پایان برجام در بازار دلار !

در شرایطی که انتظار می رفت اظهار نظرهای اخیر وزیر امور خارجه و بازتابهای آن در حول حوش از سر گیری مذاکرات در بازار ارز تاثیر گذار شود به نظر می رسد بازار ارز بی تفاوت به برجام به مسیر خود می رود، گویی که برجام در این بازار پایان یافته است.

پایان برجام در بازار دلار !

به گزارش اقتصاد 100؛ در حال حاضر موضوعی که به نظر می رسد در بازار ارز قطعی شده، پایان برجام است. موضوع مذاکرات ایران با گروه 5 +1 که بیش از ده سال گذشته همواره در صدر رصد های فعالین بازارهای پولی کشور بوده است امروز چندان برای ایشان مورد توجه و اهمیت نیست.

اتفاقی که واکنش بی تقاوت بازار آزاد نسبت به باز شدن دوباره موضوع مذاکرات برجام از خود نشان داد این بی تفاوتی را اثبات می کند.

 بنابراین بانک مرکزی با مشکلی جدی رو بروست، در حالی که رئیس کل بانک مرکزی در هفته های اخیر بارها تاکید کرده است که ذخایر ارزی کشور در وضعیت مطلوبی قرار دارد؛ اما موضوع خروج سرمایه از کشور و که به خونریزی اقتصاد ایران تشبیه می شود و همچنین موضوع بی اعتمادی فعالین اقتصادی که باعث توقف سرمایه گذاری شده در نهایت باعث شده که بازار ارز مسیری متفاوت با دفعات قبل در پیش گرفته و بی اعتنا از کنار اخبر مربوط به مذاکرات عبور کند.

سید مرتضی افقه، اقتصاددان دیروز در گفتگو با اقتصاد 24 در تایید همین نکات پیش بینی کرده است که وضعیت بازار ارز به گونه ای است که اقتصاد ایران می تواند ارز 47 هزار تومانی را در پایان دی ماه ببیند، رقمی که در تاریخ اقتصاد ایران یک رکورد شکنی تلخ باید تلقی شود.

البته همه پیش بینی ها به این اندازه ترسناک نیست ولی در نهایت می توان گفت که کارشناسان اقتصادی بر تبعات نامناسب بی تفاوتی بازار ارز به اخبار برجام هم نظر هستند و آنرا نشانه ای از تغییر سطوح فعلی قیمتی در هفته های پیش رو می دانند و به بانک مرکزی هشدار می دهند که به صورت جدی برنامه ای جهت این چشم انداز به اجرا بگذارد.

در شزایطی که هنوز بانک مرکزی تنوانسته است از توافق های منطقه ای ایران با اوراسیا و کشورهای آسیای میانه بهره برداری مبادله ای کند، نمی توانیم انتظار داشته باشیم که این فضای گشوده شده جدید نیز بتواند وضعیت رو به بهبودی برای اقتصاد ایران رقم بزند.

دکتر حسینی هاشمی کارشناس  اقتصادی در گفتگویی با رادیو اقتصاد اذعان داشت در حال حاضر اگر جای رئیس کل بانک مرکزی بود مانند روزهای پس از جنگ تحمیلی که مرحوم دکتر نوربخش برای احیای ارتباطات ایران به اروپا سفر کرده بود در منطیه اروسیا به راه می افتادم و با تمامی روسای بانک های مرکزی کشورهای منطقه گفتگو می کردم تا بتوانم مبادلات بانکی و ارزی کشور را احیا کنم، بی عملی بانک مرکزی در این زمینه مورد اعتراض این کارشناس اقتصادی بود.

 به هر شکل باید دید آیا رئیس کل بانک مرکزی با نشستن در ساختمان شیشه ای میرداماد و بیانیه صادر کردن می تواند بازار ارز کشور را مدیریت کند و پیش از آنکه بازار دلار از کانال 40 هزار تومان عبور کند، اقدامی عملی از خود نشان دهد یا خیر.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 
  • ناشناس ارسالی در

    عمرا دیگه اروپا امریکا با جمهوری اسلامی مذاکره کنند محال است

  • ناشناس ارسالی در

    لطفا ویدئو های اقای رئیسی را در مورد قیمت دلار خودرو و گوشت را و.....بیاد ایشان بیاندازید شاید یادش رفته

.

اخبار سلامت

سینما در سینما