جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت و گو با اقتصاد 100:

دولت رئیسی می‌خواهد با "اجی مجی" اقتصاد را اداره کند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس دهم می ‌گوید: دولت رییسی دولت خودفریب است و به بیانی، خود را به خواب زده است و قابل بیدار کردن نیست در حالی که مردم با فاجعه روبرو هستند و نرخ تورم نیز وحشتناک است.

دولت رئیسی می‌خواهد  با "اجی مجی" اقتصاد را اداره کند

به گزارش سایت اقتصاد 100، «از توضیح دادن خسته شده‌ایم!» این واکنشی است که غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس دهم در پاسخ به ادعاهای دولتی‌ها مبنی بر کاهش تورم و حل مشکلات و ادعاها و ادبیات عجیب آنان مطرح می‌کند.

او بر این باور است که دولت نمی‌خواهد بپذیرد بدین معنا که دولت اگر به معنای واقعی کلمه، واقع گرا بود واقعیت جامعه و مشکلات مردم را درک و قبول می کرد.

جعفرزاده در گفت و گو با اقتصاد 100 می‌گوید: یک دولت خوب هیچ گاه از ارائه خدمت به مردم خسته نمی شود و خودش را موفق نمی داند چون خدمت به مردم حد نهایی ندارد ولی این دولت خودش را در ارائه خدمات به مردم موفق می داند و این یکی از ایرادات دولت رییسی است. 

در ادامه گفت و گوی غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس دهم با سایت اقتصاد 100 را می‌خوانید؛

************************************

 

*آقای جعفرزاده! دولتی ها بر چه اساسی تورم را محاسبه می کنند؟

 واقعیت امر این است که دولت خودش را فریب می دهد. دولت رئیسی دولت حقیقت گرا و واقع گرایی نیست . اگر به معنای واقعی کلمه، واقع گرا بود واقعیت جامعه و مشکلات مردم را درک و قبول می کرد.‌ ظاهراً به نظر می رسد که دولت اعتقادی ندارد که مردم دچار مشکل هستند.

دولت رییسی خود را موفق می‌داند اما موفق نیست

در واقع یک دولت خوب هیچ گاه از ارائه خدمت به مردم خسته نمی شود و خودش را موفق نمی داند چون خدمت به مردم حد نهایی ندارد ولی این دولت خودش را در ارائه خدمات به مردم موفق می داند و این یکی از ایرادات دولت رییسی است. 

اگر دولت به واقعیت ها توجه می کرد متوجه می شد که آنچه روی کاغذ است با آنچه کف بازار است حداقل ۵ الی ۱۰ درصد متفاوت است.

دولت رییسی خود را به خواب زده است!

در واقع بالاترین نرخ تورم مربوط به تورم مواد خوراکی و پروتئینی است.  در فروردین بالاترین نرخ تورم رقم زده شد. این در حالی است که دولت قبول ندارد یا اینکه ممکن است قبول داشته باشد اما تصور می کند اگر اعلام کند جزو شکست های این دولت است . 

دولت رییسی دولت خودفریب است این دولت خود را به خواب زده است قابل بیدار کردن نیست. مردم با فاجعه روبرو هستند و نرخ تورم نیز وحشتناک است. 

اینکه تحریم هیچ اثری نداشته پرت و پلا است!

تورم انتظاری بدتر از تورم است در حال حاضر ما تورم انتظاری داریم یعنی مردم اقناع شده اند که دولت نمی‌تواند تورم را کنترل کند و قیمت کالاها نیز افزایش پیدا می کند حجم نقدینگی افزایش پیدا کرده و بانک ها نیز به سمت ورشکستگی حرکت کرده اند‌.

دولت به گونه ای صحبت می‌کند که اتفاق خاصی رخ نداده و همه‌ چیز عادی است.‌ اینکه دولتی ها اعلام می‌کنند تحریم هیچ اثری نداشته است پرت و پلا است!

رییس سازمان برنامه و بودجه نمی‌داند  کاهش تورم به چه معناست؟!/تورم بالای 50 درصد است!

*به تورم انتظاری اشاره کردید رییس سازمان برنامه و بودجه اخیرا ادعا کرده که تا پایان سال نرخ تورم 20 درصد کاهش پیدا می کند آیا از نظر علمی چنین چیزی امکان پذیر است؟

به خدا قسم این موضوع نیاز به علم ندارد ۲۰ درصد کاهش تورم بدین معناست ؟! ( با خنده) نخست اینکه آقای منظور با این گفته خود به نوعی پذیرفته که نرخ تورم بالاتر از ۵۰ است.  وقتی تورم بالای ۵۰ را می خواهند به ۳۰، ۳۵ درصد برسانند نه می داند تورم چیست نه می داند کاهش تورم چیست و نه ۲۰ درصد.

سازمان برنامه و بودجه سازمانی است که برنامه ریز استراتژی است در این میان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار این میان چه کاری برعهده دارند؟! به بیان دیگر آیا یک مجموعه می‌خواهد به تنهایی تورم را کاهش دهد؟ نه نقدینگی در اختیار دارد نه سیاست گذار نقدینگی در کشور است نه به بانک ها اشراف دارد و نه در جایگاه شورای پول و اعتبار است. وقتی که بودجه نوشته شده به مجلس تقدیم شده، این اظهارات برای قبل از نوشته شدن بودجه است نه بعد از بودجه. 

*آیا اساسا نرخ تورم قابل پیش بینی است؟

این موضوع نیاز به علم ندارد دخل و خرج مصوب مجلس شد و کارش به پایان رسید بعد از آن چه قولی می‌دهند؟! با اجی مجی گفتن می‌خواهند کاری انجام دهند؟!! حداقل بگویند بودجه سال ۱۴۰۴ را می خواهند به گونه ای بنویسند که در آنجا ۲۰ درصد تورم کاهش پیدا کند. در واقع بودجه امسال تصویب شده است و روی بودجه تصویب شده نمی‌توان شاخص ها را تغییر داد. این مسائل آنقدر ابتدایی است که ما از توضیح دادن خسته شده‌ایم!

دولت سیزدهم از سه‌شنبه بازار کراچی مدرک گرفته است!

وقتی تاریخ دو هزار سال اروپا و آسیا را مطالعه کنیم بررسی کنیم ببینیم آیا کشوری توانسته ۲۰ درصد تورم را کاهش پیدا می کند؟! آن هم دولتی که نه اقتصاد دان دارد نه آدم با سواد به معنای واقعی دارد دولتی که الحمدلله از سه شنبه بازار کراچی پاکستان مدرک می گیرند؟! ( با خنده)  در واقع این دولت نمی تواند چنین ادعای کند برای سالی که همه موارد بودجه ای آن بسته شده بعدا نمی توان اظهارنظر کرد مثل اینکه بگوییم از باغ گیلاس، محصول هلو بخواهیم! آقای منظور از حالا نمی تواند بگوید تورم کاهش پیدا می کند.

 

هیچ کس از دولت انتظار ندارد مشکلات جهان اسلام را حل کند

 

*چرا مردم روی سفره هایشان این تغییرات را مشاهده نمی کنند؟

رهبری حرف جالبی به دولت گفتند مبنی بر اینکه باید آمارها و گزارش دولت برای مردم ملموس باشد گزارش دولت ملموس نیست بدین معنا که مردم روی سفره هایشان این تغییرات را ببینند وقتی مردم می بینند سرانه گوشت و مرغ و ... تا چه اندازه کاهش پیدا کرده است؟ سوءتغذیه، دارو و...‌چقدر وضعیت بدی دارد باشگاه ها چه وضعیت بدی دارد مردم کمتر دارو می خرند یا کمتر به پزشک مراجعه می کنند این ها بدین معناست که مردم در تنگنا به سر می برند به هر حال وضعیت مردمی که دچار چنین وضعیتی شدند موجب ناراحتی است. در واقع دولت باید این واقعیت ها را در درجه اول بپذیرد در حالی من تصور می کند اگر اینها را بپذیرد به معنای ضعف دولت است اما این گونه نیست. هیچ کس از دولت انتظار نداشته که بخواهد مشکلات جهان اسلام را حل کند. ما درک می‌کنیم که در تحریم به سر می بریم، مشکلات زیادی داریم، دولت های قبلی تا حدودی ضعیف بوده اند، فشارهای جانبی بسیاری داریم به هر حال آمریکا و اسراییل و ...  . در واقع مردم این مسائل را درک می کنند مشکلات را طبیعی می دانند حالا در مقابل مردمی که مشکلات را طبیعی می دانند.

 

دولت برای فروش نفت التماس می‌کند؟!/ ما نفت را مانند مال دزدی به فروش می رسانیم

*دولت اعلام می کند که ۱ و نیم میلیون بشکه نفت به فروش می رساند و پول آن را نقد دریافت می کند سوال این است که چرا مردم تاثیرات آن را در معیشت و تولید و صادرات و ... مشاهده نمی کنند؟ 

گزارش دیوان محاسبات این را تایید نمی کند. بانک های چین هم اعلام کردند که نمی توانند با بانک‌های روسیه به دلیل تحریم کار کنند. وضعیت تحریم است. اگر دولت می گوید پول نقد بابت فروش نفت دریافت می کند نام یک بانک را اعلام کنند .... چقدر دریافت می کنند؟ 

ما نفت را مانند مال دزدی به فروش می رسانیم نفت ما مانند مال دزدی به فروش می رسد... التماس می کنیم که از ما نفت بخرند حال اگر هم از ما خریداری کنند پولی به ما پرداخت نمی کند. خودشان می گویند که چینی ها بابت طلبشان، می‌خواهند ورزشگاه بسازند یا مسکن بسازند و......

دولت در عصر ارتباطات زندگی می کند همه مردم به همه شبکه های اجتماعی دسترسی دارند وضعیت مثل گذشته نیست.

دولت رئیسی خودشیفته و خودمتشکر است

*دولت در اطلاعیه اخیرش در واکنش به انتقاد نمایندگان مجلس از وضعیت بازار ارز و اقتصادی، آنها را به اظهارات نسنجیده و .... مورد خطاب قرار داده، در حالی که همین مجلس یازدهم از آقای رئیسی درخواست کرد وارد انتخابات ریاست جمهوری شود اما مجلس در حال حاضر این اطلاعیه را توهین به نمایندگان مردم دانسته اند، ارزیابی شما از این مسئله چیست؟

دولت یک غرور بسیار کاذبی دارد و به نوعی دولت خودشیفته ای است خودمتشکر است نه انتقادات و مشکلات مردم را قبول دارد نه نهادهای مدنی. وقتی آقای رییسی می گوید نمایندگان باید این کار را انجام دهند و از افعال دستوری استفاده می کند هم جایگاه خودش را به درستی نشناخته است هم جایگاه نمایندگان را. نمایندگان مجلس باید از حیثیت مجلس به عنوان خانه ملت دفاع کنند مردم یا نمایندگان مجلس ارتباط دارند چرا که نمی توانند نمایندگان دولت را ببینند.

در واقع همه اظهارات وزرا به معنی واقعی کلمه شعار بوده است عملا اغلب این دولت در بین مردم نیست که اگر بین مردم حضور داشتند این گونه گزارشات نمی دانند. بنابراین این وضعیت نشان می دهد که فاصله دولت با این مردم بسیار زیاد شده است و واقعیت امر این است که مردم در مشکلات غرق می شوند و غصه اینجاست که دولت نه مشکلات مردم را نه قبول دارد نه می بیند.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما