همچنان درگیر اصلاح ایرادات موجود روی آن است. گرچه مسئولان وزارت صمت هر هفته نوید اجرا و ورود خودروهای خارجی به کشور را می‌دهند، اما بعید است که حداقل تا پایان سال جاری این مهم اتفاق بیفتد.

بازار و صنعت خودرو ایران در حال حاضر به حدی آشفته است که شاید اگر بدون وزیر و مدیر اداره می‌شد، وضعیت به‌مراتب بهتری داشت. فربد زاوه کارشناس و تحلیلگر بازار خودرو به اقتصاد 100 می گوید: صنعت خودرو دستخوش موضوعاتی شده که هیچ یک از ابتدا کارشناسی شده نبود و عواقب این نوع تصمیم گیری ها به وضوح مشخص بود.

وی ادامه داد: وزیری که نمی تواند برای یک بازار پُر مشتری تصمیم کارآمد بگیرد چطور انتظار می رود مهمترین صنعت کشور را به دستش سپرد!

زاوه گفت: زمانی که وزیری سکاندار وزارت خانه ای به این مهمی می شود که تخصص کافی در زمینه تولید، صنعت و تجارت ندارد، تلکیف صنایع و بخش تجاری کشور مشخص شده است!  

این تحلیلگر بازار خودرو می گوید: تنش و بحران های ایجاد شده در صنعت و بازار خودرو توانست وزیر صنعت را برای استیضاح به صحن مجلس بکشاند موضوعی که قبل از فاطمی امین بر سر سکان داران قبلی این وزارت خانه آمده بود، اما هیچ گاه این نوع اقدامات  نتوانست وضعیت تولید و قیمت ها را طی سال های اخیر سامان دهی کند؛ چراکه ساختار برخورد با این صنعت از پایه خراب است. 

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی شما از قیمت خودرو در هفته های پیش‌رو چیست؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100: قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۶۰ درصد افزایش به ۲۳۶۰ دلار و ۵۰ سنت رسید.

اخبار سلامت

سینما در سینما